قلب کهکشان راه شیری با بیش از نیم میلیون ستاره عظیم + تصاویر

تلسکوپ فضایی هابل به عمق قلب کهکشان راه شیری ما خیره شده است به کمک این تصویر بیش از نیم میلیون ستاره و بسیاری اسرار شگفت انگیز کشف شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ناسا در بیانیه ای اعلام کرد: این تصویر خیره کننده مجموعه ای از ستاره ها را در این بخش کهکشان نشان می دهد بخشی از این ستاره ها خوشه های ستاره ای هسته ای هستند که عظیم ترین و متراکم ترین خوشه های ستاره ای در کهکشان ما به حساب می آیند. در این مجموعه‌ی ستاره ای یک میلیون خورشید بین ما و نزدیک ترین همسایه ستاره ای ما آلفا قنطورس دیده شده است.

قلب کهکشان راه شیری با بیش از نیم میلیون ستاره عظیم

دانشمندان با استفاده از نور مادون قرمز که در مقابل دیدگان انسان ها نامرئی است این تصویر را گرفته اند. ابرهای متراکم، گاز و گرد و غبار که مانند شبح در تصویر دیده می شوند باعث می شوند که تصاویر نجومی ستارگان پس زمینه روشن و تاریک داشته باشد. این ابرها در برخی موارد به حدی ضخیم هستند که حتی  نور مادون قرمز هابل نیز نمی تواند در آنها نفوذ کند.

آژانس فضایی تشریح کرد: ما با مرکز کهکشان راه شیری 27 هزار سال نوری فاصله داریم. ستاره شناسان تخمین می زنند که حدود 10 میلیون ستاره کم نور در این تصویر وجود دارند که به خوبی دیده نمی شوند. جرم سیاه چاله کهکشان راه شیری حدود 4 میلیون برابر جرم خورشید است.

ستاره شناسان سیاه چاله ای در کهکشان غول پیکر NGC 4889 کشف کردند که 300 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. تلسکوپ فضایی هابل را ناسا در سال 1990 راه اندازی  کرد. در سال گذشته جشن 25 سالگی این تلسکوپ گرفته شد. این تلسکوپ  را ناسا و آژانس فضایی اروپا به کمک هم اداره می کنند.

قلب کهکشان راه شیری با بیش از نیم میلیون ستاره عظیم

ناسا در تلاش است که با تلسکوپی قوی تر از تلسکوپ هابل اسرار بیشتری را از جهان هستی بگشاید. در فوریه ناسا از مراحل آغازین ساخت یک تلسکوپ جدید با قدرتی بیش از 100 بار بیشتر از تلسکوپ هابل پرده برداری کرد.

منبع: foxnews