سمنان;

آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر

شهرستان مهدی‌شهر با آب‌وهوایی بسیار مطبوع در فصول بهار و تابستان و حتی پاییز وچشم‌اندازهای بی‌نظیر آن در زمستان یکی از مقاصد گردشگران در استان سمنان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، این شهرستان از سمت جنوب به شهرستان سمنان و از سمت شمال به شهرستان ساری و شهرستان سوادکوه (مازندران)، از سمت مغرب به شهرستان سرخه و از سمت شمال غربی شهرستان فیروزکوه (تهران) و از سمت مشرق به شهرستان دامغان محدود گشته‌است.

آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر
 وجود دومین غار آهکی ایران و نقاط بکر گردشگری مانند جنگل رودبارک و شیر قلعه شهمیرزاد، سبب شده است تا نام مهدی‌شهر به‌عنوان یکی از شهرستان‌های مهم در بخش گردشگری در استان سمنان مطرح شود.

آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر
در این منطقه معادن متعددی وجود دارد که ازجمله معادن سنگ ساختمانی، لاشه، خاک نسوز، کواتزیت، دولومیت، آهن، سرب، گچ آهک سفید، سنگ شیشه، و معدن سیلیس  را می‌توان نام برد.
 این شهرستان را باید منطقه‌ای کاملاً کوهستانی به‌حساب آورد که در جنوب رشته‌کوه البرز واقع‌شده و کوه‌های آن عبارت است از در سمت غرب کوه‌های: اسپی لت (سفید لت) گل رودبار و آسب نو (آسمان لو) که با ارتفاع 3308 متر مهم‌ترین آن‌ها است و در 11 کیلومتری مهدی‌شهر قرار دارد.

آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر
در سمت جنوب غربی کوه‌های مهراب، سفیدآب، کلیاب، کچ و بستانه (2160 متر)، در شمال غربی کوه‌های دربند، نهرد، مرغک، سیاه دره، شیر قلعه، بشم و نیز گردنه بشم در 15 کیلومتری و گردنه چاشم در 14 کیلومتری در شمال کوه‌های شیخ رضا، سیاه کوه و همچنین بلندترین قله‌ این شهرستان، نیزوای چاشم است که با ارتفاع 3810 متر در شمال شهرستان مهدی‌شهر خودنمایی می‌کند.
ازنظر توپوگرافی این منطقه کاملاً کوهستانی است و دارای پوشش گیاهی ازجمله گز، تاغ، کنار، کور، سمر، کرت، کوهنک و بنه، خارشتر، اسپند، سریش، ارس، کاروانکش شور و چرخک است.

آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر
مهم‌ترین محصولات این شهرستان عبارتند از: غلات (گندم و جو) علوفه (یونجه و اسپرس) گردو و آلو در شهمیرزاد و انار، انگور و زردآلو در درجزین، جانوران و پرندگان این شهرستان عبارت‌اند از بز کوهی، آهو، قوچ، میش، پلنگ، یوزپلنگ، روباه، خرس، گراز، کفتار، گربه وحشی، گرگ، شغال، خرگوش، کبک، عقاب، شاهین، بادخور، قمری، تیهو، فاخته، بلبل، قرقاول.
آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر

آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر
عشایر سنگسری در استفاده از شیر گوسفند، مهارت بخصوصی دارند و انواع لبنیات؛ و منحصربه‌فرد خود را از آن تهیه می‌کند که تعداد این لبنیات، به بیش از 32 نوع می‌رسد و مهم‌ترین آنها ماست، آرشه، دوغ خورش، ماست چکیده، کره، پنیر، چیک کو توک، مامایی وو، سزمه و دیگرموارد این چنینی است.

آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر
نایع‌دستی مهدی‌شهر که بیشتر آن حاصل هنر زنان منطقه بوده شامل: قالیبافی، پلاس، نمدبافی، گلیم، جاجیم‌بافی و همچنین بافتن پارچه‌های کمابیش ظریف؛ مانند چادر، برک، شال ریا، مقنعه، تیرمن کلاه‌های پشمین و نمدی، سرگیرا (چادر بانوان)، مکئنه (سرپوشه)، کژین شئوی (تنپوشه)، فراخ شئوال (دامن)، پارچه‌های  ظریف ابریشمی (کژین)؛ ذکر کرد.


آشنایی با شهرستان مهدی شهر + تصاویر
در ضمن «فرش دستباف مهدی‌شهر» از جایگاه ویژه‌ای در کشور و در سطح بین‌المللی؛ برخوردار است.
انتهای پیام / ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.