در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مزایای کارخانه زباله سوز از زبان مسئولان

در سال 480 میلیارد تومان برای تفکیک طلای کثیف هزینه می‌شود در حالی که این زباله‌ها در تامین برق و توسعه اقتصادی نقش چشمگیری دارند.

هزینه 480 میلیارد تومانی برای تفکیک طلای کثیف/وقتی زباله درآمد 12 میلیارد تومانی به ارمغان می‌آوردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زباله،شاید آن روزی که در فرهنگ لغات این نام انتخاب شد تمام قصد و نیت این بود که ماهیت آن چه زباله نام می‌گیرد به درد نمی‌خورد و دور ریختنی است، اما امروزه دور ریختنی‌های ما دیگر تنها زباله نیستند، بلکه نام طلای کثیف را به خود اختصاص داده و در توسعه اقتصادی و تامین برق کشور نقش چشمگیری را ایفا می‌کند.

*کارخانه زباله سوز کهریزک و تولید برق شبکه سراسری

 کهریزک یکی از مقصدهایی است که آشغال‌های دیروز ما به آن جا می‌روند تا به طلای کثیف بودن این دور ریختنی‌ها جامه‌ی عمل بپوشانند.

حبیبی پور مدیر روابط عمومی کارخانه زباله سوز کهریزک در گفت‌وگو  با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در این باره می‌گوید: روزانه نزدیک به 8 هزار تن زباله وارد منطقه کهریزک می‌شود که در خطوط پردازش شده و بعد از این اتفاق، بخشی برای کمپوست، بخش قابل دفن آن مدفون شده و درصد ناچیزی که حدود 200 تن در روز است به زباله سوز منتقل می‌شود تا از انرژی حرارتی ناشی از سوختن آن در راستای تولید برق برای نیروگاه بهره گیری شود.

عظیمیان معاون مدیر پسماند شهرداری تهران به خبرنگار ما گفت: کارخانه زباله سوز کهریزک در طول عمر کوتاه یک ساله خود بیش از 6 هزار مگاوات برق وارد شبکه سراسری کرده است.

*هزینه 480 میلیارد تومانی برای تفکیک زباله

اگر تفکیک زباله‌های خشک از تر از مبدا یعنی منازل شهروندان انجام گیرد هزینه‌های اقتصادی مسئله تفکیک در خطوط نهایی یا پردازش کارخانه‌های زباله سوز پایین آمده و هزینه‌هایی که صرف این تفکیک در کارخانه‌ها انجام می‌شود می‌تواند به چرخه اقتصادی کشور باز گردد.

جعفری مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران در گفت‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: شهر تهران برای تفکیک ،ظرفیتی حدود 30 درصد دارد و اگر همراهی شهروندان در تفکیک زباله‌ها را داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از پسماندهایی که در خطوط نهایی و یا پردازش جدا می‌کنیم در ابتدای خطوط داشته و با این عمل هزینه اقتصادی مواد بازیافتی را کاهش دهیم.

وی در ادامه معتقد است: در سال تقریبا حدود 480 میلیارد تومان در زمینه تفکیک زباله‌های خشک از تر هزینه می‌کنیم.

*از افزایش کارخانه‌های زباله سوز تا درآمد حاصل از آن‌ها

تنها کارخانه زباله سوز کشور که یک ساله شده و برق را راهی منازل خانه‌هایمان می‌کند به گفته عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران تجربه بسیار خوبی برای مسئولان شهری شده، به طوری که در آینده شاهد انعقاد قراردادهایی در جهت احداث سایر کارخانه‌های زباله سوز در سطح شهر تهران خواهیم بود.

عظیمیان معاون مدیر پسماند شهرداری تهران در خصوص درآمد حاصل از این کارخانه زباله سوز می‌گوید: برقی که از زباله‌ها برای نیروگاهی مثل نیروگاه این کارخانه که 3 مگاواتی است تامین می‌شود می‌تواند حدود 12 میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

*با تفکیک زباله از منازل قدر طلای کثیف را بدانیم

با یک حساب سر انگشتی و با همت من و شما میزان سرمایه‌ای که روزانه برای تفکیک زباله از مبدا انجام می‌گیرد می‌تواند به چرخه اقتصادی و تولید کشورمان برگردد پس قدر این طلای کثیف را باید بیشتر بدانیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار