فاکتور ۸ ایرانی به کمک بیماران هموفیلی می آید

مصالعات حاکی از آن است که از هر 1000 نفرجمعیت جهان یک نفر مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده می باشد که بسیاری از آنها درمان نمی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد قویل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در ششمین سمینار سراسری هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی که به مناسبت روز جهانی هموفیلی عصر جمعه ( 27فروردین) در درمانگاه هموفیلی برگزار شد، اظهار داشت: هموفیلی معروف ترین اختلال انعقادی جهان است ولی شایع ترین اختلال انعقادی بیماری ون ویلبراند است که یک درصد از جمعیت هر کشور را این بیماران تشکیل می دهند.
 
وی در خصوص هموفیلی بیان کرد: در خون انسان سیزده فاکتور انعقادی وجود دارد که نبود هر یک از آنها موجب اختلال و تداوم خونریزی می شود. بیماری هموفیلی از فقدان فاکتورهای انعقادی در خون ناشی می شود که غالباً ارثی و ژنیتکی است و به طور مادام العمر گریبان گیر فرد مبتلا است. در مواردی هم این بیماری بدون سابقه ژنتیکی در اثر جهش نوظهور یک ژن در کودک اتفاق می افتد.
 
قویدل ادامه داد: تقریباً 400 هزار نفر در جهان به بیماری هموفیلی مبتلا هستند. براساس آمار تعداد بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی در ایران حدوداً 7000 نفر است. تقریباً 85 درصد از موارد هموفیلی، هموفیلی نوع کلاسیک A است که به دلیل کمبود فاکتور انعقادی هشت اتفاق می افتد.
 
وی در خصوص مشکلات بیماران هموفیلی تصریح کرد: در حقیقت شایع ترین علت مرگ در کودکان مبتلا به هموفیلی و جدی ترین عارضه این بیماری، خونریزی مغزی است. خونریزی های کوچک در مغز می تواند باعث کوری، عقب افتادگی ذهنی و انواع نقایص عصبی شود. همچنین کودکان هموفیلی همواره باید بازی ها و ورزش هایی انجام دهند که کمترین خطر برخورد و آسیب را داشته باشند.  
 
قویدل افزود: برای بیماران هموفیل اغلب نیاز است تزریق داخل وریدی فاکتور انعقادی صورت گیرد تا از خونریزی های شدید جلوگیری شود، معلولیت های مفصلی و آلودگی های ویروسی ناشی از مصرف خون و فراورده های خونی از جمله مشکلاتی هستند که زندگی بیماران هموفیلی را تهدید می کنند.
 
وی در خصوص روش های درمان هموفیلی عنوان کرد: دو روش درمانی وجود دارد یکی درمانی است که در مواقع خونریزی انجام می شود و معمولاً با تزریق خون و یا فاکتورهایی که کمبود آنها وجود دارد از جمله فاکتور هشت صورت می گیرد. روش دوم درمان پروفیلاکسی است که در این روش درمان پیشگیرانه یعنی تجویز فاکتور انعقادی در مفاصل است.
 
قویدل در پایان خاطر نشان کرد: تولید فاکتور هشت با نام تجاری سافاکتو توسط یک شرکت ایرانی می تواند خبر خوشی برای بیماران هموفیلی باشد که در این سمینار از آن رونمایی می کنیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار