معرفی باشگاه آژاکس آمستردام؛

سواره نظامان جوان سرزمین لاله‌ها

آژاکس تیمی است که به دلیل پرورش استعدادهای جوان فوتبال اروپا در قاره سبز جایگاهی بزرگ دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان آژاکس آمستردام هلند تیمی است که در این قسمت از معرفی باشگاه‌های اروپایی با آن آشنا می‌شویم.
 
آژاکس آمستردام 18 مارس 1900 تأسیس شد. این تیم سال 1911 برای نخستین بار به سطح نخست فوتبال هلند راه یافت. فتح جام حذفی این کشور در سال 1917 نخستین موفقیت جنگجویان بود. در سال 1918 آژامس، قهرمان لیگ ملی هلند را به دست آورد و فصل پس از آن را بدون حتی یک شکست از عنوان قهرمانی خود دفاع کردند.
 
در دهه 1920 آژاکس به یک قدرت در منطقه غرب هلند تبدیل شد و سه قهرمانی این منطقه را به دست آورد پنج قهرمانی در لیگ ملی و فتح دومین جام حذفی در دهه 1930 به قدرت این تیم اعتبار ویژه‌ای بخشید.
 
آژاکس در سال 1956 به نخستین قهرمانی لیگ حرفه‌ای هلند با نام اردیویسه رسید و یک سال پس از آن قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد تا این قدرت سرزمین لاله‌ها در سطح فوتبال باشگاهی قاره اروپا نیز حاکمیت خود را اثبات کند. به هر حال این افتخارات به مقدمه‌ای برای ظهور یک تیم مدعی و قدرتمند در سطح فوتبال اروپا تبدیل شد. هر چند آژاکس در سال‌های اخیر در مسابقات اروپایی فاصله محسوسی از آن تیم رویایی گرفته اما همچنان در فوتبال هلند در بالاترین سطح قرار دارد.
 
** پدر و پسری که اسطوره مدیریت در آژاکس شدند  
 
فلوریس استمپل با نشستن روی صندلی مدیریت باشگاه آژاکس بین سال‌های 1900 تا 1908 نخستین رئیس تاریخ این باشگاه لقب گرفت.
 
اما یک پدر و پسر در مدیریت باشگاه آژاکس نام خود را اسطوره‌ای کردند. پاپ و میشائیل فن پراک در دوران مدیریت خود با کسب عناوین قهرمانی متعدد و کشف ستاره‌های بی‌شمار در تاریخ این باشگاه عملکرد درخشانی را ثبت کرده‌اند. این پدر و پسر هر کدام با 14 سال ریاست در جمع پسران خدا بادوام‌ترین مدیران تاریخ باشگاه آژاکس هستند.
 
آژاکس در دوران مدیریت پاپ فن پراگ هفت قهرمانی لیگ هلند، چهار قهرمانی جام حذفی، سه قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌های اروپا) یک قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک قهرمانی جام بین قاره‌ای را به دست آورد تا فن پراگ پدر در مقایسه با میشائیل فن پراگ با شش قهرمانی لیگ، چهار قهرمانی جام حذفی، سه قهرمانی جام یوهان کرایف، یک قهرمانی جام باشگاه‎های اروپا، یک قهرمانی جام یوفا، یک قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک قهرمانی جام بین قاره‌ای عملکرد بهتری را ثبت کرده و برترین مدیر تاریخ باشگاه لقب بگیرد.
 
در تاریخ 115 آژاکس 15 مدیر زمامدار امور این باشگاه بوده‌اند.
 
** خالق توتال فوتبال و فن خال برترین مربیان آژاکس
 
درتاریخ باشگاه آژاکس 40 مربی روی نیمکت این تیم نشسته‌اند که از میان آنها 17 سرمربی غیرهلندی هستند.
 
جک رینولدس انگلیسی با 19 سال سرمربی‌گری در آژاکس بین سال‌های 1915 تا 1947 در تاریخ این باشگاه به عنوان بادوام‌ترین مربی نام خود را ثبت کرده است. وی در این مدت هفت قهرمانی لیگ و یک جام حذفی را برای آژاکس به ارمغان آورد.
 
رینوس میشل خالق توتال فوتبال بین سال‌های 1965 تا 1976، هفت فصل هدایت آژاکس را به عهده داشت و توانست چهار قهرمانی اردیویسه، سه قهرمانی جام حذفی، یک قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد. در کنار لوئیس فن گال که وی نیز شش فصل از سال 1991 تا 1997 در آژاکس سرمربی‌گری کرد و سه قهرمانی لیگ، یک جام حذفی، یک جام باشگاه‌های اروپا، یک جام یوفا، یک جام بین قاره‌ای، یک سوپرکاپ اروپا و سه جام یوهان کرایف را کسب کرد به عنوان برترین سرمربیان تاریخ این تیم هلندی نام برده می‌شوند.
 
البته استفان کوواچس رومانیایی با دو قهرمانی در اردیویسه هلند، دو جام باشگاه‌های اروپا، یک جام بین قاره‌ای و یک جام حذفی در مدت دو سال سرمربی‌گری در آژاکس عملکرد درخشانی از خود ثبت کرد.
 
القاب: پسران خدایان، سواره نظامان و سه لقب ویژه تیم فوتبال آژاکس است.
 
ورزشگاه: آژاکس تا پیش از شروع المپیک 1928 آمستردام در ورزشگاه 15 هزار نفری هت هوتن از رقیبان خود میزبانی می‌کرد اما پس از پایان این رقابت‌ها به مدت شش فصل در ورزشگاه 22822 نفری المپیک آمستردام بازی  کرد.  
 
در سال 1934 ورزشگاه اختصاصی آژاکس به نام دی میر با گنجایش 29500 نفر افتتاح و این تیم تا سال 1996 از این ورزشگاه استفاده کرد.
 
از سال 1996 بازی‌های خانگی آژاکس به ورزشگاه 52 هزار نفری آمستردام آره‌نا انتقال یافت.
 
افتخارات: 33 قهرمانی لیگ هلند، 18 قهرمانی جام حذفی، هشت قهرمانی جام یوهان کرایف(سوپر کاپ هلند) چهار قهرمانی جام باشگاه های اردوپا، یک قهرمانی جام در جام باشگاه های اروپا، یک قهرمانی جام یوفا، 2 قهرمانی سوپرکاپ اروپا، 2 قهرمانی جام بین قاره ای، یک قهرمانی جشن صد سالگی باشگاه رنجرز اسکاتلند و یک کارل راپان کاپ افتخارات تاریخ باشگاه آژاکس است.
 
البته در سال 1972 دیوار تیم های آژاکس و گلاسکورنجرز اسکاتلند در بازی سوپرکاپ اروپا برگزار شد اما به دلیل جریمه هواداران رنجرز بابت یورش به داخل زمین از سوی یوفا این دیوار رسمی نشد و در واقع قهرمانی آژاکس در سوپرکاپ اروپا نادیده گرفته شد.
 
سوارت رکورددار بازی در بین پسران خرایان
 
سیک سوارت با انجام 603 بازی و زدن 228 گل از سال 1956 تا 1973 رکوددار بازی در تاریخ باشگاه آژاکس است.
 
ویع سوربیر با 509 بازی و 19 گل بین سال های 1964 تا 1977 دنی بلیند با 493 بازی و 36 گل از سال 1986 تا 1999 پیت کیزر با انجام 489 بازی و زدن 189 گل بین سال های 1961 تا 1974 و رود کرول با 457 بازی و 30 گل از سال 1968 تا 1980 در رتبه های بعدی این فهرست جای دارند.
 
کرایف کبیر در جایگاه دوم برترین گلزنان تاریخ آژاکس پیت فن رنین با زدن 278 گل در 240 بازی بین سال های 1928 تا 1943 پس از حدود 75 سال همچنان برترین گلزن تاریخ آژاکس است.
 
یوهان کرایف اسطوره فوتبال هلند با 270 گل زده در 369 بازی بین سال های 1964 تا 1983 در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته است.
 
سیاک سوارت دارنده عنوان بیش ترین بازی در تاریخ آژاکس با 228 گل، هنک گروت با 211 گل در 302 بازی و پیت کیزر با 189 گل رتبه های بعدی برترین گلزنان تاریخ باشگاه را در دست دارند.
 
آژاکس مهد جوان گرایی فوتبال ار.پا
 
باشگاه آژاکس از ابتدای تشکیل خود به جوان گرایی و پرورش استعدادهای جهان فوتبال توجه ویژه ای داشت اما این امر از ابتدای دهه 90 میلادی شتاب بیشتری پیدا کرد و همه ساله شاهد ظهور پدیده ای ناب در فوتبال اروپا از آکادمی آژاکس هستیم.
 
آژاکس با بهره گیری از جوانانی چون اروین فن درسار، میشل راندیگر، فراهنک ده بوئد، دنی بلیند، رونالد ده بوئد، ادگار راویدز، کلارنس سیدورف، پاتریک کلایورت و مارک اوورماس در سال 1995 قهرمانی جام باشگاه های اردوپا را به دست آورد.
 
از دیگر ستارگان جهان فوتبال که از سوی آکادمی آژاکس به این رشته معرفی شده اند می توان به یوهان کرایف، ذیبس برگ کمپ، مارکوفن باستن، رافائل فن درفارت، رایان بابل، وسلی اسنایدر، مارتین استکلنبرگ، الیروالیا، آندره اویر، جان هاتینیگا، نایجل دی یانگ، سیم ده یوناگ، اور بی اما نوئلسون گرگوری فن درویل، یان ورتونگن، تو بی آلدروایلد، توماس فرمائلن، تام ده مول و ورنون آنیتا اشاره کرد.
 
نام کپانی زیگو از ابتدای سال 2014 روی پیراهن آژاکس حک شده و قرارداد این شرکت با تیم های هلندی مانند شرکت آدیداس که البسه ورزشی آژاکسی ها را تأمین می کند تا سال 2019 اعتبار دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار