رنسانسی در ووشوی جهان

جلسه کميته فنی فدراسيون جهانى با حضور موثر محمدرضا پورغلامی با مصوباتی همراه شد که بدون ترديد،ووشوی دنيا را با رنسانس و تغييرات روبرو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمیگروه ورزشی خبرنگاران جوان،جلسه کمیته فنی فدراسیون جهانی ووشو از 14 تا 17 فروردین ماه سال جاری به میزبانی چین برگزار شد و محمدرضا پورغلامي عضو کميته فني فدراسيون جهاني ووشو که ١٨ سال عضويت و نايب رييسى كميته فنى آسيا را دارد بعنوان یکی از اعضای این کمیته در این جلسه حضوری موفق و موثر داشت و توانست با پیشنهادهایی در بخش ساندا و همچنین در نهایی شدن مصوباتی در خصوص اصلاح قوانينی که در طول 25 سال گذشته، بي سابقه بوده است،تاثیر بسزایی داشته باشد.

محمدرضا پورغلامي نایب رییس کمیته فنی  ووشو آسیا پس از بازگشت از چین به خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جلسه کميته فني فدراسيون جهانى علاوه بر پرداختن به دستور العمل های اصلی جلسه که شامل تغییراتی در داوري و نحوه برگزاري مسابقات مختلف 2بود، مبحث اساسي مورد اصلاح قرار گرفت که نقطه عطفي در تاريخ ووشوي جهان بوجود آورد. به طوری که اکثريت اعضاي کميته فني فدراسيون جهاني پس از ساعت ها بحث و ارائه نظرات خود، تصويب کردند تا از اين پس رييس داوران مسابقات جهانى و سرداوران نمي توانند از يک کشور باشند که با وجود مخالفت رئيس کميته فني و تعدادي از اعضاي کميته فني، اين مساله مورد تصويب قرار گرفت تا سرآغاز رنسانسي در ووشوي جهان باشد.

وی افزود:: با اين اوصاف بر خلاف سال های گذشته چين که قهرمان و پايگاه ووشوي جهان محسوب مي شود بايد از اين پس در مسابقات جهاني و قاره اي از بين رئيس داوران و سرداور يک کرسي را انتخاب کند که قدم بسيار مهمي براي فراگيرتر شدن اين رشته مهيج و داورى جوانمردانه خواهد بود. زیرا در طول ساليان گذشته و به غير از چند مورد خاص و اندک در بخش سرداورى، همواره رئيس داوران و سرداور از کشور چين بوده است .

تغییراتی در رسیدگی به اعتراضات داوری ساندا و تالو

پورغلامي در ادامه به مصوبه مهم ديگري اشاره کرد و اظهار داشت: همچنين نحوه اعتراض مربيان و تيم ها به داوري ها نيز مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد از اين پس و در بخش ساندا و در صورت اعتراض از سيستم ويدئوچک فورى استفاده شود. براين اساس، مربي مي تواند در جريان مبارزه در صورتي که به راي داور وسط يا سرداور اعتراض موردى داشته باشد، کارت اعتراض را بالا برده تا هيات ژوري، فيلم مبارزه را سريعا بازبيني و نظر خود را اعلام کرده و مبارزه ادامه پيدا کند.در صورت تاييد هيات ژوري، راي مورد اعتراض اصلاح خواهد شد. هر تيم مي تواند در طول مسابقات، 2 مرتبه از کارت اعتراض خود استفاده کند.

تنها دارنده غير چينى دان ٨ ووشو در جهان ادامه داد: در بخش تالو، مربي و يا سرپرست اعتراض خود را حداکثر ظرف 15 دقيقه پس از اجراى فرم، تقديم هيات ژوري مى نمايند تا فيلم، مورد بازبيني و نتيجه اعلام شود و در اين بخش نيز، هر تيم مي تواند در طول مسابقات، 2 مرتبه اعتراض داشته باشد و رأى قابل اصلاح خواهد بود.

پور غلامی افزود:یکی از پیشنهادهایی که از سوی من مطرح شد و خوشبختانه به تصویب هم رسید این بود که در يک راند، چنانچه فاصله امتياز بين دو سانداکار به عدد 12 برسد و 3 داور کنار آنرا تاييد کنند، نتيجه مسابقه به سود سانداکاري که امتياز بالاتري دارد، خاتمه مي يابد. زیرا در این شرایط یعنی سانداکار برتر بسیار از حریفش قوی تر است و در صورت ادامه مسابقه احتمال آسیب دیدگی افزایش می یابد و ادامه مبارزه به صلاح نیست.

وی ادامه داد: همچنین طبق پیشنهاد من مقرر شد تا محدوديت سني داوران از 55 به 65 سال افزايش يافت و داوران بايد حتما شهروند و يا تابعيت کشوري باشند که با نام آن در مسابقات قضاوت مي کنند

عضو كميته فنى فدراسيون جهانى ووشو در خصوص سایر مصوبات این جلسه گفت:

-رنگ مشکي هوگو، دستکش، کلاه و لباس سانداکاران حذف و رنگ آبي جايگزين آن شد.

-بانداژ دست زير دستکش سانداکاران، اجباري شد.

-زمان مجاز عدم حمله در بخش ساندا از 8 به 5 ثانيه تقليل يافت.

-رنج سني مسابقات سانداي جوانان از 15 تا پايان 17 سال خواهد بود.

-شرايط سني سانداکاران براي حضور در مسابقات رده سني بزرگسالان از شروع 18 سالگي تا پايان 40 سالگي است. پيش از اين سانداکاران تنها تا 35 سالگي قادر به حضور در مسابقات رسمي بودند.

-در بخش تالو با توجه به نکات ريز متعددي که وجود دارد، مقرر شد از اين پس حرکات سختي که باعث بروز مصدوميت در بين ووشوکاران مي شود، کمتر مورد توجه قرار بگيرند. حرکات سخت تالو در رده آقايان و بانوان در ميزان چرخش در پرشها تغيير يافت.

-در دوئلين، بايد از اين پس تالوکاران در اجراي خود حتما از يک حرکت قفل مفصل (نا فا) استفاده کنند.

عضو سابق هيئت رئیسه فدراسیون جهانى ووشو در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات مذکور در جلسه کمیته فنی در ابتداي خردادماه، يکدوره داوري بين المللي به ميزباني چين برگزار و اصلاحات انجام شده براي نخستين بار در آن مورد تدريس قرار خواهند گرفت که رييس کميته فني فدراسيون جهاني از من ، پيتر وار از انگلستان، لوشيائو لين از امريکا و جين شائو پينگ از چين خواست تا در دوره فوق حضور يابند.



انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار