جنتی در جمع خبرنگاران:

ما نمی‌توانستیم اختیاراتی که علی رهبری می‌خواست را عملی کنیم

جنتی گفت: قرار ما با او این بود که ضمن حفظ اعتبار و احترام باید در چارچوب نظاماتی که داریم، عمل کند. یک مقدار اختلافی هم که به وجود آمد به خاطر خارج شدن از آن چارچوب ها بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم جشن هنرمندان پیشکسوت در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات معیشتی پیشکسوتان و اقداماتی که وزارت ارشاد در این باره انجام داده است، گفت: بحث هنرمندان پیشکسوت جایگاه قانونی دارد و این موسسه در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، بنابراین جایگاه قانونی اش محکم است.

وی ادامه داد: کاری که ما می توانیم انجام بدهیم بحث مستمری هایی است که باید در نظر بگیریم، بیمه های اجتماعی و تکمیلی که نیز از طریق صندوق اعتباری هنر تامین می شود، از دیگر وظایف وزارت ارشاد خواهد بود. 

جنتی عنوان کرد: خوشبختانه مدیریت هنرمندان پیشکسوت بسیار علاقه مند به فعالیت و حمایت از این گروه هنرمندان است و سعی می کند امکانات رفاهی فراوانی برای آنها در نظر بگیرد. 
 
وی در پاسخ به اینکه با توجه به خروج علی رهبری سرنوشت ارکستر ملی ایران چه می شود، بیان کرد: علی رهبری شخصیت برجسته ای است که در کار خودش بسیار ممتاز است و در ایران کمتر چنین فردی را داریم، به این جهت از ایشان دعوت کردیم که به ایران بیاید.

وزیر ارشاد تصریح کرد: علی رهبری قرارداد یک ساله داشتند که به اتمام رسید، منتهی قرار ما با او این بود که ضمن حفظ اعتبار و احترام باید در چارچوب نظاماتی که داریم، عمل کند. یک مقدار اختلافی هم که به وجود آمد به خاطر خارج شدن از آن چارچوب ها بود و اختیاراتی که او می خواست به وی داده شود و ما نمی توانستیم عملی کنیم.

جنتی ادامه داد: خودم به شخصه دخالت کردم و فرمولی پیدا کردیم تا خواسته ایشان رعایت شود و ما هم به چارچوب هایمان برسیم، اما به نظر می آید که این دوستان نتوانستند به توافق جهت همکاری دست پیدا کنند. علی رغم علاقه ای که ما داشتیم تا او کارش را ادامه دهد متاسفانه این امر محقق نشد.  

وی افزود: البته این طور نیست که در غیبت ایشان ارکستر ملی و سمفونیک ما کسی را نداشته باشد، بلکه آدم های برجسته ای در این زمینه داریم و به مشکل در این زمینه برنخواهیم خورد.  

جنتی در مورد جلسه شورای عالی حج و تصمیماتی که اتخاذ شده عنوان کرد: در شورای عالی حج که با حضور وزیر امور خارجه و دستگاه های عضو جلسه تشکیل شد، مروری به مجموعه اقداماتی که تاکنون از طرف حج و زیارت مقام معظم رهبری صورت گرفته انجام دادیم. برای انجام مقدمات حج نیز بررسی هایی صورت گرفت.

وی افزود: سیاست کلی نظام به کارگیری تمام تلاش برای زائران ماست تا به حج تمتع بروند، اما تجربه چهار ماهه گذشته نشان داد دولت سعودی مایل نیست در این زمینه همکاری کند. متاسفانه ما در حال از دست دادن زمان هستیم و به روزهای آخر نزدیک می شویم که به واسطه این موضوع در زمینه مسکن، حمل و نقل، ویزا با سعودی ها به توافق نرسیدیم.

وزیر ارشاد گفت: از طرفی یک سری برنامه های تحکمی را ابلاغ می کنند مبنی بر اینکه دولت جمهوری اسلامی باید کارهایی را انجام دهد که ما به هیچ وجه زیر بار آن مسائل نمی رویم، ما هم به آنها گفتیم اگر خواسته های ما تامین شود این حج را انجام می دهیم در غیر این صورت لغو خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: باید حتما مسائل امنیتی زائران ما تامین شود، متاسفانه بخش کنسولگری و ویزا درگیر مشکل است. ضمن این که حرمت زائران بیت الله هم باید رعایت شود که رفتارهایی که مقام مسئول عربستانی ها حتی با فرستاده های ما داشتند به نظر نمی آید که این حرمت حفظ شود. 

جنتی در خصوص اعمال اقتصاد مقاومتی در تولید آثار ارائه شده از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: آنچه که برعهده ما و صدا و سیما در خصوص اقتصاد مقاومتی گذاشته شده اشاعه گفتمان فرهنگ سازی است، البته بیشترین نقش را صدا و سیما و مجموعه های شبکه های مختلف ملی که در اختیارش است، انجام می دهد.  

وی ادامه داد: ما از ابتدای سال در شورای فرهنگی عمومی بحث اقتصاد مقاومتی را در دستور کار گذاشتیم، در طی چندین جلسه ای که داشتیم روی این موضوع بحث شده و ممکن است تا پایان سال ادامه داشته باشد که ما باید در نظر بگیریم چه اقداماتی را می توانیم در این زمینه انجام دهیم تا مردم با سبک ایرانی اسلامی و وجدان کاری بیشتر آشنا شوند و بتوانیم فرهنگ کارآفرینی را در مملکت توسعه دهیم.

جنتی اظهار داشت: علاوه بر آن در چهارچوب مصوباتی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داشته ما نیز وظایفی در این زمینه داریم، به حوزه های سینما، مطبوعات، هنرهای نمایشی و تجسمی ابلاغ شده که امسال را باید در جهت گفتمان سازی حرکت کنند و طبیعتا هر سازمانی که به آنها ابلاغ شده در این جهت فعالیت کند از حمایت بیشتری برخوردار خواهد بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار