آیریش اگزمینر: اروپا با امضای قرارداد ویزا کلید حیاط خلوت خود را به ترکیه داد

ترکیه و اروپا به منظور کاهش موج پناهجویان، توافقنامه جدیدی امضا کرده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت آیریش اگزمینر در گزارشی نوشت: بحران پناهجویان اروپا هنوز فاصله بسیاری تا رفع شدن دارد؛ اما نشانه های جدید حاکی از آن است که توافقنامه جدید اتحادیه اروپا و ترکیه می تواند ورود پناهجویان به این قاره را کاهش دهد. 

براساس گزارش سازمان کنترل مرزهای اروپا، تعداد پناهجویان ماه مارس 26 هزار نفر، برابر با نصف تعداد پناهجویان ماه فوریه، بوده است.

دونالد توسک، مدیرعامل شورای اروپا، اظهار کرده توافقنامه ای که در آن اروپا برای بستن راه مهاجران از یونان به ترکیه میلیون ها یورو پرداخت می کند، نتیجه بخش بوده است. با انتشار این نتایج بسیاری از کشورهای اروپایی توانستند در خصوص بحران پناهجویان کمی آسوده خاطر شوند.

اما پرسش اینجاست که این موفقیت به چه قیمتی به دست آمده است؟ ترکیه و یونان به منظور اجرای این طرح با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند؛ اما روابط آن ها همچنان لکه دار است. قانونی بودن این توافقنامه و انتقادات وارد شده از سوی سازمان های خیریه و کمک رسانی نیز آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

یکی از مهم ترین بندهای این توافقنامه، تصمیم اتحادیه اروپا برای صدور اجازه سفر آزاد به 75 میلیون شهروند ترکی است. بر اساس این قرارداد، ترکیه برای به دست آوردن این امتیاز باید تا پایان ژوئن (11 تیر) به 72 معیار مورد نظر اروپا دست یابد. هرچند که تعدادی از سیاستمداران اروپایی اظهار کرده اند ترکیه تاکنون تنها نیمی از این معیارها را برآورده کرده است.

در اوایل ماه مه، کمیسیون اروپا به صورت محدود از این طرح حمایت کرد؛ اما همچنان بر انجام پنج شرط اصلی آن تاکید کرد. هنوز مشخص نیست آیا اتحادیه اروپا در برابر ترکیه برای انجام این شرط ها مقاومت می کند و یا بدون برآورده شدن آن ها، اجازه سفر آزاد را برای شهروندان این کشور صادر می کند.

توسک در سفر اخیر خود به ترکیه اظهار کرد این کشور بهترین نمونه در برخورد با پناهجویان است. در پاسخ به این اظهارات باید گفت با این که ترکیه تاکنون پناهجویان بسیاری را به خاک خود پذیرفته است، این کشور به هیچ وجه بهترین نمونه در برخورد با آن ها نیست.

ترکیه کشوری امن برای پناهجویان محسوب نمی شود. مدارک بسیاری بر علیه این کشور وجود دارد که ثابت می کند شهروندان سوری به داخل کشورشان برگردانده شده اند. حتی گزارش هایی منتشر شده که خبر از تیراندازی نیروهای مرزبان، به پناهجویان در حال فرار از درگیری ها می دهد.

تاکنون درخواست های مطرح شده برای بررسی این ادعاها نتایجی به همراه نداشته است. سازمان ملل و دیده بان حقوق بشر، اعلام کرده اند در حال حاضر حدود 100 هزار پناهجو در مرز ترکیه-سوریه، در سمت سوریه، گیر افتاده اند. رؤسای اتحادیه اروپا با امضای این توافقنامه حق خود برای انتقاد از ترکیه را به کلی به کنار می گذارند.

این توافقنامه همچنین اعتبار اروپا را به عنوان مدافع آزادی بیان و آزادی رسانه خدشه دار می کند. وزیر دادگستری ترکیه ماه گذشته اظهار کرد دادستان های این کشور از زمان ریاست جمهوری اردوغان در سال 2014، بیش از 1800 پرونده شکایت از افراد توهین کننده به اردوغان ایجاد کرده اند. این افراد شامل کاریکاتوریست ها، روزنامه نگاران و حتی کودکان می شوند.

شکایت اخیر ترکیه از کمدین آلمانی که اردوغان را به سخره گرفته، نشان از ضعف این کشور در برابر زورگویی های ترکیه دارد. روسای اروپایی می دانند که اگر آن ها ترکیه را تحت فشار بسیاری قرار دهند، اردوغان ممکن است دروازه های ورود مهاجران به اروپا را باز کند.

توافقنامه اروپا-ترکیه تاکنون به نفع این کشور بوده است. معاون رئیس جمهور لیبی اخیرا اظهار کرد که کشورش حاضر است در ازای توافقی مشابه، حجم مهاجران را کنترل کند. هرچند که این کشور تنها ورود بخش اندکی از مهاجران را کنترل می کند.

پرداخت هزینه به کشوری دیگر، برای حل مشکلات، شاید به صورت کوتاه مدت نتیجه بخش باشد؛ اما کشورهای اروپایی باید به دنبال راه حلی طولانی مدت برای مشکلات خود باشند. با امضای این توافقنامه، اتحادیه اروپا کلید حیاط خلوت خود را به ترکیه داده است و در ازای آن هیچ امتیازی به دست نیاورده است. 

کلیدهای اروپا باید از اردوغان پس گرفته شود؛ اما این اتفاق تنها در صورتی رخ می دهد که اروپا پاسخی جمعی برای مواجهه با بحران مهاجران پیدا کند. این بدان معنا خواهد بود که کشورهای این قاره استراتژی مشخصی برای مواجهه با موج عظیم مهاجران اتخاذ کنند. این اتحادیه باید نیروهای کنترل مرزی ویژه ای را ایجاد کند و راه های قانونی و امن برای پناهجویان به وجود آورد. تا آن زمان، اتحادیه اروپا برای حل مشکلات خود به کشورهای همسایه وابسته خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار