در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احیاء دریاچه ارومیه بدون مشارکت مردم عملی نخواهد شد

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: احیاء دریاچه ارومیه بدون مشارکت مردم و جامعه محلی عملی محال و غیر ممکن است.

محسن سلیمانی مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص پروژه همکاری بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست با سازمان ملل و دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: از سال 2014 به منظور اجرایی کردن مدیریت جامع طرح حفاظت از دریاچه ارومیه، دولت ژاپن به جمع شرکای پروژه احیاء این دریاچه پیوسته است.

وی تاکید کرد: احیای دریاچه ارومیه بدون مشارکت مردم و جامعه محلی عملی محال و غیرممکن است و پروژه احیاء باید از شکل دولتی به مردمی تبدیل شود چرا که این مردم هستند که مهم‌ترین عامل اصلی بهره‌‌برداری و استفاده از منابع آبی محسوب می‌شوند.

سلیمانی در خصوص جزئیات پروژه همکاری واحد خود با دولت ژاپن گفت: دراین پروژه فضا برای مشارکت مردم با بخش دولتی فراهم شده و اهمیت نقش جامعه محلی برای احیاء دریاچه ارومیه شفاف‌سازی شده است.

وی در خصوص نقش دولت ژاپن تصریح کرد: در سال 2014 و 2015 و امسال (2016) دولت ژاپن هر ساله یک میلیون دلار کمک مالی برای احیاء دریاچه ارومیه به کشور ما تزریق کرده و بر اساس موفقیت‌های 2 سال اخیر بر تعداد روستاهای تحت آموزش پروژه‌ها افزوده خواهد شد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: همکاری مرحله سوم در نتیجه ارزیابی مستقل و راستی آزمایی نتایج مراحل اول و دوم همکاری از سوی دولت ژاپن آغاز شده و این مرحله شامل ادامه همکاری برای اصلاح الگوی کشت، معرفی معیشت جایگزینی با وابستگی کمتر به آب در روستاهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه به اجرا خواهد شد.

سلیمانی با بیان این‌که 30 هزار روستا در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد،بیان کرد: در مرحله سوم به 75 روستای مورد نظر در طرح آموزش‌دهی و تغییر روش کشاورزی، 15 روستای دیگر نیز افزوده می‌شود که در جمع 90 روستا در فاز سوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
جنوب استان کرمان و تالاب جازموریان هم همین اوضاع رو داره و کردو غبار پدر مردم رو دراورده چرا صدای اونها شنیده نمیشه؟
آخرین اخبار