در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وضعیت نهایی بهبود دریاچه ارومیه شهریور 95 اعلام می‌شود

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: برای بیان دقیق وضعیت نهایی دریاچه ارومیه منتظر شهریور سال 95 هستیم، ولی تثبیت روند کاهش سطح آبی این دریاچه کاملا مشهود است.

حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: اکنون زمان مناسبی برای بیان وضعیت نهایی دریاچه ارومیه و نتایج اقدامات ستاد احیا نیست و پایان شهریور سال 95 که سال آبی 94 -95 محسوب می‌شود می‌تواند زمان خوبی برای اعلام وضعیت دریاچه ارومیه باشد .

وی با بیان این که بارندگی‌های امسال آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته آبی 16 درصد کاهش و نسبت به دراز مدت 20 درصد افزایش داشته، افزود: بارندگی‌های بهاره با افزایش دراز مدتی به وسعت 40 درصد باعث شده در ادامه روند تسهیل ورود آب هم اکنون شاهد افزایش عرصه آبی این دریاچه هستیم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: نسبت به پایان شهریور امسال که پهنه آبی دریاچه ارومیه 779 کیلومتر مربع بوده هم اکنون به دلیل بارندگی‌های فصل پاییز و زمستان در حوزه آبخیز دریاچه مساحت آبی نگین فیروزه ارومیه به 2 هزار کیلومتر مربع رسیده است.

جباری در خصوص اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه و روند رو به رشد پهنه آبی این دریاچه بیان کرد: با اقداماتی مانند لایروبی 5 رودخانه اصلی به نام‌های باران اوز، رود چای، جدار، سیمینه و زولا حدود 40 کیلومتر موجب روان تر شدن ورود آب به داخل دریاچه ارومیه شده در حالی که در سال‌های گذشته حتی اگر آبی به دلیل بارندگی‌ها و یا ذوب شدن یخ‌ها وارد حوزه آبخیز دریاچه ارومیه می‌شد در حاشیه پخش شده و وارد عرصه این دریاچه نمی‌شد.

وی گفت: تراز اکولوژیکی که ما به عنوان شاخصی برای 10 سال آینده در نظر گرفته‌ایم 1.274.1 است که هم اکنون طبق جدیدترین محاسبات تراز دریاچه ارومیه به 1.270.54 رسیده است و امیدواریم علاوه بر این که در فصل بهار شاهد بارندگی‌های بیشتری بر فراز دریاچه ارومیه باشیم همچنان روند تبخیر عرصه آبی این دریاچه در تابستان در وضعیت نزدیک به تثبیت کنونی نگه داشته که در آخر تابستان 95 (شهریور ماه) بتوانیم وضعیت این دریاچه را رو به بهبود و امیدوار کننده برای احیا اعلام کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار