دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور:

ارائه سبک ایرانی پوشش رسالت جشنواره مد و لباس است

جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در یک‌‌‌ فر آیند 5 ساله به طور مستمر شرایط پیشرفت را طی کرده است.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جشنواره مد و لباس فجر گفت: جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در یک‌‌‌ فر آیند 5 ساله به طور مستمر شرایط پیشرفت را طی کرده است. اگر در یک نگاه کلی به جشنواره بنگریم؛ نخستین دوره‌‌‌ یکی از ‌‌مهم‌ترین‌‌‌ دوره‌‌‌های طی شده از جشنواره مد و لباس فجر است‌‌‌.
 
وی افزود: یکی از دلایل آن اتفاقات مهمی بود که در آن دوره رخ داد.  اکنون پنجمین جشنواره با گستردگی بیشتر و با هدف معرفی الگو‌‌‌های‌‌‌ ایرانی و اسلامی‌، مشارکت‌‌ و همکاری دستگاه‌‌ها‌،‌‌‌ سازمان‌‌‌ها‌‌ و تشکل‌‌‌های صنفی کار خود را آغاز کرد است‌‌‌ که به نظر در نوع خود اتفاق مهمی است.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به هدف اصلی جشنواره مد و لباس ادامه داد: در هر دوره از جشنواره اتفاقات بسیار مهم‌‌ و ارزشمندی را شاهد بودیم کاربردی کردن آثار‌‌ تولید شده و‌‌‌ ورود محصولات منطبق با الگو‌‌‌های ایرانی‌‌ و اسلامی  مهم‌ترین ویژگی مشترک در دوره‌‌‌های برگزاری جشنواره‌‌‌ است‌.‌‌‌ شاید در دوره‌‌‌ی اول عمدتا ما با مفاهیم نظری رو به رو بودیم اما از دوره دوم با نمونه‌‌‌های اجرایی‌‌ و الگو‌‌های عملی مواجه شدیم که این اتفاق بسیار در خور توجه است.

قبادی تصریح کرد: نکته بعدی در مورد‌‌‌ وجه اشتراک دوره‌‌‌های بعدی که در حال تکوین‌‌ و پیشرفت است، انسجام در معرفی ظرفیت‌‌‌ها‌‌ و فعالیت‌‌‌های گسترده در ارتباط با موضوع مد‌‌ و‌‌‌ لباس است ؛ ما از دوره دوم فعالیت گسترده‌‌‌ دانشگاه‌‌ها‌، مراکز علمی‌‌ و فرهنگی‌، موسسات‌‌‌ فنی‌‌ و حرفه‌ای‌،‌‌‌ حوزه اقوام‌‌ و استان‌‌‌ها‌‌ و‌‌‌ فعالیت آزمایشی بخش بین‌الملل را شاهد بودیم‌‌‌ و مهم‌تر از همه کاربردی شدن آثار‌‌ و اجرای‌‌‌ آن است که‌‌‌ توانست در جامعه جایگاه مهمی را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: در دومین‌‌‌ دوره از جشنواره‌‌‌ نشان شیما ( شناسه مد‌‌ و یکپارچه ملی ) به عنوان امتیاز‌‌ و‌‌‌ نشان افتخار آمیز در مقوله مد‌‌ و‌‌‌ لباس کشور‌‌ وارد‌‌‌ جامعه شد‌‌ و در بین دست اندرکاران این حوزه مورد معرفی قرار گرفت، اتفاق دیگری که در بین جشنواره‌‌‌های بعد‌‌ی قابل توجه است پویایی بخش محتوایی‌‌‌ و بخش علمی‌‌ و دانشگاهی بود به طوری‌که ما‌‌‌ از دوره سوم شاهد ارتقای کیفیت تولیدات محتوایی در مبانی نظری مد‌‌ و‌‌‌ لباس‌‌‌ اسلامی‌‌ و ایرانی بودیم به همین سبب کتاب‌‌ها‌‌ و مقالات منتشر شده توسط اعضای فرهیخته علمی که همگی از دکترین برجسته‌‌‌ بودند مورد داوری قرار گرفت، سپس تایید‌‌ و چاپ شد‌‌ و در معرض بهره برداری دست اندر کاران این حوزه قرار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در جشنواره اذعان داشت: حضور هنرمندان‌، تبعین‌‌ و توسعه فعالیت‌‌‌های فرهنگی‌‌ و هنری‌‌‌ و آمیختگی موضوع فرهنگ با موضوع مد‌‌ و‌‌‌ لباس اتفاق مهمی بود که در دوره‌‌‌های سوم‌‌ و چهارم کم کم کار خود را آغاز کرد‌‌ و به انسجام رسید ‌.‌‌‌ هم‌چنین با ابزارهای فرهنگی‌‌ و هنری توانستیم‌‌‌ جایگاه‌‌ ویژه‌‌‌ای در خصوص فرهنگ‌سازی استفاده‌‌‌ از مد و لباس ایرانی‌‌ و اسلامی‌‌ و توجه به این مقوله پیدا کنیم‌.

وی ادامه داد: در دوره چهارم‌‌‌ توانستیم با تخصصی شدن نمایشگاه‌‌ و به نوعی تفکیک منطقی فعالیت‌ها اتفاق مهمی را رقم بزنیم ؛‌‌‌ موفق شدیم بخش‌‌های نمایشگاهی را از فروشگاهی جدا کنیم و به این صورت‌‌‌ ارتباط منطقی بین اجزای محتوایی مد‌‌ و‌‌‌ لباس شکل گرفت‌.‌‌‌ در دوره چهارم شاهد توسعه فعالیت‌های صنعت مد‌‌ و‌‌‌ لباس بودیم به گونه‌‌‌ای که‌‌‌ بخش صنعت توانست تغییر ارزشمند‌‌ و ارزنده‌‌‌ای در برگزاری جشنواره  ایجاد کند‌. اتفاق بعدی بخش مسابقه‌‌ و نمایش آثار بود که نحوه نمایش‌‌ها‌‌ و چیدمان متمایز با ادوار قبل بود؛ به گونه‌‌‌ای که مورد توجه‌‌ همه بازدید کنندگان قرار گرفت‌‌. با افتخار می‌توان گفت که ما موفق شدیم مد ایرانی‌‌ و اسلامی را در آن سالن به نمایش بگذاریم. نکته بعدی در این دوره استان‌‌‌ها‌‌‌ و‌‌‌ توسعه توان‌‌‌ها‌‌ی استانی‌‌‌ در زمینه مد و لباس بود‌، خوشبختانه استان‌‌‌ها با حضور در نمایشگاه به خوبی به مسئله مد و لباس آگاه شده بودند.
 
قبادی در انتها خاطرنشان کرد: در جشنواره پنجم که در حال شکل گیری است اتفاقات بسیاری رخ داد از جمله‌‌‌ سیاست‌‌‌ محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واگذاری فعالیت‌‌‌های جشنواره به اتاق اصناف ایران بود این اقدام در نوع خود جالب‌‌ و حائز اهمیت است چرا که دولت با اتخاذ سیاست منطقی‌‌ در واگذاری جشنواره به بخش خصوصی و بنیاد فرهنگی اصناف ایران هم با قبول این مسئولیت دست به اقدام موثری زده است.روند برگزاری جشنواره تاکنون مطلوب بوده و امیدوارم مشارکت‌‌‌ دست اندرکاران این حوزه به برگزاری در خور جشنواره انجامد.
 
اتفاق مهمی که از پنجمین دوره جشنواره مد و لباس فجر باید توقع داشته باشیم برداشتن گام‌‌‌های‌‌‌ بلند‌‌ و انسجام بخشی فعالیت‌‌‌ها‌‌ی‌‌‌ مرتبط با مد و لباس است‌،‌‌‌ به طور مثال همکاری بیش از 20 اتحادیه صنفی که در طول سال فعالیت می‌کنند اتفاق مهمی است چرا که در این دوره از جشنواره با برنامه‌‌‌های ویژه همراه با مد ایرانی‌‌ و اسلامی شرکت می‌کنند‌‌ و به نوعی دستاورد‌‌‌های فرهنگی‌‌ و هنری که بخش‌‌ ویژه آن طراحی است را به اجرا در می‌آورند. حرفه‌‌‌ای شدن بخش مسابقه طراحی‌‌ و افزایش موضوعات مختلف طراحی در این دوره ازجشنواره‌‌‌ قابل توجه و حائزاهمیت است ؛ مثال بعدی علاوه برآنکه‌‌‌ 22 نهاد صنفی در جشنواره حضور دارند‌‌‌ امسال شاهد مشارکت گسترده انجمن‌‌‌ها ونهاد‌های غیر دولتی هستیم‌‌‌ ؛ بخش قابل توجهی از ظرفیت فرهنگی اتاق اصناف‌‌‌ به این موضوع اختصاص پیدا کرده است امیدوارم تا انتها و در برنامه‌‌های بعدی هم بتوان از این ظرفیت بهره برد‌.
 
اساسا برگزاری جشنواره‌ها بهانه‌ای برای معرفی دستاوردها وشروع تازه برای اقدامات جدید است‌. جشنواره مد و لباس در این 4 دوره عمر خود نقش موثری را در ارتقای شرایط مد و لباس کشور درخانواده‌های ایرانی بر عهده داشته است‌، به طور رسمی و غیر رسمی مدی که در این جشنواره مورد قضاوت‌‌ و پیشنهاد قرار میگیرد‌‌ وارد جامعه می‌شود‌‌ و بسیاری از تولید کنندگان از آن استفاده می‌کنند‌‌ و آن را وارد چرخه تولید می‌کنند، بخش عرضه‌‌ و فروش محصولات هم در جهت کار بردی کردن آثار‌‌ و سرعت در اقدامات نقش بسیار حائز اهمیتی دارد که جشنواره موفق شده است با ترویج‌‌ و گسترش فعالیت‌ها نقش پر رنگی را در کیفیت مد و لباس داشته باشد.
 
پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به  همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار