آشنایی با موفق‌ترین تیم جهان فوتبال؛

کهکشانی‌ با ستاره‌های فوتبالی

تیم فوتبال رئال مادرید موفق‌ترین باشگاه جهان فوتبال است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در این قسمت از معرفی تیم‌های مطرح اروپایی با بزرگ‌ترین باشگاه جهان رئال مادرید اسپانیا آشنا می‌شویم.
 
شاید برای فوتبال دوستان باورنکردنی باشد که چند کاتالانی هسته اولیه تشکیل رئال‌ مادرید را به وجود آورده‌اند.

در سال 1897 تعدادی از جوانان ساکن کاتالانی در مادرید باشگاه فوتبال به نام "آسمان" را تشکیل دادند و تنها صبح‌های دوشنبه به بازی فوتبال مشغول می‌شدند.
 
در سال 1900 این باشگاه به دو تیم مجزا تبدیل و در 6 مارس 1902 یکی از این باشگاه‌ها نام خود را به "رئال مادرید" تغییر داد.
 
البته "رئال" که به زبان اسپانیایی به معنی سلطنتی است از سوی شاه آلفونسو سیزدهم در سال 1920 به این تیم مادریدی تعلق گرفت و در همان سال شکل یک تاج روی آرم این باشگاه پایتخت‌نشین حک شد.
 
این تیم نخستین جام خود را در سال 1905 با شکست اتلتیک بیلبائو در فینال جام حذفی به دست آورد.
 
رئال مادرید در طول تاریخ حتی یک بار نیز از دسته اول اسپانیا خارج نشده و از دهه 1950 میلادی خود را به عنوان یکی از قدرتمندترین تیم‌های جهان تبدیل کرد.
 
ژانویه 1909 آدولفو ملندز مدیر وقت این باشگاه اساسنامه جام اسپانیا را امضا کرد تا باشگاه رئال مادرید به یکی از اعضای فدراسیون سلطنتی اسپانیا تبدیل شود.
 
در سال 1929 نخستین لیگ فوتبال اسپانیا راه‌اندازی شد رئال مادرید با وجود این که تا هفته پایانی در صدر جدول حضور داشت به دلیل باخت در هفته پایانی آن رقابت‌ها مقابل اتلتیک بیلبائو جام قهرمانی نخستین لالیگا را به بارسلونا واگذار کرد.
 
نخستین قهرمانی لالیگایی رئال در فصل 1931 – 32 رقم خورد.

لوگوی باشگاه رئال مادرید در ابتدا متشکل از سه حرف MCF که مخفف سه حرف ابتدای نام باشگاه (Madrid club de futbol با زمینه آبی بود اما در سال 1920 با تصمیم شاه آلفونسو سیزدهم شکل تاج روی این لوگو قرار گرفت اما پس از کنار رفتن این پادشاه در سال 1931 نام رئال از باشگاه و علامت تاج از روی لوگو برداشته شد.
 
هرچند نام رئال و لوگو پس از جنگ‌های داخلی اسپانیا در سال 1941 بار دیگر به نام باشگاه و لوگو تیم اضافه شد.

آخرین تغییری که در لوگوی باشگاه رئال مادرید ایجاد شد به سال 2001 باز می‌گردد که می‌توان به خط وسطی اشاره کرد که به رنگ آبی متمایل شده است.
 
در طول تاریخ 114 ساله رئال مادرید 18 مدیر عامل روی صندلی مدیریت این باشگاه نشسته‌اند.
عصر مدیریت سانتیاگو برنابئو و حاکمیت در اروپا در سال 1945 سانتیگو برنابئویسته به عنوان مدیر باشگاه رئال مادرید انتخاب شد از اقدامات وی در این تیم می‌توان به تجهیز زمین تمرین اختصاصی رئال، ساخت ورزشگاهی بزرگ به نام خود سانتیاگو برنابئو، جذب فوق ستاره‌هایی چون آلفردو دی استفانو و کسب عناوین متعدد در فوتبال باشگاهی اسپانیا و اروپا اشاره کرد.
 
در سال 1955 به پیشنهاد یک روزنامه نگار، برنابئو، بدریگنان و سوبس تصمیم گرفتند جامی را طراحی کرده و در آن از تیم‌های مختلف سراسر اروپا دعوت کنند جامی که امروزه به عنوان لیگ قهرمانان اروپا شناخته می‌شود.
 
16 قهرمانی لالیگا که دقیقاً نیمی از 32 قهرمانی این تیم در لیگ اسپانیا را شامل می‌شود، چهار نایب قهرمانی لالیگا، 6 قهرمانی و چهار نایب قهرمانی جام حذفی، 6 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی جام در جام اروپا، یک قهرمانی جام لاتین و سه قهرمانی و یک نایب قهرمانی جام بین قاره‌ای در تالار افتخارات برنابئو به عنوان مدیر عامل رئال مادرید به چشم می‌خورد.

در ژوئن 1978 اتفاقی ناگوار برای رئال مادرید افتاد و سانتیاگو برنابئو در حالی که مسابقات جام جهانی فوتبال در آرژانتین آغاز شده بود، درگذشت درپی این اتفاق مسئولان فیفا تصمیم گرفتند در حین جام جهانی 3 روز را عزای عمومی اعلام کرد.
 
دوره کرکس‌ها و بازگشت رئال به اوج
 
رئال مادرید در اوایل دهه هشتاد وضعیت مناسبی نداشت و حتی در فتح یک جام لالیگا نیز ناکام مانده بود تا این که گروهی از بازیکنان لیگ اسپانیا با حضور در این تیم، رئال را به روزهای اوج برگرداندند یک روزنامه نگار اسپانیایی به دلیل حضور امیلیو بوتداگوئنو، مانوئل سانچز، مارتین و اسکوئز، میشل و میخل پاردخا به این تیم رئال لقب کرکس‌ها داده بود.

درکنار بازیکنانی چون فرانسیسکو بویو دروازه‌بان و هوگو سانچس مهاجم مکزیکی کرکس‌ها موفق به فتح 2 جام یوفا، 5 قهرمانی لیگ اسپانیا به صورت متوالی، یک جام حذفی اسپانیا و سه سوپرکاپ این کشور شدند هر چند با جدایی بوتواگوئنو، و اسکوئز و میشل این تیم در اوایل دهه 90 متلاشی شد.
 
در سال 1996 لورنزو سانز مدیر باشگاه تصمیم گرفت فابیو کاپلو را به مدت یک فصل برای سرمربیگری انتخاب کرد تیم تحت هدایت دن فابیو با بازیکنانی چون روبرتو کارلوس، پدراگ میاتوویچ، داور شکوکر، کلارنس سیدورف، رائول گونسالس، فرناندو هیه‌رو، ایران زامورانو، فراناندو ردوندو و فرناندو مورینتس به قهرمانی کوپا دل ری رسید و در سال 1997-98 با هدایت یوپ هانیکس آلمانی به طلسم 32 سال قهرمان نشدن در جام باشگاه‌های اروپا پایان داد و هفتمین قهرمانی اروپایی خود را به دست آورد 2 سال بعد نیز با درخشش رائول گونسالس و پیروزی 3 – صفر مقابل والنسیا هشتمین جام اروپایی رئال به دست آمد.
 
کهکشانی به نام رئال

در جولای سال 2 هزار فلورنتنیو پرز بازرگان، سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی شرکت گروپو ای سی اس اسپانیا به عنوان ریاست باشگاه رئال مادرید انتخاب شد وی در ابتدای ورود به این باشگاه با صرف هزینه‌هایی سنگین بازیکنان بزرگی چون زین‌الدین زیدان، رونالدو برزیلی، لوئیس فیگو کاپیتان رقیب و دشمن همیشگی رئال بارسلونا و دیوید بکهام را جذب کرد این تیم با هدایت وینسته دل بوسکه در فصل 2002-2001 نهمین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد به دلیل حضور ستارگان متعدد در دوران نخست مدیریت پرز، رئال لقب کهکشانی گرفت.

2 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی لالیگا، 2 نایب قهرمانی جام حذفی، 2 قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک قهرمانی جام بین قاره‌ای حاصل پروژه "کهکشانی‌ها یک" است.
 
پرز در ژوئن 2009 پس از سه سال دوری از مدیریت این باشگاه و در حالی که تنها نامزدی محسوب می‌شد که قادر به پرداخت 57میلیون و 389 هزار یورو مورد نیاز برای به عهده گرفتن ریاست باشگاه رئال مادرید بود، بار دیگر به ریاست این باشگاه انتخاب شد.
 
وی پروژه "کهکشانی‌های 2" را با آوردن ستارگانی چون کاکا، کریستیانورونالدو، رائول آلبیول، کریم بنزما، ژابی آلونسو، آلوارو آربلوا، گرت‌بیل، آنخل دی ماریا، مسوت اوزیل، سامی خدیرا، خامس رودریگوئز، لوکامودریچ، تونی کروس وایسکو استارت زد و دنبال کرد تا این که پس از ناکامی ژوزه مورینیو پرتغالی در فتح لادسیما، دهمین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را با هدایت کارلو آنچلوتی ایتالیایی کسب کرد.
 
یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی لالیگا، دو جام حذفی، یک سوپر جام اسپانیا، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، دستآورد دوران دوم حضور پرز در رئال مادرید است.
 
امپراتوری مونوز و دل بوسکه در تیم سلطنتی میگل مونیز بین سال‌های 1959 تا 1974، 14 فصل هدایت رئال مادرید را به عهده داشت و توانست 9 قهرمانی لالیگا، 2 کوپا دل‌ری، 2 جام باشگاه‌های اروپا، یک قهرمانی جام بین قاره‌ای را به دست آورد وی با این افتخارات و طول دوران حضور در جمع پایتخت نشینان اسپانیا با دوام‌ترین و موفق‌ترین سرمربی تاریخ باشگاه لقب گرفته است.
 
در دوران نوین رئال نیز وینسته دل بوسکه با 5/3 فصل نشستن روی صندلی داغ ورزشگاه سانتیاگو برنابئو از 17 نوامبر 1999 تا 23 ژوئن 2003 و فتح 2 لیگ اسپانیا، 2 لیگ قهرمانان اروپا، یک سوپرکاپ اروپا و یک جام بین قاره‌ای عملکردی فوق‌العاده به جا گذاشت.
 
خوزه ویالونگا اسپانیایی با 2 قهرمانی لالیگا و 2 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا از 10 دسامبر 1954 تا ژوئن 1957 و کارلو آنچلوتی ایتالیایی با یک قهرمانی در کوپا دل ری، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک سوپرکاپ اروپا و یک جام باشگاه‌های جهان از 25 ژوئن 2013 تا 25 می‌ 2015 را می‌توان دیگر چهره‌های موفق نیمکت رئال دانست.
 
لوئیس کارنیگلیا آرژانتینی 2 قهرمانی و یوپ‌هانیکس آلمانی دیگر مربیان فاتح لیگ قهرمانان (جام قهرمانان (جام باشگاه‌های اروپا) با رئال هستند.

24 سرمربی از 48 سرمربی تاریخ 114 ساله رئال مادرید غیراسپانیایی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به لئوبین‌هاکر و گاس هیدینگ هلندی، جان توشاک ولزی، رادومیر آنتیچ صربستانی، خورخه والدانو آرژانتینی، فابیو کاپلو ایتالیایی، کارلوس کی‌روش و ژوزه مورینیو پرتغالی، مانوئل پلگرینی شیلیایی برند شوستر آلمانی و زین‌الدین زیدان فرانسوی اشاره کرد.
 
القاب: سفیدها، کهکشانی‌ها، سلطنتی‌ها مهمترین لقب‌های رئال مادرید هستند.

افتخارات: رئال مادرید پرافتخارترین باشگاه اروپا به شما می‌رود.

این تیم تاکنون 32 قهرمانی و 19 نایب قهرمانی لالیگا، 19 قهرمانی و 19 نایب قهرمانی جام حذفی اسپانیا، 9 قهرمانی و چهار نایب قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا، 10 قهرمانی و سه نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی جام یوفا، یک قهرمانی و 2 نایب قهرمانی جام در جام اروپا، 2 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی سوپرکاپ اروپا، 2 قهرمانی جام لاتین، سه قهرمانی و 2 نایب قهرمانی جام بین قاره‌ای و یک قهرمانی جام باشگاه‌های جهان را به دست آورده است.
 
ورزشگاه: از سال 1912 به مدت 11 فصل رئال مادرید در کمپ اودانل به میدان می‌رفت، در سال 1913 ورزشگاه هشت هزار نفری سیوداد لینئال میزبانی بازی‌های خانگی رئال را به عهده داشت با افتتاح ورزشگاه چامارتین در 17 می 1923 این ورزشگاه 22 هزار نفری به مدت 24 سال میزبان بازی های خانگی رئال مادرید بود.
 
همچنین رئالی‌ها تمرینات خود را در شهرک ورزشی والدیباس که با مساحت 120 هکتار در نزدیکی فرودگاه بارخاس مادرید قرار گرفته و از زیباترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی دنیا است، دنبال می‌کنند.

افسانه‌ای به نام رائول

رائول گونسالس بلانکو با 16 سال حضور در رئال بین سال های 1994 تا 2010 و آمار 741 بازی و 323 گل بیشترین بازی را در تاریخ رئال مادرید کبیر انجام داده است. بی‌شک اگر برخی حسادت‌ها نسبت به کاپیتان رائول نبود وی می‌توانست با حداقل 800 بازی رسمی از کهکشانی‌ها خداحافظی کند.
 
ایکر کاسیاس، ملقب به "ایکر مقدس" دروازه‌بان و کاپیتان اسطوره‌آی رئال که در سال 1999 و تنها با هفده سال سن به ترکیب سفیدهای مادرید راه یافت و در پایان فصل 2015 با 725 بازی از این تیم جدا شد در رتبه دوم این فهرست جای دارد.
 
مانوئل سانچس مدافع اسبق رئال با 710 بازی بین سال‌های 1983 تا 2001، کارلوس سانتیانگا مهاجم اسپانیایی سفیدها با 645 بازی از سال 1971 تا 1988 و فرناندو هیه‌رو مدافع متعصب کهکشانی‌ها با 601 بازی بین سال‌های 1989 تا 2003 در رتبه‌های بعدی این لیست جای دارند.

اعجوبه  پرتغالی برترین گلزن تاریخ کهکشانی‌ها کریستیانو رونالدو در کمتر از هفت فصل از سال 2009 تاکنون با ثبت رکورد عجیب 353 گل در 336 بازی خود را به صدر جدول برترین گلزن تاریخ 14 ساله کهکشانی‌ها رساند به طور حتم با روندی که این بازیکن پرتغالی پیش گرفته وی تا سال‌ها به گلزنی‌های خود تداوم خواهد بخشید و سال‌ها طول می‌کشد تا ستاره‌ای دیگر در کهکشان مادرید ظهور کرده و به رونالدو برسد.

رائول گونسالس با 323 گل در 741 بازی، آلفردودی استفانو اسطوره آرژانتینی – اسپانیایی- کلمبیایی با 308 گل در 396 بازی بین سال های 1953 تا 1964، کارلوس سانتیانگا با 289 گل و فرانس پوشکاش فقید فوق ستاره مجارستانی – اسپانیایی کهکشان رئال با 242 گل در 262 بازی از سال 1958 تا 1966 در دیگر رتبه‌های این فهرست جای گرفته اند.
 
پول واژه‌ای بی‌معنا در سبد خرید مدیران رئال

رئال مادرید ثروتمندترین باشگاه دنیا است از این رو مدیران این باشگاه به خصوص از ابتدای قرن 21 با جیبی پر پول در نقل و انتقالات شرکت کرده و بارها رکورد گران‌ترین بازیکن دنیا را جابه‌جا کرده‌اند.
 
گرت‌بیل با 3/85 میلیون پوند از تاتنهام در سال 2013، کریستیانو رونالدو با 80 میلیون پوند از منچستریونایتد در سال 2009، خامش رودریگوئز با 63 میلیون پوند در سال 2014 از موناکو، کاکا با 56 میلیون پوند در سال 2009 از میلان، زین‌الدین زیدان با 45 میلیون پوند در سال 2001 از یوونتوس ولوئیوفیگو با 37 میلیون پوند در سال 2000 از بارسلونا گران‌ترین خریدهای تاریخ باشگاه هستند.
 
ال کلاسیکو

از دیدار تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا بزرگترین بازی جهان فوتبال یاد می‌شود در 262 بازی انجام شده بین 2 غول فوتبال اسپانیا 96 برد سهم رئال و 108 برد سهم بارسلونا بوده و 58 دیدار دو تیم نیز به تساوی پایان یافته است.
 
همچنین رئال در 219 تقابل با همشهری خود اتلتیکو مادرید به 90 برد، 4 تساوی و 87 شکست دست یافته است.
 
پس از این که همکاری رئال مادرید با شرکت شرط‌بندی آنلاین Bwin به عنوان حامی پیراهن در سال 2013 به پایان رسید، هواپیمایی امارات همکاری خود با کهکشانی‌ها را شروع کرد و این همکاری دست کم تا سال 2018 ادامه خواهد داشت ضمن این که شرکت آدیداس از سال 1998 تاکنون البسه تیم رئال مادرید را تأمین می‌کند.
 
رئال مادرید با درآمد 577 میلیون یورویی و ارزش 18/2 میلیارد پوندی در سال 2015 در جایگاه نخست ثروتمندترین و با ارزش‌ترین تیم‌های جهان فوتبال قرار گرفت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار