لاوروف: استقرار سامانه تاد در شبه جزیره کره تهدیدی علیه روسیه است

وزیر خارجه روسیه تصمیم واشینگتن برای استقرار سامانه موشکی «تاد» در شبه جزیره کره را تهدیدی علیه مسکو به شمار می‌آید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید تصمیم واشینگتن برای استقرار سامانه موشکی در شبه جزیره کره، با هدف گسترش حضور نظامی آمریکا در این منطقه صورت گرفته است و تهدیدی علیه مسکو به شمار می‌آید.

سرگئی لاوروف در جمع خبرنگاران در مسکو گفت روسیه و چین درباره استقرار احتمالی سامانه موشکی آمریکا در شبه جزیره کره نگران هستند و معتقدند که استقرار این سامانه موشکی امنیت پکن و مسکو را تهدید می‌کند.

مسکو همچنین این تصمیم آمریکا را «ناقض ثبات راهبردی» عنوان کرده و خواستار تلاش به منظور کاهش تنش در منطقه شده است.

آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته مذاکرات رسمی را برای احتمال استقرار سامانه موشکی تاد جهت مبارزه با آنچه تهدید موشکی کره شمالی می‌نامند، آغاز کردند.

چین گفته است با استقرار سامانه موشکی تاد که «وسعت آن از نیازهای دفاعی شبه جزیره کره بسیار فراتر است، کاملا مخالف است.»

پکن استقرار تاد را بخشی از راهبرد گسترده‌تر آمریکا برای مبارزه با چین می‌داند و در این ‌باره که سامانه پیشرفته موشکی ممکن است برای «هدف قرار دادن چین» مورد استفاده قرار بگیرد، ابراز نگرانی کرده است.

واشینگتن نیز ادعا کرده است طرح پیشنهادی استقرار تاد صرفا برای مقابله با تهدید موشک‌های کره شمالی طراحی شده و منافع راهبردی چین را به خطر نمی‌اندازد.

شورای امنیت سازمان ملل ماه قبل تحریم‌های شدیدی علیه بخش‌های نظامی، معدن، تجارت و مالی کره شمالی وضع کرد. پیونگ‌یانگ نیز با پرتاب موشک به این تحریم‌ها واکنش نشان داد.

کره شمالی طی هفته‌های اخیر بر اظهارات ضد آمریکایی خود شدت بخشیده و ایالات متحده را به حمله هسته‌ای پیشگیرانه تهدید کرده است.

پیونگ‌یانگ برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر توطئه‌های آمریکا و متحدانش برای براندازی خود می‌داند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار