داروسازان بازوی کمکی صرفه جویی اقتصادی در بخش درمان هستند

دبیر انجمن داروسازان تاکید کرد: چنان چه خدمات داروسازان در نظام سلامت به درستی دیده شده و بهای خدمات مشاوره ای آنها پرداخت شود می توانند بازوی کمکی برای صرفه جویی اقتصادی در بخش درمانی باشند.

دکتر محمد رضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه کاهش مصرف دارو بخشی از وظایف سازمان غذا و داروست، اذعان داشت: بدلیل نادیده گرفتن نقش داروسازان در نظام درمانی هر ساله بصورت فزاینده شاهد افزایش مصرف برخی از داروها هستیم که اگر داروسازان و جایگاه آنان در نظام سلامت و چرخه درمان به خوبی دیده و ارزشیابی شود می توان جلوی مصرف نابجای دارو را گرفت.

وی در خصوص همپوشانی مصرف برخی از داروها بیان داشت: بسیاری از درمان هایی که به شکل تجویز OTC بوده و یا عدم مشاوره پزشک با داروساز مستقر در داروخانه منجر می شود مصرف بسیاری از داروها همپوشانی داشته و این در حالی است که اگر جایگاه داروسازان در نظام سلامت به خوبی دیده شود جلوی تحویل بسیاری از داروها در داروخانه ها گرفته شده و بصورت فزاینده دارو خارج از عرف مصرف نمی شود.

وی افزود: در سال گذشته با همکاری کمیته های تجویز و مصرف منطقی دارو در بیمارستان ها داروسازهایی را در بخش بالینی مستقر نمودیم تا در خصوص مصرف داروها بویژه داروهای گران قیمت استفاده واقعی از داروسازان شود.

دری اضافه کرد: در واقع سیاستگذاری های این کمیته باعث شد که جلوی مصرف خارج از استاندارد دارو در بیمارستان ها گرفته شود و صرفه جویی میلیاردی در بخش دارویی داشته باشند.

دبیر انجمن داروسازان تهران در خصوص حمایت های بیمه ای از بیماران خاص و صعب العلاج خاطرنشان کرد: سیاستهای کلی نظام سلامت و بخش درمان به گونه ای است که باید همواره حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج صورت گرفته و داروهای مورد نیاز آنان نیز تحت پوشش بیمه واقعی قرار گیرد تا طول زندگی آنان با مخاطرات همراه نباشد.

به گفته وی هر داروی جدیدی که به لیست دارویی بیماران خاص و صعب العلاج اضافه شود تحت حمایت بیمه قرار خواهد گرفت و در طی سال گذشته نیز حدود 80 تا 90 درصد داروهای بیماران خاص تحت پوشش بیمه های پایه قرار گرفت و حتی در مواردی دارو بصورت رایگان به این بیماران تحویل داده می شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار