قزوین؛

اشتغال شش هزار دانشمند در شتابگر ملی

رئیس دانشگاه دانش های بنیادی کشورگفت : با اجرای پروژه شتابگر ملی در استان قزوین بزرگترین مرکز فعالیت علمی و فنی در خاورمیانه شکل می گیرد که شش هزار دانشمند در آن مشغول کار خواهند شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمود جواد لاریجانی درحاشیه  هشتمین همایش کاربران چشمه نوردر قزوین گفت : با اجرای طرح شتابگر ملی  قزوین به بزرگترین مرکز فعالیت علمی و فنی خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

اشتغال شش هزار دانشمند در شتابگر ملی

بگفته ی لاریجانی ، در بودجه امسال حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح پیش بینی شده است.

رئیس دانشگاه دانش های بنیادی کشور گفت:  پروژه شتابگر ملی در مدت هشت تا۱۰ سال اجرا می شود و برای آن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان با قیمت امروز اعتبار نیاز داریم.

وی ادامه داد : این شتابگر یک فضای ۱۰۰ متری دارد که ذرات الکترون مانند تفنگ در آن تزریق می شوند و با مغناطیس طراحی شده شتاب پیدا می کنند و به اجسام می خورد و با تشعشع می توان اطلاعات زیادی گرفت و کارهای متعددی انجام داد.

وی با اشاره به  مشابه خارجی این طرح  گفت: در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن ۵۰ مورد از این شتابگرها ساخته شده است و نمونه آن را در اسپانیا و ایتالیا در ۲۰ سال پیش شروع کردند که با ارتباط با این کشورها در حال تبادل اطلاعات فنی هستیم.

رئیس دانشگاه دانش های بنیادی کشور گفت : در حال حاضر در کارگاههای پژوهشگاه دانش های بنیادی با کمک نیروهای بومی توانمند تلاش می کنیم وسایل اصلی این طرح ملی را بسازیم .

وی درباره  میزان پیشرفت پروژه  گفت: تاکنون مرحله مهمی را پشت سر گذاشته ایم که شامل طراحی مفهومی و جایابی است و کارگاه های مهمی که لوازم آن را می سازیم در حال انجام است .

لاریجانی افزود : امسال امیدواریم قسمت پایه و طراحی تونل شتابگر را انجام داده و آن را مستقر کنیم به همین منظور یک واحد آرندی را از تهران منتقل خواهیم کرد و برای اسکان محققان با شهرداری قزوین هماهنگی شده تا تعداد زیادی دانشمند در استان مقیم شوند.

وی اضافه کرد: شش کارگاه در اجزا این شتابگر تجهیز شده که با حجم وسیعتری برای تولید انبوه وارد قزوین می شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.