یزد؛

گرده افشانی 2هزار هکتار از نخلستان های بافق

عملیات گرده افشانی در بیش از 2هزار از سطح نخلستان های شهرستان بافق انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مسئول اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بافق گفت: گرده افشانی از مهمترین و حساس ترین عملیات زراعی خرما است و نقش بسیار مهمی در تولید میوه و بهبود کیفیت و کمیت آن دارد و این عمل در سطح نخلستان های بافق هم به همین منظور در حال انجام است.

علی فلاح با اشاره به فرا رسيدن زمان گرده افشانی درختان نخل افزود: در عمل گرده افشانی که به صورت سنتی یا دستی انجام می گیرد یک کارگر ماهر در فاصله زمانی 45 روزه قادر به گرده افشانی 600 تا 700 درخت خرما است .

وی خاطر نشان کرد: گشن دادن يا بو دادن درختان خرما از اوایل بهار شروع شده و تا یک ماه بعد از آن ادامه پیدا می کند.

مسئول اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بافق  بیان داشت: بیش از دو هزار و 500 بهره بردار در بخش نخلستان های بافق فعالیت می‌کنند و سالانه بیش از چهار هزار و 500 تن خرما در این شهرستان توليد می شود كه مهمترين ارقام آن بومی، کبکاب، زاهدی و پیارم است.


وی گفت:  چون خرما گیاهی دو پایه بوده و گل های نر و ماده به صورت جدا از هم روی پایه های جداگانه قرار دارند و از طرفی عملیات گرده افشانی به وسیله باد و یا حشرات به طور مناسبی انجام نمی گیرد، دستیابی به محصول مناسب چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به میزان تلقیح گلها بستگی دارد که معمولاً باید توسط انسان انجام شود.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار