باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

امروزه شهروندان برای شهر خود دل نمی سوزانند!+تصاویر

امروزه کلانشهر تهران با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت با مشکلات عدیده ای رو به رو است که بی شک برای رفع آن مسئولان شهری و شهروندان باید با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه کلانشهر تهران با بیش از 11 میلیون نفر جمعیت با مشکلات عدیده ای رو به رو است که بی شک برای رفع آن مسئولان شهری و شهروندان باید با یکدیگر همکاری کنند.

امروزه شهروندان برای شهر خود دل نمی سوزانند!

وقتی در خیابان های شهر قدم می گذاری دیدن زباله در هر نقطه ای از سطح شهر روحت را آزرده می کند. برخی از شهروندان نسبت به تمیز بودن شهرشان بی مسئولیت هستند و همین امر سبب می شود نسبت به زباله هایی که در سطح شهر رها می کنند از خود واکنشی نشان ندهند. 

روزانه افراد زیادی در سطح شهر تردد می کنند که عده ای از این رهگذران خواسته یا ناخواسته به دلیل نبود زمان و یا مکانی مناسب برای ریختن زباله های خود، آن‌ها را در سطح شهر رها می کنند و همین دلیلی برای زشت شدن چهره شهر می شود.

امروزه شهروندان برای شهر خود دل نمی سوزانند!

در کلانشهر تهران به هر گوشه ای که می نگری انواع زباله ها مانند پوست میوه، پسته، نخ سیگار و غیره انداخته شده است که دلیل بر بی نظمی برخی از افراد جامعه دارد. شاید اگر همه افراد جامعه به حقوق یکدیگر احترام می گذاشتند شاهد خیلی از مشکلات به وجود آمده در شهر نبودیم.

شهروندی 48 ساله ساکن منطقه 16 تهران بر این عقیده است، تا زمانی که شهروندان برای زیبا نگهداشتن شهر تلاش نکنند اگر هزار بار در روز رفتگران زباله ها را جمع کنند بازهم فایده ای ندارد.

مرد 34 ساله ای که صاحب دکه روزنامه فروشی است در خصوص ریختن زباله در سطح شهر توسط عده ای از شهروندان، می گوید: بی فرهنگی برخی از شهروندان، یکی از مشکلات بزرگی است که در کلانشهری مانند تهران وجود دارد و تا زمانی که مردم فرهنگشان درست نشود کاری از دست هیچ‌کسی بر نمی آید.

به گزارش یک سایت خبری روزانه حدود 25 میلیارد تومان از سرمایه ملی صرف دفع 35 هزار تن زباله هایی می شود که ما ایرانی ها هر روز تولید می‌کنیم و اين رقم در سال رقمی معادل 10 هزار ميليارد تومان می شود.

امروزه شهروندان برای شهر خود دل نمی سوزانند!

امروزه در شهر تهران روزانه 7هزار و 500 تن زباله در اين کلانشهر توليد می شود و این توليد سالانه به 2.5 ميليون تن می رسد. حدود 72درصد پسماند شهری را مواد آلی قابل تبديل به كود كمپوست و تقريباً 22درصد نيز مواد خشك قابل بازيافت و حدود 6درصد از پسماند شهر تهران را نيز مواد زائد غيرقابل بازيافت تشكيل می دهند همچنین ميزان پسماند بهداشتی پايتخت نيز به 75تن در روز می رسد.

ميزان مواد آلی كه در زباله‌های كشور وجود دارد، بر ارزش اقتصادی بازيافت زباله‌ها تاكيد دارد. در يك مقايسه تطبيقی زباله‌های توليدشده در ايران با چند كشور جهان به لحاظ ارزش اقتصادی زباله، بازيافت زباله در كشور را توجيه‌پذير نشان می دهد.

امروزه شهروندان برای شهر خود دل نمی سوزانند!

وجود مواد آلی در زباله‌های توليدی كشور تقريبا درجهان بسيار زياد است و اين بيانگر بی توجهی شهروندان در توليد پسماند است و وظيفه مديريت شهری شهرهای كشور است تا مواد دور ريختنی و پسماند ‌تر و خشك را دوباره وارد چرخه اقتصاد كشور كند.

اگر در کشور قانونی هم برای متخلفانی که زباله های خود را در سطح شهر رها می کنند، تصویب می شد، شاید شاهد انداخته شدن زباله کمتری در سطح شهر بودیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار