تونر: آمریکا و ایران فراتر از برجام رایزنی دیگری ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد واشینگتن و تهران خارج از چارچوب برجام رایزنی دیگری با یکدیگر ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز؛ "مارک تونر،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر این که واشینگتن و تهران فراتر از توافق هسته ای هیچ گونه رایزنی دیگری نداشته اند اظهار داشت: از دولت ایران می خواهیم شهروندان آمریکایی را که در این کشور زندانی هستند آزاد کند. 

مارک تونر در نشست خبری روز دوشنبه با خبرنگاران با اشاره به موضوع تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 روسیه به ایران نیز گفت: از آغاز تحویل این سامانه به ایران آگاه شده ایم. موضع آمریکا در قبال فروش قابلیت های دفاعی پیچیده به ایران روشن است و ما اعتراض کرده ایم.   

وی در پاسخ به پرسشی درباره سفر مقام های شرکت بوئینگ به ایران نیز گفت: آمریکا عضوی از برجام است و بر همین اساس باید به تعهدات محدودی که دارد پایبند باشد و ارائه مجوز برای فروش هواپیماهای تجاری به ایران از جمله این تعهدات است. 

مارک تونر تاکید کرد شرکت های تجاری آمریکا تصمیم دارند از فرصت های تازه ای که پس از امضای برجام بوجود آمده است استفاده کنند و قرار نیست دولت راه این شرکت ها را که دارند وارد معامله ی مجاز با ایران می شوند سد کند. وی فروش موردی هواپیماهای مسافربری و تجاری و لوازم یدکی آنها را به ایران از جمله ی این فرصت ها خواند.    

تونر با اشاره به توقف درگیری ها در یمن که از شب گذشته آغاز شده است ضمن استقبال از این رویداد آن را برای مردم این کشور بسیار حیاتی خواند و گفت مردم یمن از جنگ خسارت بسیاری دیده اند. 

وی فاجعه انسانی را در یمن نیز یادآور شد و گفت به علت این شرایط بیش از 18 درصد مردم این کشور به کمک های بشردوستانه نیازمند شده اند. 

تونر افزود: از همه طرف های درگیر در یمن می خواهیم به توقف درگیری ها احترام بگذارند و به آن پایبند باشند زیرا برای رساندن نیازهای ضروری به مردمی که به شدت به کمک ها از جمله مواد غذایی، سوخت و دارو در همه نقاط این کشور وابسته اند اهمیت حیاتی دارد. هفته گذشته دولت آمریکا بسته کمکی یکصد و سی و نه میلیون دلاری را به یمن اختصاص داد و این کمک بشردوستانه را در پاسخ به بحران در یمن تصویب کرد. هم اکنون هم دولت آمریکا دارد با همه طرف های درگیر رایزنی می کند تا از فرصت توقف درگیری ها استفاده کرده و کمک های انساندوستانه را به نیازمندان برسانند. همچنین از طرف های درگیر می خواهیم با امداد رسان ها همکاری کنند تا کمک ها به دست همه مردم برسد. توقف درگیری ها زمینه را برای گفتگوهای صلح 18 آوریل فراهم می آورد. این گفتگوها به ریاست نماینده ی ویژه سازمان ملل ، اسماعیل عود شیخ احمد در کویت برگزار می شود. از همه طرف ها می خواهیم در این گفتگوها شرکت و برای یافتن راهی پایدار برای حرکت به سمت جلو در یمن همکاری کنند. تنها راه حل و فصل بحران در یمن ، راه حل سیاسی است.

مارک تونر ضمن ابراز نگرانی شدید از شدت گرفتن خشونت ها در سوریه که به گفته وی بر خلاف توقف درگیری ها در جریان است گفت: "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، این نگرانی را با "سرگئی لاوروف،" همتای روس خود، در میان گذاشت و درباره ادامه تلاش ها برای حفظ توقف درگیری ها بحث وتبادل نظر کرد. این گفتگوها بر چگونگی قرار گرفتن گروه های درگیر در سوریه و ادامه جنگ ضد داعش و النصره که در  توافق برای توقف درگیری ها جای ندارند متمرکز بود. گروهی در ژنو و گروه دیگری در عمان دارند بررسی می کنند چگونه می توان وضعیت توقف درگیری ها را حفظ کرد. 

تونر پذیرفت که توافق توقف درگیری ها به طور کامل اجرا نمی شود؛ اما گفت پس از اجرایی شدن توافق میزان خشونت به شکلی قابل ملاحظه کاهش یافته است و اگر در مسیر تعیین شده حرکت نکند برای گفتگوهایی که با میانجی گری قرار ادامه یابد به شدت زیان آور خواهد بود. از سوی دیگر همانگونه که وزیر امور خارجه گفته، فرایند انتقال سیاسی قدرت نیز باید همزمان با این گفتگوها آغاز شود. می خواهیم اطمینان حاصل کنیم شرایط برگزاری این گفتگوها شرایطی خوب است. لذا دلواپسیم. 

وی اقدام دولت سوریه را برای بازپس گیری شهر حلب از تروریست ها نگران کننده خواند و مدعی شد: بیشترین موارد نقض توقف درگیری ها را نیروی های ارتش سوریه مرتکب شده اند. 

تونر شرایط سوریه را بسیار پیچیده خواند و افزود: گروه هایی که توافق توقف درگیری ها را امضا کرده اند در کنار داعش و النصره قرار دارند که آتش بس شامل آنان نمی شود و همین موضوع اوضاع را پیچیده تر می کند. لذا تلاش ها بر این بوده که مشخص شود کدام گروه درگیر در کجا مستقر است و این کار سختی است لذا نمی توان با اطمینان گفت چه کسی توافق را نقض می کند؛ اما از سوی دیگر حمله به گروه هایی که آتش بس را امضا کرده اند تحمل نمی شود. 

وی نیروهای ارتش سوریه و روس ها را متهم کرد به استفاده از فرصت حمله به داعش و النصره برای هدف قرار دادن گروه هایی که در حمایت آمریکا قرار دارند و در عین حال گفت: اگر همه گروه ها از جمله نیروهای ارتش سوریه به توقف درگیری ها پایبند باشند شرایط برای ادامه راه حل سیاسی مهیاتر می شود. اما اگر توقف درگیری ها به طور کامل از بین برود دود آن به چشم همه طرف ها از جمله دولت اسد خواهد رفت.   

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این تناقض که در موضع گیری واشینگتن در قبال تروریست های داعش و جبهه النصره و حضور آنان در شهر حلب سوریه وجود دارد گفت: این گروه ها به نوعی قابل تفکیک شدن نیستند. لذا همزمان با اینکه داریم با تروریست های داعش و النصره می جنگیم و به جنگ با آنان تشویق می کنیم باید توقف درگیری ها را نیز حفظ کنیم. آن گروه هایی از مخالفان که توقف درگیری ها را امضا کرده اند نباید هدف قرار بگیرند.  لذا جداسازی این ها از همدیگر چالشی است که با آن روبرو هستیم.  

مارک تونر مدعی شد انتخابات پارلمانی که قرار است 13 آوریل در سوریه برگزار شود مشروع نیست زیرا نمایانگر خواست و اراده ی مردم سوریه نیست. هم اکنون گفتگوهایی در ژنو در جریان است که بر اساس آن دارند مسیر را برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه ترسیم می کنند لذا برگزاری انتخابات پارلمانی در شرایط و اوضاع کنونی اقدامی شتابزده است که اراده ملت سوریه را انعکاس نمی دهد. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره ی همکاری آمریکا با روسیه در جنگ ضد داعش نیز گفت: همیشه گفته ایم اگر مسکو بخواهد به تلاش های ما برای از بین بردن گروه تروریستی داعش بپیوندد استقبال می کنیم؛ اما تا جایی که به حلب مربوط می شود اوضاع کمی فرق می کند. به علت وجود و حضور گروه های مختلف در داخل و اطراف حلب همانگونه که وزیر امور خارجه کری با لاوروف در میان گذاشته، تشخیص دقیق اینکه چه کسانی در کجا قرار دارند خیلی مشکل است و دلواپسی ما نیز از همین درهم تنیدگی اوضاع در حلب است.

تونر بار دیگر تاکید کرد بشار اسد در آینده سوریه هیچ جایگاهی ندارد؛ اما از آنجا که دولت وی بخشی از فرآیند سیاسی است و آمریکا می خواهد حاکمیت ملی را در این کشور سرپا نگهدارد لذا نقش دولت کنونی در انتقال سیاسی قدرت انکارناپذیر است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به حمله غرب به لیبی و سرنگون کردن معمر قذافی گفت: پس از سرنگون شدن قذافی در لیبی، غرب به اندازه کافی پرشتاب وارد عمل نشد و جای خالی حکومت سرنگون شده همچنان خالی ماند. در موارد این چنینی امنیت و زیرساخت های مهم باید حفظ شود؛ اما در مورد لیبی این اتفاق نیافتاد. منظور رئیس جمهور اوباما هم این است که در چنین شرایطی گروه های شبه نظامی سربر می آورند و درگیری ایجاد می شود و شرایطی بوجود می آید که هم اکنون شاهد آن هستیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار