در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

سرشماری نفوس به صورت اینترنتی، از سوم تا بیست و چهارم مهر ماه در کشور اجرا خواهد شد

رییس مرکز آمار ایران و رییس مرکز پژوهش های مجلس امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سرشماری نفوس و مسکن سال 95 پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "جلالی" رییس مرکز پژوهش های مجلس در ابتدا با اشاره به اینکه، مرکز آمار ایران از سال 87 تا 91 درباره حساب های مالی گزارشی اعلام نکرده است گفت: در آستانه اجرای برنامه ششم توسعه هستیم اما مشخص نیست که بر اساس چه یافته هایی این برنامه نوشته شده است.

آمارهایی که منتشر می شود گاهی غلط و گاهی هم دستکاری می شود

وی افزود: آمارهایی که از مراکز مختلف منتشر می شود گاهی اوقات غلط است و گاهی هم دستکاری می‌شود.

به هیچ عنوان در آمار دستکاری نمی شود

پارسا رییس مرکز آمار ایران در ادامه با اشاره به اینکه، آمار بر مبنای اطلاعات دقیق جمع آوری شده است اظهار داشت: در آمارهای ارائه شده به هیچ وجه دستکاری صورت نمی گیرد لذا باید اذعان داشت که تفاوت در تعاریف و روش ها علت برخی اختلافات در اعلام شاخص ها است.

وی با بیان اینکه،باید یک مرکز عالم و شجاع باشد تا واقعیت ها را بسنجد و آمار را اعلام کند خاطر نشان کرد: این مهم در مرکز آمار صورت می گیرد .

نرخ تورم در حال حاضر8.9 درصد است

رییس مرکز آمار ایران بیان کرد : نرخ تورم در حال حاضر8/9 درصد است

جلالی در ادامه با بیان اینکه چندی پیش وزارت جهادکشاورزی آماری را در حوزه کاری خود منتشر کرده بود که اشتباهات فاحش داشت، گفت: این در حالی است که قانون این کار را به مرکز آمار ایران سپرده و دستگاه ها نمی توانند تولید آمار کنند.

وی در ادامه به برخی از ایرادات موجود در سیستم آماری کشور اشاره کرد و اظهار داشت: فقدان سیاست های کلی آماری، عدم همکاری دستگاه های اجرایی در ارایه  دسترسی به موقع و مناسب به آمارهای ثبتی به این معنی که برخی ها درک صحیحی از محرمانگی اطلاعات ندارند و آن را با خصت در ارایه اطلاعات به سازمان های مسئول و متولی یکی می دانند، کمبود و حفره های آماری به ویژه در مسایل مربوط به بحث آب و محیط زیست، مشکل کیفی آمارهای موجود مثلا روی بحث سال پایه آماری، وجود موازی کاری در تولید آمار، بحث شفافیت و عدم انتشار به هنگام آمار و نبود تقویم زمانی مشخص و الزام آور برای انتشار آمار از جمله ایراداتی است که می توان به سیستم موجود آماری گیری در کشور وارد دانست.

طرح مرکز پژوهش های مجلس برای تغییر نقشه راه آماری کشور

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیش شرط برنامه ریزی دقیق و توسعه ای کشور داشتن یک نظام آماری درست است و احساس ما این است که هنوز این نظام آماری را در داخل کشور نداریم، خبر داد: براین اساس مرکز  پژوهش های مجلس طرحی برای تغییر نقشه راه آماری کشور برای مهندسی مجدد نظام آماری در کشور در دو افق کوتاه مدت و بلند مدت تهیه کرده است.

جلالی تصریح کرد: در افق کوتاه مدت مرکز آمار ایران باید به صورت مستقل تقویت شود و یا به درون بانک مرکزی منتقل شود و نظام آماری بانک مرکزی تقویت گردد و در افق بلند مدت نیز اعتقاد داریم قانون مرکز آمار ایران باید تجدید نظر شود و این مرکز به یک نهاد مستقل و فرا قوه ای تبدیل گردد و یا زیر نظر قوه ای غیر از قوه مجریه قرار گیرد.

سرشماری نفوس به صورت اینترنتی، از سوم تا بیست و چهارم مهر ماه در کشور اجرا خواهد شد/ اطلاعات اقتصادی خانوار در سرشماری نفوس پرسیده نمی شود

پارسا رئیس مرکز آمار ایران نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه سرشماری نفوس امسال به شکل ترکیبی ( اینترنتی و مراجعه آمار گیران به درب منازل خانوارهای ایرانی) انجام می گیرد، گفت: سرشماری نفوس از سوم تا بیست و چهارم مهرماه به صورت اینترنتی در کشور انجام می شود و توقع از مردم این است که به سمت تکمیل اینترنتی فرم های سرشماری بروند. 

وی با بیان اینکه اطلاعات اقتصادی خانوار در سرشماری نفوس پرسیده نخواهد شد، تصریح کرد: اطلاعات پایه ای جمعیت، تحرکات جمعیتی و مسکن مد نظر آمارگیران است.

بیست و پنج مهر تا بیست و پنج آبان، آمارگیران ما با تبلت به درب منازل خانوارهای ایرانی مراجعه می کنند

رىیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت ۴۵٪ است و در خیلی جاها افراد به اینترنت دسترسی ندارند اضافه کرد: براین اساس از بیست و پنج مهر تا بیست و پنج آبان همکاران ما با تبلت به درب منازل خانوارهای ایرانی مراجعه خواهند کرد.

هزار جایزه یک میلیون تومانی برای خانوارهایی درنظر گرفته شده که به صورت اینترنتی فرم های سرشماری را تکمیل کنند

وی با بیان اینکه با همکاری وزارت ارتباطات و اپراتورها برنامه ای تنظیم کرده ایم که بر اساس آن قرار است حداقل یک گیگ اینترنت رایگان در اختیار افرادی قرار گیرد که به صورت اینترنتی این فرم ها را تکمیل می کنند که البته این موضوع فردا نهایی خواهد شد، خبر داد: علاوه بر  آن، هزار جایزه یک میلیون تومانی برای خانوارهایی در نظر گرفته شده که از طریق اینترنت در سرشماری نفوس امسال مشارکت می کنند و برای مدارس نیز پانصد جایزه یک میلیون تومانی در نظر گرفته ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار