همدان؛

تویسرکان، مرکز گردوی ایران

یکی از دیدنی ترین شهر های استان همدان شهر تاریخی تویسرکان است که به مرکز گردوی ایران نیز معروف است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ برای رفتن به تویسرکان از همدان 2مسیر وجود دارد یکی مسیر ی که از جاده گنج نامه و روستای سیسانه به تویسرکان می رسد و پیشنهاد ما این است که از یک مسیر بروید واز دیگری باز شد و در کنار بازدید از مناطق دیدنی این شهر و خرید از صنایع دستی به ویژه چوب می توانید از گردوی این شهر هم به عنوان سوغات استفاده کنید.


مقبره حبقوق نبی، آرامگاه رضی الدین آرتیمانی، خانه مسعودی، کاروانسرای فرسنج و قلعه اشتران از جمله جاذبه های گردشگری تویسرکان است.

خانه مسعودی در خیابان انقلاب شهر تویسرکان واقع شده است عمارتی است قدیمی که در دوره قاجار در سال 1292 ساخته شده است و اکنون به موزه تبدیل شده است .

جذاب ترین بخش این اثر تاریخی اتاق شاه نشین است که با رنگهای گیاهی از دوره قاجار گچبری و نقاشی شده است.

مقبره حیقوق نبی یکی دیگر از جاذبه های این شهر است که در جنوب غربی شهر تویسرکان در میان پارکی زیبا قرار دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند حیقوق نبی یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که نامش در تورات آمده، بقعه این پیغمبر بنایی است به شکل برج وگنبد آن زیبا و مخروطی شکل است.

کاروانسرای فرسنج مجموعه کارونسرا های ساخته شده عصر صفوی است که به کاروانسرای شاه عباس شهرت دارد، این اثر تاریخی سال ها استراحت گاه کاروان ها و بازرگانان و زائران بوده و مساحت آن حدود 4هزار متر مربع است اشیای یافت شده در این کاروانسرا در موزه شهر همدان نگه داری می شود.

آرامگاه سید محمد رضی متخلص به رضی الدین آرتیمانی در محله آرتیمان در کوهپایه شمالی تویسرکان واقع شده است در سال 1354خورشیدی بنای یادمانی زیبایی برمزار این شاعر گرانقدر از سوی انجمن آثار ملی ساخته شده است.

این بنای زیبای آجری چهار وجهی در میان باغ زیبایی محصور است می رسید، رضی در زمان صفویه هم عصر شاه عباس بوده و از وی حدود بیت شعر بر جا مانده که در دیوان اشعار او به انتشار رسیده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.