در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بسیار از واردکنندگان با دور زدن تعرفه ها، لوازم خانگی وارد کشور می کنند

رئیس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دبیر کل خانه صنعت و معدن با حضور در گفت و گوی ویژه خبری امشب به تشریح چگونگی و میزان حمایت دولت در بخش تولید لوازم خانگی پرداختند.

بسیار از واردکنندگان با دور زدن تعرفه ها، لوازم خانگی وارد کشور می کنندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع وزارت صنعت برای حمایت از تولید لوازم خانگی چه برنامه ای دارد با حضور محمدرضا دیانی رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، رمضانعلی سبحانی فر سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پوراحمدنژاد نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مرتضوی دبیر کل خانه صنعت و معدن در گفت و گوی ویژه خبری امشب شنبه 25 اردیبهشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
 
بیشتر واحدهای تولید لوازم خانگی کشور با ظرفیت بسیار کم فعالیت می کنند 

در ابتدای این بحث محمدرضا دیانی رئیس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی در تشریح وضعیت تولید کنندگان این بخش و اینکه چند درصد صنایع در این حوزه فعالیت دارند گفت: در بخش محصولات خانگی بزرگ و الکترونیک 500 واحد صنعتی فعال هستند که به طور میانگین از 20 تا 60 درصد ظرفیت آنها فعال است و اکثرا با ظرفیت خالی کار می کنند. 

ضرورت تدوین استراتژی مدون برای بخش صنعتی و معدنی کشور 

رمضانعلی سبحانی فرد سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تاکید براینکه در بخش صنعتی و معدنی کشور باید استراتژی مدونی داشته باشیم اظهار داشت: امروز 132 رشته صنعتی در کل جامعه تعریف شده و این در حالی است که در هر یک از کشورهای پیشرفته ده، دوازده و نهایتا پانزد رشته صنعتی فعال هستند. 

وی تصریح کرد: با کمک تصویب این استراتژی خواهیم توانست که مشخص کنیم که باید در رشته صنعتی و معدنی هزینه کرده و یا از آنها حمایت کنیم در حالی که هم اکنون شاخه های مختلف صنعتی در کشور وجود دارد که سبب شده حمایت ها از این بخش متمرکز نباشد. 

دیانی رئیس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی نیز در این رابطه بیان کرد: برای بخش صنعت لوازم خانگی استراتژی تدوین شده که در مرحله تصویب است. 
 
سبحانی فرد سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه مجلس چه اقدامی انجام داده که بحث صنعت لوازم خانگی رونق پیدا کند گفت: ما سال گذشته قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی را تصویب کردیم که به دولت ابلاغ شده و دولت باید آیین نامه ها و دستورالعمل های خود را تدوین کند که بحث تسهیلات خرید لوازم خانگی توسط دولت اجرا شد در راستای همین قانون است. 

دیانی نیز با تاکید براینکه قوانین خوبی برای حمایت از تولید در مجلس تصویب شده گفت: متاسفانه اجرای این قوانین در سطح بدنه دولت با مشکلاتی مواجه می شود.  

وی ادامه داد: ما تصمیمات کلان مناسبی می گیریم اما وقتی این تصمیمات قرار است اجرایی شود قوانین متضادی با این قوانین کلان وجود دارد که با توجه به این تناقض معمولا نهادها و ارگان های دولتی بخشی از این قوانین را استفاده می کنند که به نفعشان است.  
 
وی هم چنین به بحث تعرفه واردات لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: آمارها در سال 71 نسبت به سال 93رشد منفی زیادی در بحث واردات لوازم خانگی نشان می دهد این در حالی است که با گذشت 12 سال علی رغم اینکه مصرف ما رشد یافته است واردات به شدت کاهش پیدا کرده است.

 بسیار از واردکنندگان با دور زدن تعرفه ها، لوازم خانگی وارد کشور می کنند

دیانی در ادامه این گفتگو با اشاره به این که بیشتر واحدهای تولیدی لوازم خانگی کشور با ظرفیت بسیار کمی فعال هستند گفت: بسیار از واردکنندگان با دور زدن تعرفه ها، لوازم خانگی وارد کشور می کنند

 13 درصد قاچاق در کشور مربوط به لوازم خانگی می شود

رئیس انجمن لوازم خانگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آمار قاچاق لوازم خانگی در کشور تا چه حد است گفت: از 20 میلیارد دلار کالای قاچاق 13 درصد مربوط به لوازم خانگی می شود

وی با اشاره به این که هر کسی می تواند در هر کجای کشور کارت بازرگانی دریافت کند ادامه داد: امروزه به نام بسیاری از افراد متفرقه کارت بازرگانی صادر می شود.

خلاهای قانونی در تسهیل قاچاق کالا به کشور موثر است  

دیانی با تاکید بر این که خلاهای قانونی در تسهیل قاچاق کالا به کشور موثر است  عنوان کرد: کالاهایمان امروزه در بازارهای جهانی خوشبختانه عرض اندام می کنند.

رئیس انجمن لوازم خانگی با اشاره به این که کابینت یخچال تعرفه دارد ولی باید دید با چه شرایطی و جزئیاتی تعرفه تعلق می گیرد گفت: گمرک باید دستورالعمل ها جزئیات را شفاف و مشخص کند.

وی با اشاره به این که اگر دولت به درستی استراتژی را که در این خصوص تدوین کرده را به خوبی جاری و ساری کند اوضاع بهبود می یابد گفت: سبد لوازم خانگی از دانش، کیفیت و رقابت برخوردار است.
دیانی با بیان این که تهاجم فرهنگی نسبت به صنعت داخلی وجود دارد اظهار داشت: متاسفانه در رقابت نابرابری قرار داریم.

استراتژی مدونی درباره تولید لوازم خانگی در کشور نداریم

سبحانی فر در ادامه  این گفتگو با اشاره به این که استراتژی مدونی درباره تولید لوازم خانگی در کشور نداریم اظهار داشت: در بخش دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی باید دقت لازم انجام گیرد لذا باید با مشارکت بخش خصوصی آیین نامه ها نوشته شود تا مسیر برای تولیدکنندگان روان و تسهیل شود.

علی اکبر پوراحمد نژاد نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که کدام نهاد باید جلوی قاچاق لوازم خانگی را بگیرد گفت: دستگاه های عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا همواره مبارزه می کنند.

وی با اشاره به این که استان تهران مقصد عمده قاچاق کالا است افزود: ناامن کردن بازار تهران هدف عمده قاچاق چیان است

علی اکبر پوراحمد نژاد بخش عمده واردات لوازم خانگی را به دلیل انحراف در ترانزیت کالا دانست وعنوان کرد: در بحث واردات قطعات منع قانونی نداریم لذا عمده مشکلاتمان در مبادی است که به ترانزیت مورد استفاده قرار می گیرد.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این که متاسفانه محتوای کالاهای وارداتی تغییر می یابد اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مقوله هایی که مرتبط با قاچاق است به مبارزه می پردازد و لذا در این راستا کنترل های لازم را به عمل می آورد.

وی با اشاره به این که باید برخوردهای لازم برای مبارزه با فساد در کشور صورت گیرد افزود: برای برخورد با قاچاق مجوز مقام معظم رهبری را داریم.
علی اکبر پوراحمد نژاد در پاسخ به سوال دیگری پیرامون محموله قطار ترانزیتی که وارد کشور شده است افزود: عمده محموله قطار وارد شده به کشور لوازم خانگی بوده است این در حالی است که پوشاک پارچه و لوازم دیگر به چشم می خورد لذا در این راستا اعمال قانون صورت گرفته است.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این قطار را ترانزیتی دانست و عنوان کرد: به دلیل فک پلمب به این محموله شک شده بود و هم اکنون این پرونده در حال رسیدگی است.
سید محمدرضا مرتضوی

باید فضای رقابتی در اختیار واحدهای صنفی قرار بگیرد

دبیر کل خانه صنعت، معدن در ادامه این گفتگو با اشاره به این که در سال 92 ، 148 میلیون دلار لوازم خانگی از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است گفت: باید فضای رقابتی در اختیار واحدهای صنفی قرار بگیرد

وی گفت: فضای پیرامونی راه نفس را برای ورود به بازارهای خارجی می گیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، دیانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار