شهرکرد؛

دشت لاله های واژگون کوهرنگ به گُل نشست

دشت لاله های واژگون کوهرنگ، مشهورترین دشت لالهٔ ایران و یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری کشور در فصل بهار، به گُل نشست.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ به گُل نشست
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دشت لاله های واژگون در شهرستان کوهرنگ، آماده استقبال از بازدیدکنندگان و گردشگران از سراسر کشور است.

علی محمدی مقدم افزود: دشت لاله های واژگون مشهورترین دشت لالهٔ ایران و یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری کشور در فصل بهار است که از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت به گُل می‌نشیند.

وی، چیدن گل ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک، و ورود دام ها به دشت لاله های واژگون را از عوامل تخریبی این گونه گیاهی زیبا و نادر برشمرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هم در این باره گفت: سالانه حدود 50 هزار نفر از مسافران و گردشگران، از دشت لاله های واژگون کوهرنگ دیدن می کنند.

بهمن عسگری افزود: طی چند سال اخیر و با افزایش تورهای گروهی گردشگری، میزان بازدید کنندگان از این دشت، 6 درصد افزایش یافته است.

دشت لاله های واژگون، با وسعت 3 هزار و 600 هکتار به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی لاله واژگون یا اشک مریم، در 12 كیلومتری چلگرد و در نزدیكی روستای بنواستكی شهرستان کوهرنگ، و 98 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. 

لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله، و یکی از 12 هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران است که تا کنون ۱۵ گونهٔ آن در کشور شناسایی شده است.

این گل در دو نوع قرمز و زرد می روید که گونهٔ زرد آن، لاله نرگسی نیز نامیده می شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

پیاز این گیاه نیز به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین، دارای مصارف دارویی و مسکن درد است.

راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، فضای سبز، و دسترسی به هتل، از امکانات این دشت است. 

آبشار و تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، غار یخی چما و آبشار شیخ علیخان، از دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری در مجاورت دشت لاله های واژگون به شمار می رود.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار