ایلام؛

تنگه ارغوان جاذبه گردشگری منحصر به فرد

ذخیره گاه جنگلی ارغوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شهر ایلام است.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ تنگه  ارغوان در ورودی راه شمالی مسیر کرمانشاه به  ایلام  در مسیر تنگه قوچعلی و پنج کیلومتری جاده ایلام به سیروان از جاده قدیم و درفاصله سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام قرار دارد.

این مناطق به لحاظ توپوگرافی و شرایط خاص رویشگاهی وضعیت پوشش گیاهی چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد و با گل ها و درختان ارغوانی مخصوصا در فصل بهار زیبایی وصف ناپذیری را به طبیعت و جنگل های سبز این  منطقه می بخشد.

این تنگه جزو مناطق سردسیر استان است و بخشي از اكوسيستم جنگلی زاگرس ميانی را تشکیل می دهد كه از لحاظ ويژگی های ساختاری و رويشی از تنوع گياهی بالايی برخوردار  و  زادگاه اصلی درختچه ارغوان است،  وجود جنگل انبوه بلوط در دو سمت جاده و تیغه های سنگی و زیبای کوهستان و گردشگاه های  طبیعی مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگها در نظام طبیعی و مراتع پرپشت و گونه های نادر گیاهی جلوه ای زیبا به این منطقه بخشیده است.

ارغوان یکی از زیباترین گونه های جنگلی استان ایلام است  بلندی این گونه بین ۵تا ۷ متر است  و در برخی موارد به ۱۲ متر نیز می رسد ولی بیشتر به صورت درختچه است معمولا شاخه های این درختچه ی زیبا نازک و شکننده هستند، گلهای آن زودتر از برگهای این گونه در می آیند و برگهای ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره های صاف و  برگها گل وسرشاخه های آن دارای خاصیت دارویی هستند.

سالیانه در حدود ۲۰۰ هزار اصله نهال ریشه لخت وگلدانی ارغوان در نهالستانهای سرد سیری تحت نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تولید می شود  و جهت احیا و جنگلکاری با این گونه در سطح عرصه های طبیعی استان و توسعه پارکهای جنگلی و فضای سبز شهری استفاده می شود و بنا به درخواست به سایر استانها نیز صادر  می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.