رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود برطرف شدن بسیاری از بحران‌های دارویی طی 2سال اخیر اما هنوز وضعیت دارویی کشور ایده‌آل نیست.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان، به سوالات خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد.

وی در آغاز گفتگو، بیوگرافی مختصری از خود ارائه کرد و گفت: من متولد شهریور 1343 در شهرستان بروجرد هستم، در حال حاضر پدر و مادرم و دو خواهرم ساکن بروجرد هستند. من به همراه دو خواهرم در تهران زندگی می‌کنم.

اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
سال 1361 با قبولی در دانشگاه راهی تهران شدم، پس از آن برای گرفتن PHD به کشور انگلستان بورسیه شدم، پس از آن در سال 74 به عضویت هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درآمدم و اکنون 10 سال است که استاد تمام دانشکده داروسازی هستم. معمولا همزمان مسئولیت‌های اجرایی نیز داشته‌ام. سال 76 برای نخستین بار به عنوان قائم مقام حوزه داروی معاون درمان و داروی وزارت بهداشت به وزارتخانه آمدم، با عوض شدن دولت، زمان وزارت دکتر لنکرانی به عنوان معاون غذا و دارو منصوب شدم در حال حاضر نیز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو هستم.

سختگیری دکتر هاشمی از سایر وزرا بیشتر است
دیناروند در مورد ویژگی مسئولیتی خود در زمان‌های مختلف بیان کرد: دکتر مرندی، لنکرانی و هاشمی هر سه افراد برجسته‌ای هستند و در دوران وزارت خود موفق بودند، هرچند که روحیات آنها شبیه به یکدیگر نیست، من فکر می‌کنم سختگیری در کارهای دکتر هاشمی کم نیست. زمان دکتر لنکرانی به طور کلی کار دولت سخت بود، بنابراین کار در این دولت را ترجیح می‌دهم زیرا روال و مسیر منطقی در انجام کارها وجود دارد، در آن زمان کارها سخت و غیرقابل پیشگیری بود.

اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
وی در پاسخ به این سوال که چند نفر از اعضای خانواده تان داروساز هستند، گفت: من و همسرم داروساز هستیم. در حال حاضر امسال دخترم دوره PHD را در دانشگاه داروسازی تهران شروع کرده است، جالب اینجاست که پسرم هم امسال وارد دانشگاه داروسازی شده است بدین ترتیب هر چهار نفر داروساز هستیم البته برخی‌ها معتقدند که شاید داروسازان خوبی بوده‌ایم که فرزندانمان هم داروساز شده‌اند زیرا من بر این موضوع اجباری نداشتم.

دیناروند با اشاره به بحران دارویی دو سال گذشته عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت یکی از معضلاتی که رئیس جمهور برای حل آن پیگیری می‌کرد، معضل بحران دارویی بود . وزیر بهداشت نیز اولویت خود را حل این بحران قرار داده بود و در واقع اولین اقدام وی در دولت یازدهم حل بحران دارویی بود. در سال 92 شرایط بدی داشتیم و دو اتفاق ناخوشایند رخ داده بود.

وی ادامه داد: نرخ ارز از هزار و 200 به 2 هزار و 500 رسیده بود که این تغییر نرخ افزایش قیمت دارو را در پی داشت، همچنین در چند صد قلم دارویی کمبود داشتیم. خوشبختانه قبل از اتمام سال 92 این بحران فروکش کرد و ما توانستیم از بیماران حمایت کنیم، همچنین قیمت همه داروهای صعب‌العلاج به صورت قبل برگشت.

اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: آرامش در حوزه دارو زمینه‌ای شد تا دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت برای اجرایی شدن طرح تحول سلامت موافقت کند. در همین راستا وزیر بهداشت به اجرای فاز اول طرح تحول که در مورد دارو بود پرداخت. با اجرای طرح تحول سلامت توانستیم بدون افزایش هزینه دارویی برای مردم دسترسی را افزایش دهیم، همچنین 40 درصد مراجعین بیمارستان ها مجبور بودند که برای تهیه دارو به بیرون از این مراکز بروند، خوشبختانه این آمار به کمتر از سه درصد کاهش پیدا کرده است و افزایش رضایتمندی مردم را در پی داشته است.

اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
وی افزود: کاهش هزینه بیماران در بخش سرپایی نیز موفقیت‌آمیز بود علاوه بر این روی داروی بیماران صعب‌العلاج، مزمن و خاص متمرکز شدیم، هرچند این کار فشار مالی برای دولت دارد. حدود 2 هزار میلیارد تومان به همین منظور هزینه می‌شود، خوشبختانه این اقدامات باعث شده که بیماران به راحتی به درمان دسترسی پیدا کنند و همچنین به گفته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه (آرزو می‌کنیم بیماران جز رنج بیمارداری رنجی نداشته باشند) تا حد زیاد محقق شود هرچند که هنوز بیماران زیادی دغدغه درمان دارند.

 اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست
دیناروند درباره وضعیت دارویی کشور در شرایط فعلی تصریح کرد: اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست و نتوانستیم با  گذشت دو سال و نیم به شرایط عادی برگردیم. برخی از داروها هزینه زیادی دارند، همچنین برخی بیماران به داروهای نجات بخشی نیاز دارند که در کشور نیست اما به طور کلی در مقایسه با دوران بحران و کشورهای مشابه وضع خوبی داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که سخت‌ترین روزهای دارویی چه روزهایی بوده است، گفت: ابتدای کار ما در این دولت بسیار سخت بوده است البته به طور کلی مسئولیت دوران راحتی ندارد و همه مسئولین بدون دغدغه نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضرید با خبرنگار سرزده از داروخانه 13 آبان بازدید کنید؟ گفت: من بدون شما هم بارها رفته ام . با شما هم می آیم.

اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
دیناروند ادامه داد: من به عنوان فرد عادی معمولا به داروخانه‌های غیردولتی می‌روم که باعث تعجب افراد بسیاری می‌شود، معمولا بازدید از داروخانه 13 آبان به منظور نظارت بوده است.

هنوز نتوانسته ایم معضل داروهای تخصصی را برطرف کنیم
معاون وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات در حوزه داروهای تخصصی اظهار کرد: هنوز نتوانسته ایم داروهای تخصصی که تعدادشان محدود است به محل زندگی بیماران ببریم، به عبارت دیگر دارو به خدمت بیماران نرفته است بلکه بیماران به خدمت دارو رفته‌اند.

وی افزود: طرح‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد، در سایر کشورها وقتی بیمار برای تهیه داروهای تخصصی به داروخانه می‌رود، داروخانه وی را راهنمایی می‌کند که مثلا دو ساعت دیگر مراجعه کنید. بنابراین همه بیماران برای تهیه دارو به نزدیک ترین داروخانه محل زندگی خود مراجعه می‌کنند و نیازی برای رفت و آمد به شهرهای دیگر ندارند، درحالیکه در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد.

اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
دیناروند اذعان کرد: ما در حال حاضر به برخی پخش‌‌کننده دارو پیشنهاد داده‌ایم که این معضل را با داروخانه ها حل کنند و به جای ذخیره دارو در داروخانه دارو در انبار پخش دپو کند تا بیمار به هر داروخانه‌ای که مراجعه کرد داروی مربوط را بوسیله پیک دریافت کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال دارویی وجود داردکه مصرف سالانه آن 200 و یا حتی هزار قلم است ما چگونه می‌توانیم این دارو را توزیع کنیم. بنابراین نظام توزیع دارو باید اصلاح شود و ما نیز به عنوان مسئول پیگیر این موضوع هستیم.


اکنون وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت

داروی ایرانی مصرف می‌کنم
دیناروند گفت: داروهایی که مصرف می‌کنیم جنبه پیشگیری دارد و وابسته به سن است و وقتی سن از 50 سالگی عبور می‌کند طبیعتا داروهایی باید مصرف شود، مثل کاهش چربی، کنترل فشار خون و جلوگیری از گرفتگی عروق بعضی از این داروها از 50 سالگی به بعد باید به طور دائمی مصرف شود.

وی گفت: من آسپرین 80 استفاده می‌کنم و عمدتا این داروها تولید داخل هستند و دارویی‌هایی هستند که او تی سی به حساب می‌آیند و احتیاجی به نسخه پزشک ندارند.

