سازمان پزشکان بدون مرز گزارش جنرال فوتل را قناعت بخش نمی‌داند

سازمان پزشکان بدون مرز خواستار بررسی بیشتر حادثه حمله هوایی نیروهای امریکایی به شفاخانه این سازمان در قندوز شده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،این در حالی است که جنرال جوزف فوتل قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا روز گذشته اعلام کرد که تحقیقاتی که از سوی آنها صورت گرفته است کاملات بی طرفانه بوده است.

فوتل حمله نیروهای هوایی امریکا بر شفاخانه داکتران بدون مرز را یک اشتباه انسانی خواند.

در اعلامیه ای که از سوی داکتران بدون سرحد نشر شده، آمده است که تحقیقات از جانب نظامیان آمریکایی قابل قبول نیست و باید نهاد های بی طرف در باره این حادثه تحقیق کنند.

این سازمان از کمیسیون بین المللی حقیقت یاب خواسته است تا در این باره گزارش های بی طرفانه خود را آغاز کند، اما به این خواسته هنوز جوابی داده نشده است.

گلهیم مولینی، رییس سازمان داکتران بدون مرز گفت که گزارش فعلی نشان می دهد که نظامیان امریکایی در یک ساحه شهر و پر جمعیت عملیات نظامی کنترل ناشده انجام داده است.
قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا اما گفته بود اگر جزئیات در جریان حمله هوایی در دسترس پیلوت ها قرار می گرفت، شفاخانه قندوز که یک ساحه غیر جنگی است بمباران نمی شد.

مولینی در این باره گفت که با توضیحاتی که در مورد شرایط و زمان رویداد از سوی مسوولان امریکایی ارایه شد، عدم جلوگیری از این حمله برای ما قابل درک نیست.

در اعلامیه داکتران بدون مرز آمده است که این سازمان وقت لازم را صرف خواهد کرد تا دریابد که آیا مسوولان امریکایی به پرسش های متعددی که در هفت ماه گذشته و پس از حمله بی پاسخ باقی مانده بود، جواب داده اند یا نه.

این سازمان، مجازات انضباطی را که برای این حادثه از سوی ایالات متحده امریکا برای نظامیان این کشور در نظر گرفته در تناسب تخریب یک مرکز صحی و کشته شدن ۴۲ تن را غیر قابل قیاس می داند.
در این اعلامیه آمده است که ارتش امریکا به خانواده های کشته شدگان ۶ هزار دالر و به خانواده های زخمیان حادثه قندوز ۳ هزار دالر غرامت پرداخته است.

این در حالی است که خانواده های قربانیان هیچ گزینه حقوقی برای پی گیری این حادثه نه در افغانستان و نه در امریکا ندارند.

سازمان داکتران بدون مرز درباره آغاز دوباره فعالیت های خود در قندوز گفته است که باید از مصئون بودن فعالیت های خود در افغانستان مطمئن شود.

این در حالی است که ریاست جمهوری کشور از یافته های تحقیقات امریکا در پیوند به حمله هوایی به قندوز استقبال کرده است.

ارگ ریاست جمهوری روز گذشته در خبرنامهء نوشته بود که: دولت افغانستان از اینکه تحقیقات در رابطه به رویداد شفاخانه یاد شده، با دقت همه جانبه صورت گرفته، ابراز خرسندی می نماید و به چگونگی حسابدهی و اقدامات که در این رابطه صورت گرفته، باورمند می باشد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار