ماکو در انتظار اظهارنظر شورای نگهبان/ اتمام حجت وزیر کشور با استانداران/ نظر وزارت کشور در مورد سفرهای استانی احمدی‌نژاد

معاون سیاسی وزیر کشور شرایط برگزاری مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس را تشریح کرد.

در آستانه برگزاری دومین مرحله دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور در گفتگویی صمیمانه و تفصیلی به سوالات خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران جوان  پاسخ داد که در زیر می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: فعالیت‌های وزارت کشور برای مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به طوررسمی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

مقیمی: انتخابات مرحله دوم در تداوم مرحله اول است ما توقفی نداریم ولی در این فاصله باید نیازهایی مانند تعرفه‌ها، صندوق‌ها و ملزومات دیگر را برای حوزه‌های انتخابیه تامین کنیم. انتخابات مرحله دوم در 21 استان و 56 حوزه انتخابیه برای انتخاب 69 نماینده برگزار می‌شود، تعداد شعبات اخذ رای، 15 هزار و 585 است.

تبلیغات انتخاباتی این دوره هم مانند دوره اول از هشت روز مانده به برگزاری انتخابات شروع می‌شود و یک روز هم تبلیغات نخواهیم داشت و روز جمعه دهم اردیبهشت انتخابات را برگزار خواهیم کرد. با توجه به این موارد از روز پنج‌شنبه دوم اردیبهشت تبلیغات رسمی 138 داوطلب شروع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: پیش بینی شما از زمان اعلام نتایج مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست؟

مقیمی: در دور دوم به دلیل اینکه هم تعداد داوطلبان کم است و برای هر کرسی دو داوطلب بیشتر نداریم، لذا نتایج با سرعت مشخص خواهد شد. شهرهایی مثل تهران که تعداد منتخبینش زیاد بود در مرحله اول تکلیفشان مشخص شده بنابراین نتایج این دوره در ظرف یکی دو روز مشخص می‌شود.


ماکو در انتظار اظهار نظر شورای نگهبان/ اتمام حجت وزیر کشور با استانداران/ نظر وزارت کشور در مورد سفرهای استانی احمدی‌نژاد


باشگاه خبرنگاران جوان: درباره جابه‌جایی افرادی که در مرحله اول انتخابات در یک حوزه انتخابیه رای خود را به صندوق انداختند و در مرحله دوم خواهان تغییر حوزه انتخابیه خود هستند چه برنامه‌ای دارید؟

مقیمی: افراد تنها در حوزه‌ای که در مرحله اول رای خود را به صندوق انداخته‌اند می‌توانند رای دهند و جابه‌جایی حوزه‌ها  امکان پذیر نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: تمهیدات وزارت کشور درباره پارامترهای امنیتی، برگه‌های تعرفه و مهرهایی که در مرحله دوم انتخابات استفاده خواهد شد، چیست؟

مقیمی: برای تعرفه‌ها و مهرها تدابیری را اندیشیدیم و برآن اساس عمل خواهیم کرد، امنیت انتخابات در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخاباتی با فرماندار یا رئیس‌ شورای تامین شهرستان است که در این‌باره در سطح استان تشکیل جلسه می‌دهد و به مسائل امنیتی رسیدگی می‌کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور هم از قبل جلساتی را در شورای امنیت کشور و اگر لازم باشد در سطح استان‌هایی که قرار است در آن‌جا انتخابات باشد، برگزار می‌کند، بنابراین فکر می‌کنیم همانطور که دور اول انتخابات با آرامش و در شرایط بسیار خوب برگزار شد، انشاالله این دوره هم در همه مناطق عشایری، روستایی و شهری با حضور حداکثری مردم و در آرامش کامل برگزار خواهد شد. وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و هیات‌های اجرایی همگی آمادگی کامل برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دارند و هیات‌های نظارت و شورای نگهبان هم مسولیت نظارت بر حسن انجام انتخابات را برعهده دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در انتخابات 7 اسفندماه سال گذشته شاهد تاخیر در آغاز رای‌گیری در برخی از حوزه‌ها مانند طرشت بودیم، علت این تاخیرها را توضیح دهید و بفرمایید برای جلوگیری از تکرار چنین مسائلی در این مرحله از انتخابات چه تمهیداتی را در نظر گرفتید؟

مقیمی: انتخابات یک کار بسیار بزرگ، سنگین و پرحجم در یک مقطع زمانی کوتاه است و بایستی ظرف ده ساعت در سراسر کشور از همه واجدین شرایط که خواهان رای‌دادن هستند، رای‌گیری شود بنابراین با توجه به تراکم و گسترگی کار ممکن است که در حوزه‌ای هم فردی که مسئول هست با تاخیر برسد و به هر دلیلی حوزه با مشکلاتی مواجه شو، اما اصل در این هست که همه شعبات اخذ رای از ساعت 8 صبح روز رای‌گیری آمادگی کامل را داشته باشند و هیات‌های اجرایی و نظارت هم از ساعات آغازین رای‌گیری حضور داشته باشند و کار را به امید خدا شروع کنند.


باشگاه خبرنگاران جوان: گفته می‌شود که در طول ایام عید برخی از داوطلبین نمایندگی مجلس شورای اسلامی نشست‌ها و گردهمایی‌هایی را برای مثال در مساجد برگزار می‌کردند، وزارت کشور به چه صورتی به این تبلیغات زودهنگام نظارت می‌کند؟

مقیمی: هیات‌های اجرایی و نظارت مسئول رسیدگی به تخلفات انتخاباتی هستند، اگر تخلفی شکل بگیرد به فرمانداری‌ها گزارش می‌شود، آن‌ها این تخلفات را به هیات‌های نظارت شهرستان‌ها منعکس می‌کنند، در ادامه کار اگر تبلیغات و تخلف به گونه‌ای باشد که صلاحیت فرد زیر سوال رود، او را فرا می‌خوانند و تذکر لازم را گوشزد می‌کنند. امیدواریم در مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون‌مداری و اخلاق از سوی داوطلبین و به‌خصوص همراهان و هوادارانشان رعایت شود.

همیشه شخص داوطلب پایبند قوانین است چرا که می‌خواهد برای تصویب قانون راهی مجلس قانون گذاری ولی گاهی اوقات هواداران این داوطلبین تخلفاتی را مرتکب می‌شوند، به همین منظور از فرمانداران خواستیم تا بایدها و نبایدها را برای آن‌ها بازگو کنند و همه را توصیه به اخلاق‌مداری کنند. 

شایان ذکر است که در مرحله اول انتخابات تعداد تخلفات بسیار کم بود و هیات‌های اجرایی و نظارت به شکایت‌های صورت گرفته رسیدگی کردند، انشالله در این مرحله این تعداد شکایت‌ کم را هم نداشته‌ باشیم و همه داوطلبان و طرفدارانشان به گونه‌ای عمل کنند که تخلفی صورت نگیرد. به هرحال هیات‌های اجرایی با هر نوع تخلفی که صورت بگیرد برخورد قانونی می‌کنند و اگر تخلف به گونه‌ای هم باشد که باید به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان منعکس کنند، حتما این کار را انجام خواهند داد تا انتخابات مانند مرحله اول در یک شرایط خوب و آرام و شفاف برگزار شود. 

هر داوطلبی می‌تواند در حوزه انتخابیه یک ستاد داشته باشد و بنری را در آن‌جا نصب کند. نصب بنر در سطح شهر امکان‌پذیر نیست و داوطلبان اجازه نصب عکس به در و دیوار و درخت را ندارند، به همین منظور شهرداری مکانی را در نظر می‌گیرد تا داوطلبن بتوانند تبلیغات خود را در آنجا انجام دهند و عکس و بروشور خود را در دید مردم قرار دهند. اندازه عکس و بروشور هم در قانون مشخص است و داوطلبین باید عکسهایی را چاپ کنند که از اندازه قانونی بیشتر نباشد، توزیع کارت هدیه و ناهار و شام نیز از تخلفات بین است و به معنای خرید و فروش آرا محسوب می‌شود و در صورت اثبات  می‌تواند منجر به ابطال آرا شود بنابراین داوطلبین باید نسبت به عملکرد خود و طرفدارانشان بسیار دقت کنند.


ماکو در انتظار اظهار نظر شورای نگهبان/ اتمام حجت وزیر کشور با استانداران/ نظر وزارت کشور در مورد سفرهای استانی احمدی‌نژاد


باشگاه خبرنگاران جوان: در مرحله اول انتخابات تصاویری درباره نوشتن آرا در فضای مجازی منتشر شد که ذهن برخی از افراد جامعه را نسبت به صحت انتخابات به تردید واداشت، آیا پیگیر این امور بودید؟

مقیمی: ما 207 حوزه انتخابیه برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتیم که هیات‌های اجرایی و نظارت برهمه امور آن ها نظارت دقیق داشتند، هر کجا هم با چنین مسائلی مواجه شوند حتما آن را صورت‌جلسه و برخورد می‌کنند. رای‌گیری یک سری مراحلی دارد که به صورت کامل بر آن نظارت می‌شود، هر کسی که می‌خواهد رای دهد اول شناسنامه‌ و کارت ملی‌اش در سامانه‌ ثبت و احوال بررسی می‌شود تا کاملا مشخص شود که وی با این شماره کارت و شناسنامه در جای دیگری رای نداده باشد، سپس به آن شخص تنها یک تعرفه تعلق می‌گیرد و زیر نظارت ناظرین آن برگه تعرفه به صندوق انداخنه می‌شود. صندوق‌ها هم در فرمانداری‌ها و جاهای امن نگهداری، کنترل می‌شوند. یک طرف صندوق را وزارت کشور و سمت دیگرش را هیات نظارت پلمپ می‌کند، در همه این مراحل هیات نظارت و هیات اجرایی قدم به قدم جلو می‌روند.

تعرفه‌ها هم در جایی که نگه داشته می‌شوند به تایید هیات نظارت می‌رسند و هنگام خروج از انبار هم به تایید وزارت کشور. صندوق‌ها در شعب چک می‌شوند تا چیزی در داخلش نباشد. هر رائی هم که ریخته می‌شود زیر نظر هیات نظارت است. زمان شمارش آراء هیات نظارت و نمایندگان داوطلبین حضور دارند. نمایندگان داوطلبان اگر ببینند که تخلفی صورت می‌گیرد اینها را گزارش کتبی می‌کنند و به نماینده فرمانداری می‌دهند. هیات نظارت هم بر همه امور نظارت دارد تا از حق‌الناس حراست شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا از حوزه‌های انتخابیه مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حوزه‌ای است که صحت انتخابات آن هنوز از سوی شورای نگهبان تایید نشده باشد؟

مقیمی: ما 207 حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی داشتیم که شورای نگهبان نظر قطعی خود در مورد 206 حوزه را اعلام و تایید کرد، فقط در شهر اصفهان آرای منتخب سوم مورد قبول واقع نشد. در مورد حوزه 207  یا شهر ماکو هم باید بگویم که انتخابات این حوزه به مرحله دوم رفته، البته منتخب اول خواهان بازشماری صندوق‌ها است چون معتقد است به حدود 20 رای نیاز دارد تا در همان مرحله اول راهی مجلس شود. به هرحال چون اعتراض کرده شورای نگهبان به این اعتراض رسیدگی می‌کند و اگر شورای نگهبان اجازه بازشماری آرا را بدهد نتیجه‌اش را پس از آن اعلام خواهد کرد.

در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری صحت همه حوزه‌ها تایید شده و تنها دو حوزه فرعی انتخاباتش از نظر شورای نگهبان مشکل پیدا کرد که چون در نتیجه انتخابات تاثیری نداشت، کلیت صحت انتخابات آن حوزه‌ها تایید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تغییر استاندار خراسان رضوی و فرماندار مشهد را در رسانه ها شاهد بودیم آیا این اخبار را تایید می‌کنید و دلیل تغییرات چیست؟

مقیمی: وزیر کشور در آغاز سال جدید سه ماموریت را برای استانداران مشخص کرده است. 1.اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فعال کردن تصمیمات فرماندهی اقتصاد مقاومتی، 2. توجه به مسائل اجتماعی برای پایین آوردن چالش‌های اجتماعی، 3.توجه به بحث توسعه منطقه‌ای و برنامه ششم و در نهایت ضرورت توجه استانداران و فرمانداران به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 که مقدمات این کار سنگین از شش ماه دوم سال آغاز خواهد شد.

قراری که وزیر کشور با استانداران گذاشت این است که از روز اول کاری با علاقه‌مندی و آمادگی کامل این سه_چهار امور را دنبال کنند، بنابراین هرگونه اظهار نظر و تصمیم‌گیری در مورد استانداران و فرمانداران به نحوه ورود و عملکرد آنها به اقتصاد مقاومتی، توجه به مسائل اجتماعی، بحث برنامه ششم و انتخابات ریاست جمهوری بستگی خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی معتقدند که سفرهای استانی رئیس‌ دولت نهم و دهم نوعی فعالیت انتخاباتی است. نظر وزارت کشور در این زمینه چیست و در صورتی که تخلفی شکل بگیرد چه برخوردی خواهد شد؟

مقیمی: افرادی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند باید بدانند که تبلیغات زمان دارد و اگر قبل از موعد مقرر ورود پیدا کنند در واقع خلافی را انجام داده‌اند که می‌تواند مورد استناد کسانی قرار گیرد که قرار است صلاحیت آن‌ها را بعدا مورد بررسی قرار دهند، به همین دلیل افرادی که مسولیت‌های بالا در کشور دارند حتما باید این موارد را رعایت کنند، در غیر این‌صورت مراجع رسمی در زمان تصمیم‌گیری آنها را موردنظر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
آفرین کاملا درسته مردم عاشق دکت احمدی نژادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
احمدی نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظامه و پایگاه مردمی دارد و حق دعوت شدن و سخنرانی داره او برای تبلیغات سفر نمی کند مردم مشتاق دیدنش هستند وقتی می گویند فردا فلان جا می آید بعضیها شب خوابشون نمی بره و برا دیدنش وقت شماره می کنند
آخرین اخبار