برنامه ششم توسعه کامل نیست / پیش بینی تمدید یکساله اجرای برنامه پنجم توسعه

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت :برنامه ششم توسعه کامل نبوده و پیش بینی می‌شود اجرای یکساله برنامه پنجم تمدید شود.

برنامه ششم توسعه کامل نیست / پیش بینی تمدید یکساله اجرای برنامه پنجم توسعهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی گردهمایی سراسری مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در برنامه ششم توسعه که امروز (یکشنبه) در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور اعضای شورای برنامه ششم توسعه محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: اعضای مجلس از جمله کمیسیون تلفیق معتقدند که برنامه ششم توسعه کامل نیست و این برنامه باید کامل‌تر و جامع تر شود و مشخص نیست که آیا این برنامه در مجلس نهم تصویب شود .

رجایی ادامه داد :پیش بینی می شود که اجرای برنامه پنجم توسعه یک سال تمدید شود و احتمال دارد تغییرات بیشتری در احکام برنامه ششم توسعه ایجاد شود .

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص روند لایحه هوای پاک گفت :بررسی قانون هوای پاک در کمیسیون کشاورزی، آب،  منابع طبیعی و محیط زیست به اتمام رسیده و با اینکه قصد داشتیم در قالب اصل 85 آن را به نتیجه برسانیم، متاسفانه مجلس رای به کمیسیون مشترک داده و به نظر می رسد نتوانیم قانون هوای پاک را در کمیسیون مشترک نهایی کنیم.

وی درباره قانون حفاظت از اراضی ایران تصریح کرد :مباحث بسیار مهمی در قانون حفاظت از اراضی ایران تعریف شده و مسئولیت سازمان حفاظت محیط‌زیست در این قانون بسیار زیاد شده چراکه این سازمان به طور مستقیم متولی هوای کشور خواهد بود و علاوه بر آن  قانون ارزیابی محیط زیست و قانون جامع هوای پاک در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس قرار دارد و به نظر می‌رسد امکان طرح آن تا پایان مجلس نهم فراهم نشود. 

رجایی بیان کرد:اگر هوای شهرهای صنعتی امروز آلوده بوده و بیابان های کشورمان به 90 میلیون هکتار رسیده و حوزه ریزگرد های داخلی کشور 6 میلیون هکتار برآورده شده، نتیجه سلسله برنامه های یک جانبه گرایانه، افراط و تفریط در مدیریت حوزه های کشور بوده است. 

وی ادامه داد:از ابتدای انقلاب تاکنون بودجه اختصاص داده شده به بیابان زدایی سیر نزولی داشته و با این وضعیت مطمئنا وسعت حوزه بحرانی ریزگرد های داخلی افزایش خواهد یافت. 

رئیس کمیسیون کشاورزی،  آب،  منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص ادغام سازمان جنگل ها و مراتع با محیط زیست تصریح کرد :حدود 8 سال در کمیسیون بر روی موضوع ادغام سازمان جنگل ها و مراتع با محیط زیست مطالعه سنگینی انجام داده ایم و تجربه ادغام در مجلس گذشته تجربه خوبی نبوده است. 

رجایی تاکید کرد:اگر بخواهیم جایگاه محیط‌زیست را واقعی کنیم باید در دولت بازنگری انجام شود، چرا که با تکه پاره کردن دستگاه ها به نتیجه مطلوب نمی رسیم. 

وی افزود:مسائل محیط‌زیست باید در چارچوب برنامه نظام هماهنگ حوزه انسانی تعریف شود و تعاریف انجام شده در تمام حوزه ها با یکدیگر به تعادل برسد، وقتی برای جمعیت 150 میلیون نفری هدف گذاری می کنیم باید برای تمام مسائل زیست محیطی، تهیه مسکن و غذای این هدف جمعیتی، پیش بینی های لازم را همسو با هم انجام دهیم. 

رئیس کمیسیون کشاورزی،  آب،  منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد:نمی شود  تامین غذای مردم را ندید و فقط به محیط‌زیست فکر کرد و از سوی دیگر وقتی 65 درصد از جمعیت کشورمان در ابعاد مختلف حوزه کشاورزی مشغول به کارند، هرگز نمی توانیم تخریب خاک، هوا و آب را نادیده بگیریم. 

رجایی با تاکید بر اینکه تمامی این تعابیر باید در کنار هم تعریف شوند، گفت :یک جانبه گرایی منتهی به نتایج خوبی نخواهد شد و باید بین تمام ظرفیت های کشور تعادل بخشی را فراگیر کرده، یک جانبه گرایی را کنار گذاشته، نگاه ها را جامع تر و تلفیق را چون منجر به ایجاد چالش می‌شود کنار بگذاریم. 

وی ادامه داد :محیط‌زیست ،رفاه، آسایش وشرایط مطلوب زندگی را برای جامعه بشری فراهم می کند و هرگز نباید با نیازهای  انسان ها مقابله کرد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد :تقابل در برنامه های محیط زیست و نظارتی کشور باید کاهش یافته و ساختار ها اصلاح شود و مشارکت مردم مد نظر قرار بگیرد. 

رجایی در خصوص روند رو به رشد مهاجرت روستاییان به شهرها افزود:اکنون که روستاهای ما دوران کهنسالی خود را طی می کنند حدود 80 الی 90 درصد باغ های باقی مانده آن‌هایی هستند که صاحبانشان در درون آن برای خود مسکنی ساخته اند. 

وی گفت: اگر اجازه ندهیم کشاورز برای خود و فرزندش در زمین خود مسکن نسازد و به زور با آن‌ها مقابله کنیم با مهاجرت کنونی کشاورزان به شهر مواجه خواهیم شد موضوعی که اکنون شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار