باید حلقه مفقوده هنر مد را پیدا کنیم!

ایوب آقاخانی نمایشنامه نویس ضمن اشاره به اهمیت صنعت – هنر مد درباره پوشش در تئاتر و محدودیت های این بخش توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این هنرمند شناخته شده در عرصه تئاتر در آغاز کلام خود به معیار های درست انتخاب پوشش اشاره کرده و عنوان می کند: گرچه با نگاه مد گرایانه در جامعه چندان موافق نیستم؛ اما معتقدم پوشش درست و برگرفته از ذهنیت بومی بسیار ارزشمند تر از انتخاب برند های معتبر خارجی است. علاوه بر آنکه با توجه به عرف جامعه ایرانی - اسلامی باید تلاش کنیم از تجمل گرایی و مصرف گرایی دوری کنیم. 

آقاخانی ادامه می دهد: استفاده از مد در پوشش امروز جامعه ما بیش از آن که رنگ بومی داشته باشد؛ وارداتی و البته نسبتا یکنواخت و کم تنوع است. همین موضوع سبب می‌شود که سبک پوشش محدود به مدل‌هایی مشابه یکدیگر باشد و در نتیجه نمی‌توان از آن ها در هنرهایی چون تئاتر بهره گرفت. در عین حال سبک پوشش امروز جامعه ما لزوما در امر زیبایی شناسی در حیطه تئاتر مفید نیست.

این کارگردان تئاتر درباره پوشش در تئاتر و طراحی پوشاک برای این هنر می گوید: متاسفانه تئاتر و سینمای امروز ایران با مشکلات جدی در حوزه پوشش دست و پنجه نرم میکند. در حقیقت در کشور ما پرداختن به صنعت مد و لباس در مقوله تئاتر و سینما چندان معتبر و در کانون توجه نیست. چرا که این دو نه در یک مسیر که در دو سویه متقابل حرکت می کنند و هر کدام به فراخور مسائل مختلف در شکل کنونی با محدودیت‌هایی مواجه هستند. این روند در تئاتر به مراتب پر رنگ تر از سینماست. چراکه روند طراحی پوشاک با رویکردهای موثر در تئاتر همسو نیست. 

بنابراین کارگردانان تئاتر در بخش پوشش به مراتب بیش از اهالی سینما دچار مشکل هستند. چراکه شیوه نگرش تئاتر نمادگرایانه و مفهومی تر از سینماست گرچه هر دو پیام هایی را از طریق اثر هنری منتقل می کنند. به عنوان مثال برای انتخاب پوشش برای تئاتری از شکسپیر، آنچه در جریان های مد و لباس داخلی می بینیم که جشنواره یکی از آن هاست، چندان موثر نیست. در نتیجه نمی تواند به بالندگی نگاه من در اثری که از شکسپیر کارگردانی میکنم، کمکی کند. به همین سبب مجبورم در چهارچوب‌های فرهنگ جاری در واقعیت مد و لباس دخل و تصرف ایجاد کنم تا ضرورت‌های یک اثر فاخر هنری چون آثار شکسپیر تعمیم شود و در عین حال چهار چوب های اجتماعی هم رعایت شود. به یقین یافتن راهکار برای پر کردن این فاصله از کارگردان انرژی زیادی خواهد گرفت.

این هنرمند در ادامه و درباره برپایی جشنواره برای مد و لباس، می افزاید: تغییر نگرشی که امروز در برگزاری جشنواره با آن روبرو هستیم می توانند راه نجات جشنواره از آن چه پیش تر مردم از آن یاد می کردند یعنی تبدیلش به بازار مکاره شود. مردم از جشنواره مد و لباس تنها به عنوان بازاری برای فروش محصولات یاد می کنند و این آسیبی ست که باید از آن دور شد. علاوه بر آن که این جشنواره به تبلیغ نیاز دارد و نباید از اثربخشی تبلیغ چشم پوشید. باید لباس‌های ایرانی با نمایش زنده به مردم معرفی شوند. حلقه‌ای مفقوده شده در ارائه ، توزیع ، تشریح و روشنگری در سایر حوزه های فرهنگ و هنر وجود دارد که باید آن را پیدا کنیم!

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به دبیری منصور حسینی توسط بنیاد فرهنگی اصناف ایران از هجدهم تا بیست و دوم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار