ای پی: کری و ظریف به پیشرفت‌های خوبی درباره توافق هسته‌ای دست یافتند

وزرای خارجه ایران و آمریکا درمورد شکایت تهران از پایبند نبودن واشینگتن به توافقنامه هسته‌ای گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم "ادیت لدرر" نوشت: "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، و "محمد جواد ظریف،" همتای ایرانی وی، روز سه شنبه از برخی پیشرفت ها در شکایت ایران خبر دادند مبنی بر اینکه ایران از کاهش تحریم ها آنگونه که در چارچوب توافقنامه هسته ای ذکر شده و مستحق آن بوده، برخوردار نشده است.

وزرای امور خارجه آمریکا و ایران پس از نشست پست درهای بسته که بیش از دو ساعت و نیم طول کشید گفتند توافق کردند روز جمعه مجددا در حاشیه مراسم سازمان ملل متحد برای امضا توافقنامه تغییرات آب و هوایی ، نشست برگزار کنند.

موضوع مورد بحث، اجرای توافقنامه هسته ای است که براساس آن قرار شد تحریم های اقتصادی فلج کننده علیه ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای این کشور کاهش یابد.

ایران اعلام کرده هنوز نتوانسته است به نظام مالی بین المللی دسترسی پیدا کند و آمریکا به وظایف خود براساس توافقنامه هسته ای به دست آمده عمل نمی کند.

کاخ سفید، وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه آمریکا همگی اعلام کرده اند آمریکا آنچه را که ملزم به آن بوده انجام داده است.

با این حال مقامات می گویند دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در حال بررسی کاهش یا رفع محدودیت های مالی است که مانع از استفاده از دلار آمریکا در معاملات تجاری با ایران می شود.

این مقامات تضمین دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا یا دسترسی مستقیم به دلار آمریکا را رد اما اعلام کرده اند باب دیگر اقدامات را به منظور ترغیب تجارتی که براساس توافقنامه هسته ای قانونی باشد، باز گذاشته اند.

کری در مصاحبه با خبرنگاران گفت وی و ظریف تلاش می کنند اطمینان یابند توافقنامه هسته ای دقیقا به همان شکلی که می باید، اجرا می شود و همه طرف ها از مزایایی که براساس این توافقنامه مستحق آن هستند بهره مند خواهند شد.

وی افزود: ما امروز روی برخی مسائل کلیدی کار کردیم و به پیشرفت هایی دست یافتیم. ما موافقت کردیم روز جمعه مجددا نشست برگزار کنیم.

ظریف نیز گفت درمورد چگونگی اجرای این توافقنامه به گونه ای گفتگو کردیم که اطمینان داده شود ایران به مزایایی که براساس توافقنامه هسته ای مستحق آن است، دست خواهد یافت.

کری دوشنبه شب در اظهاراتی از توافقنامه هسته ای به دست آمده با ایران دفاع کرد و گفت: برغم پیش بینی های بسیار وحشتناک شک اندیشان، ما در نقطه ای قرار داریم که برخی افراد آن را غیر قابل تصور و برخی دیگر نیز غیر قابل باور می دانستند.

وی تصریح کرد: آیا بحث ها بر سر اینکه ایران چه مقدار پول به دست خود آورد را به یاد دارید؟ برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می گفتند این پول 155 میلیارد دلار است؛ اما این اشتباه بود. برخی نیز گمان می کردند این پول حدود 100 میلیارد دلار است. اما برآورد ما این است که این پول 55 میلیارد دلار خواهد بود.

کری گفت: آیا می دانید آنها تاکنون چه مقدار پول دریافت کرده اند؟ حدود سه میلیارد دلار. بنابراین آنچه ما به مردم گفتیم درست بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
بابا نرید اینقدر توافق کنید وضعمان خیلی خوب شده پسه دیگه ظرفیت نداریم پولداری بیش از حد هم خوب نیستها دیکه پسه اقای ظریف از اقای جان کری هم تشکر کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر چوب لای چرخ دولت نکنند درست میشود
Germany
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
ملتو خسته کردین همش وعده همش امید الکی
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
نه پس احمدی نژاد خوبه با اون قیمت نفت بالا تورم خفه مون میکرد!
،،تحریم مشتی کاغذ است،، جملاتی گرانقدر از ایشون خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اقای احمدی نژاد قاطعانه با غربی ها رفتار میکرد این یکی از ویژگی های ایشونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
تا حالا همه این پیشرفتها در جهت از بین بردن دستاوردهای هسته ای ایران بوده ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعضیا خیلی خودشون رو ساده لوح نشون میدن!!!!!
آمریکا هیچ وقت هیچ وقت وفای به هیچ پیمانی نکرده و نمیکنه... این از ذات پست دولت آمریکاست .. مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
مگه یکبار برای همه اینها بحث های طولانی نشد اینکه نمیشه هردفعه امریکایی ها بد عهدی کردند پاشن برن دوباره بر سر همون مسائل گفتگو کنن این نه عقلانی و نه تدبیری درش هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
میدونم نظرمو نمیذارید ولی.....خدایی خیلی خنده داره بازم مذاکره.بازم پیشرفت خوب.بازم ملت منتظر بمونن تا جناب آمریکا تحریم لغو کنن.تورو خدا بسه دیگه
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
خداکنم هر توافقی که بینشون انجام میشه.طوری نباشه که امریکا در اینده از این توافق ها سو استفاده کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
مردم را هالو فرض نکنید توافق یک بار میشه تمام میشه .
آخرین اخبار