 90 درصد از عملکرد داروهای ناصرخسرو فرآورده‌‌های غیرمجاز است
دیناروند گفت:در این دوره برای شناسایی وضعیت دارو یک بار به ناصر خسرو رفتم اما در دوره‌های قبل چندین بار برای نظارت به آنجا رفتم در دوره قبل فکر می‌کردم نسخه ناصرخسرو پیچیده شده چرا که ما در سال 85 صدها نفر را شناسایی و توسط پلیس دستگیر شدند و از طریق دستگاه انتظامی و قضایی و وزارت بهداشت ده‌ها تن و فرآورده‌های غیرمجاز را کشف کردیم حتی نمایشگاهی در میدان امام افتتاح شد که مقام‌های مختلفی از آن بازدید کردند و ما فکر کردیم نسخه ناصرخسرو پیچیده شد اما ناصرخسرو زنده است و عمده عملکردش تأمین نیازهایی است که قانونا نباید تأمین شود، مثل داروی سقط جنین، دوپینگ، فرآورده‌های جنسی و فرآورده‌های غیرمجاز مخدر چرا که خلاف قانون هستند.

وی ادامه داد: 90 درصد عملکرد ناصر خسرو فرآورده‌های غیرمجاز است که قابل ارائه در داروخانه‌ها نیستند 10 درصد مابقی داروهایی است که نیاز واقعی بیماران است یا این داروها را کم داریم و یا در فهرست دارویی ما نیست .

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما هم اکنون مشکل تأمین دارو نداریم و تا زمانی که تقاضا را از بین نبریم، نمی‌توانیم با ناصرخسرو مبارزه کنیم و این کاری است فراتر از سازمان غذا و دارو، انتظامات و یک کار اجتماعی است مثل بحث های اعتیاد و دوپینگ و ...که نباید باشند و می‌توان آنرا شبیه مبارزه با مواد مخدر دانست به این معنی که تا زمانی که اعتیاد و معتاد هم است، قاچاق هم هست.

وی گفت: درحال آماده‌سازی طرحی هستیم که با ناصر خسرو برخورد کنیم، چراکه تخلف آشکار باید هزینه داشته باشد، در این کار هم دستگاه‌های دیگر اعلام آمادگی کردند، از جمله دستگاه‌های انتظامی، قضایی و امنیتی اما باید گفت که ناصر خسرو ریشه کن نمی‌شود.

وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
 طراحی سامانه مدیریت کمبود دارویی
دیناروند در پاسخ به این سوال که چرا برخی از پزشکان داروهایی تجویز می‌کنند که دسترسی به آن مشکل است، گفت: شاید این از ضعف ما است و اطلاع رسانی ما به پزشک کافی نیست و اینها وظایفی است که به ما برمی‌گردد.ما در حال طراحی سامانه مدیریت کمبود دارویی هستیم و امیدواریم تا پایان سال آن را منتشر کنیم تا به پزشک و بیمار اطلاع‌رسانی شود.

در  ایران مصرف محصولات تراریخته و واردات آن بسیار پایین است
دیناروند گفت: برخورد و ممنوعیت کامل برای محصولات تراریخته در دنیا وجود ندارد اما قوانین آنها در مورد برچسب زنی متفاوت است به عنوان مثال در اتحادیه اروپا حتما در برچسب فرآورده اعلام می‌کند که محصول تراریخته است یا خیر؟ اما در امریکا اینگونه نیست در ایران مصرف تراریخته بسیار پایین است، همین طور در مورد واردات آن چیزی که ما کنترل می‌کنیم به این صورت است که برنجی که وارد می‌کنیم حتما آزمایش می‌شود و هر فرآورده ای که وارد می‌شود، باید گواهی تراریخته نبودن را داشته باشد و آن تراریختگی باید تأییدیه بین‌المللی داشته باشد ما در آزمایشگاه مرجع می‌توانیم محصولات تراریخته را تشخیص دهیم و کمیته‌ای که در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این محصول کنترل می‌شود اما درصدی ممکن است در روغن‌های سویا این تراریختگی خود به خود مضر نیست چرا که ما محصولاتی داریم که 30 سال مصرف می‌شدند اگر مضر بودند باید تاکنون ثابت می‌شد.

دیناروند گفت: ما هراسی از تراریختگی نداریم اگر محصولی هم تراریخته باشد از نظر بین‌الملل شناخته شده باشد و هر محصولی باید ابتدا نظارت شود، سپس کنترل شود و بعد از اطمینان، وارد بازار شود.

 63 درصد آبلیموها غیرطبیعی و تقلبی هستند
دیناروند در پاسخ به سوالی در رابطه با آب معدنی‌های غیرمجاز گفت: نظارتهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت با سرو صدا انجام نمی‌شود اما دائما اینکار را انجام می‌دهیم ولی در زمان‌هایی این موضوع حساسیت ایجاد می‌کند و رسانه‌ای می‌شود مانند آب معدنی‌ها که ما از طریق وزیر بهداشت موظف شدیم و از آب معدنی در کل کشور نمونه‌برداری و آزمایش کردیم و آب معدنی‌های ناسالم خط تولیدش بسته شد اما یکی از این شرکت‌ها تخلفش فراتر رفت و مجبور شدیم نام آن را اعلام کنیم که این کار هم برای آنها بسیار هزینه‌بر شد اما اکنون هر آب معدنی‌هایی که در بازار است سالم است.

دیناروند در مورد آبلیموهای تقلبی اظهار داشت: 63 درصد آبلیموها غیرطبیعی و تقلبی و 40 درصد آنها طبیعی بوده‌اند اما باید گفت آبلیموهای تقلبی و ساختگی خطرناک نیستند ولی کارشان نوعی کلاهبرداری است و من به طور قطع می‌گویم ماده سمی و خطرناکی در آنهاوجود ندارد، ما در حال طراحی برچسبی هستیم که از طریق آن آبلیموی طبیعی را با آبلیموی رقیق کرده تفکیک کنیم.

 50 درصد لوازم آرایش قاچاق هستند
دیناروند گفت: بیشترین قاچاق در حوزه سلامت مربوط به لوازم آرایش است که 50 درصد آن به صورت قاچاق است .

وی افزود: در حوزه آرایشی و بهداشتی تلاش کردیم بازار را ساماندهی کنیم که البته کالاهای معتبر مجوز گرفته‌‌اند همچنین ما در سال آینده در هفته سلامت برنامه‌ای خواهیم داشت که سامانه رهگیری را اجرا کنیم تا مردم از طریق آن راحت‌تر کالای اصیل و تقلبی را تشخیص دهند.

متادون عامل درآمد برای برخی از کلینک‌های ترک اعتیاد
دیناروند گفت : یکی از تخلف‌های کلینک‌های ترک اعتیاد فروش دارو است که از این طریق درآمدزایی می‌کنند. در این خصوص می‌توان گفت که این یک کار فرابخشی است چرا که تأسیس کلینیک به عهده معاونت درمان است و تأمین دارو به عهده سازمان غذا و دارو. ما در حال ایجاد سامانه متمرکزی هستیم تا بیماران با کد ملی در آنجا ثبت شوند و فقط آنها دارو دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگرچه متادون اعتیادآور است ولی برای درمان اعتیاد به خطرناک‌ترین مواد مثل تزریق هروئین می‌تواند جایگزین خوبی باشد.
 سرعت شایعات دارویی در فضای مجازی بسیار بالا  است

وضعیت دارویی کشور ایده‌ال نیست/لوازم آرایشی بیشترین قاچاق در حوزه سلامت
سرعت پخش بالای شایعات دارویی در فضای مجازی
دیناروند در خصوص شایعات دارویی در فضای مجازی گفت: شایعات دارویی در فضای مجازی به سرعت بالایی پخش می‌شود و تعجب می‌کنم از مردمی که با سواد هستند و در این حوزه فعالند و راهکارش این است که ما هم در این زمینه فعال شویم و وظیفه ما است که اخبار را رصد کنیم و اطلاع رسانی کنیم و در زمان‌هایی هم در سایتمان لازم است اطلاع رسانی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اشتباهی انجام داده‌ایم گفت: کاری که اشتباه بزرگی در آن انجام داده باشم در خاطرم نیست اما معتقد هستم کسی که مسئولیت قبول می‌کند باید خودش را آماده هرگونه انتقاد بکند، برای وزارت بهداشت شایعات و انتقادات بسیاری دریافت می‌کنیم البته در کنارش هم تقدیرهایی از طرف مردم داریم اما هیچ وقت آشفته نمی‌شویم چه در فضای مجازی و چه در فضای رسمی از انتقادات منطقی استقبال می‌کنیم.



انتهای پیام/
 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار