گفتگو با گریمور نمایش «ننه دلاور»؛

با کمبود گریمور مرد مواجه هستیم/ هیچ اصراری نداشتم که اجرای گریم ظرافت داشته باشد

حقوق صنفی هنرمندان گریمور هیچ معیار خاصی ندارد.

حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی گودینی طراح و گریمور نمایش‌های «طلسم گمشده»، «ماهی سیاه سحرآمیز» و صدها نمایش دیگر است که ما به بهانه نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» که طراحی گریمش به عهده اوست، مصاحبه‌ای با او داشتیم تا از جزئیات این حرفه هنری بیشتر مطلع شویم.


* از چه زمانی و چطوری وارد حرفه گریم شده‌اید؟!
 
تقریبا 16 سال است که به صورت حرفه‌ای گریمور نمایش‌ها هستم که تا به حال گریم 200 تا 300 نمایش در کارنامه هنری من ثبت شده است؛ از زمان دانشجویی تئاتر کار می‌کردم تا اینکه در سال 75 به خاطر طراحی گریم نمایش «گاری» در جشنواره دانشجویی رشت از استاد انتظامی جایزه دریافت کردم.

بعد از پایان دوره خدمت سربازی در کلاس‌های آزاد خانم میهن در دانشگاه تهران شرکت کردم که پس از اتمام دوره، گریم نمایش «آنتیگونه» پری صابری را انجام دادم و همین کار سرآغاز کارهای حرفه‌ای بعدتر من در تالار وحدت، سنگلج، فرهنگسرای بهمن و ... بود.


* با آقای دژاکام چطور آشنا شده‌اید و گریم نمایش «ننه دلاور» را پذیرفتید؟

من در پروژه‌های قبلی سابقه همکاری با امیر دژاکام را داشته‌ام و در حال حاضر هم به عنوان دانشجوی کارگردانی در خدمت ایشان هستم و در رابطه با نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» ایشان اعلام نیاز به همکاری کردند و این اتفاق شکل گرفت.

 
* در این نمایش از سبک خاصی از گریم استفاده کرده‌اید؟
 
من نمایشنامه را خواندم. بعد از چند جلسه که در تمرین‌ها حاضر شدم و با نحوه کارگردانی امیر دژاکام آشنا شدم، با توجه به تحلیل نو و شیوه کارگردانی خاص او، طراحی متناسب با آن نیازمند دیدگاهی تخصصی و کارشناسانه بود که با توجه به آن بالاخره راهی برای طراحی خاص این نمایش یافتم. دیدگاه من کاریکاتوریستی بود اما فضای حاکم بر نمایش رئالیسم، کمیک، تراژدی و برشتی (که اصل و اساس نمایشنامه «ننه دلاور» است و از حال و هوایش جدا نمی‌شود) بود. بنابراین با نظر به شیوه کارگردانی اثر و گریم رئالیستی مورد نظرشان و ‌همچنین با توجه به فضای اکسپرسیونیستی حاکم، تمام تلاش من بر این بود که گریم ادغام شده‌ای داشته باشم تا نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود و خوشایند تماشاگران باشد.


* آیا دلیل خاصی داشته که از گریم‌های سنگین استفاده کرده‌اید؟

برای برخی از بازیگران مرد از ریش‌کشی استفاده کردم و بازیگر هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از روی صورت خود بردارد و از قالب شخصیت خود بیرون بیاید که با تکنیک فاصله‌گذاری نمایش همخوانی داشته باشد. اما گریم آقای کربلایی و آقای فلاحی ثابت است و در مجموع هیچ اصراری نداشتم که اجرای گریم ظرافت داشته باشد؛ چون فضای برشتی کار ایجاب نمی‌کرد.

 
* درباره گریمی که برای خانم باقری در نظر گرفته‌اید در نقش «ننه دلاور» توضیح دهید؟

برای شخصیت «ننه دلاور» ایده‌های زیادی داشتم اما بر طبق خواسته‌ها و صحبت هایی که با کارگردان داشتم، تصمیم گرفتم در عین اینکه پیر بودنش را نشان بدهم، به گونه ای وجه امروزی بودن این فرد را هم در نظر بگیرم. به اینصورت که لابه لای کلاه گیس سفیدش از موهای کمرنگ نیز استفاده کردم. اول برای القای فضای سرد، دوم برای نشان دادن فضای فانتزی جامعه امروز و بعد برای القای فضای رئالیستی از خطوط ملیحی جهت پیر کردن کاراکتر استفاده کردم.


* آیا علاقه‌مندان به گریم حتما باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند؟
 
بی‌شک باید در کلاس‌های آمورشی شرکت کنند و خود من در دانشگاه‌های علمی_کاربردی تدریس می‌کنم که تنها مشکل این رشته در حال حاضر این است که دانشجوی آقا ندارد و به شدت این نیاز به گریمور آقا احساس می‌شود.


* اگر حرف نگفته‌ای باقی مانده، بفرمایید.
 
یک دوره رئیس و دو دوره نایب رئیس انجمن گریم بوده و هم اکنون به عنوان بازرس انجمن «حرکت»، مشغول به ادای تکلیف صنفی خود هستم. نکته مهم این است که حقوق صنفی هنرمندان هنوز به رسمیت شناخته نشده است و چه در بازیگری، چه حرکت و چه گریم هیچ معیار خاصی وجود ندارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار