در نشست خبری عنوان کرد:

وزیر دادگستری: محیط زیست در کارهای محول شده خود مانده است

وزیر دادگستری گفت: محیط زیست در کارهای محول شده خود مانده و برای این که مسئول دریافت، هوا، مرتع، آب و خاک باشد باید قوی‌تر و سازمان یافته تر عمل کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در نشست تخصصی مدیران ستادی و استانی محیط زیست کشور در برنامه ششم توسعه که امروز (یکشنبه) در سالن همایش‌های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در وظایف محوله خود مانده و اگر قرار باشد این سازمان مسئول دریافت، هوا، مرتع، جنگل، آب و خاک شود باید قوی‌تر، گسترده‌تر ، سازمان یافته‌تر عمل کند.

وی ادامه داد: مجلس باید برای سازمان حفاظت محیط زیست که مسئولیت نظارت و حفاظت از خاک، جنگل، مراتع، دریا و آب را بر عهده دارد فکری کرده و حتما به این سمت حرکت کنیم.

وزیر دادگستری تصریح کرد: اگر محیط زیست مسائل تصدی گرانه را دارد باید این مسائل از او گرفته شود تا به عنوان یک سازمان نظارتی قدرتمند برای کنترل و حفاظت از حیات زیستی بشر فعالیت کند.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان این که مسئله اصلی ما حق زیست و حق حیات است و اصلی‌ترین حقوق حق شهروندی است، گفت: تمام موضوعاتی که به حق حیات مربوط است باید زیر نظر محیط زیست به عنوان مهم ترین سازمان حقوق شهروندی اجرایی شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که تجاوز به حق حیات و حقوق شهروندی مهم‌ترین فساد محسوب می‌شود و مهم‌ترین مبارزه با فساد در اولویت سازمان حقوق شهروندی یعنی محیط زیست باید در اولویت قرار داشته باشد پس محیط زیست باید از حقوق شهروندان رفع خطر کرده  و از فساد جلوگیری کند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: اگر سازمانیاز عهده‌ی وظایف خود که مبارزه با فساد و تامین حقوق شهروندی و حق حیات است سر باز و کوتاهی کند یک فساد مضاعفی رخ داده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی بیان کرد: نقش سازمان حفاظت محیط زیست سم زدایی و آفت زدایی است که اگر کار کرد این سازمان این گونه نباشد خطر و مشکلات بیشتر می‌شود.

وی در خصوص رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:  ایشان روحیه جدی، صریح و مسلط به تمامی مسائل دولت دارد و هر وقت موضوعی در دولت مطرح می‌شود ما منتظر پرشی از جانب محیط زیست هستیم که البته این نگاه هم به جا است.

وزیر دادگستری با بیان این که همکاری و حمایت این وزارت از دو جهت برای محیط زیست خلاصه می‌شود، افزود: در بخش اول قسمتی را به نام حقوق شهروندی سازماندهی کرده‌ایم و حتی در برنامه ششم توسعه نیز حقوق شهروندی بسیار پیگیری شده و منتظر تصویب نهایی مجلس هستیم و در بخش آموزش حضور سمن‌ها و نهادهای مردمی را در این قانون نیز گنجانده‌ایم چرا که مردم در حوزه محیط زیست نسبت به سیار حوزه‌ها بسیار فعال هستند.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: از ظرفیت دولت برای حمایت حقوقی از محیط زیست نهایت کمک را خواهیم جست و برای  تصویب حقوق محیط زیستی از تمام نیروی خود استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان  این که وزارت دادگستری به عنوان کنوانسیون ضد فساد معرفی و تصریح کرد: مبارزه با فساد موضوعی بسیار مهمی است که در عرصه محیط زیست بدون گذشت به آن خواهیم پرداخت و توسعه در کشور باید رعایت قواعد زیست محیطی انجام شود.

وزیر دادگستری تاکید کرد: اگر کسی فساد کند نقض حقوق شهروندی را مرتکب شده و با او مقابله خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی گفت: محیط زیست طبق درخواستی که از ما در حوزه سلامت اداری و مبارزه با فساد داشته امیدواریم به عنوان یک الگو و نمونه برای مبارزه با فساد در تمامی دستگاه‌های دولتی معرفی شود چرا که محیط زیست و مبارزه با فساد جزء اولویت‌های دولت و کشور است.

وی با بیان این که مدیران محیط زیست حافظان این عرصه هستند، افزود: محیط زیست موضوعی واقعا مهم است چرا که به حیات انسان وابسته بود و حتی خداوند در برجسته ترین فساد خود حق حیات را به خود نسبت داده و اصل هستی را حیات معرفی می‌کند و باید توجه داشت که هیچ چیز قابل مقایسه با حیات نیست.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: اگر کسی یک نفر را از حق حیات محروم کند گویا کل هستی را از کار انداخته چرا که انسان‌ها اشرف مخلوقات هستند و اساس حقوق بشر و حقوق شهروندی و در راس آن حقوق حیات مطرح است.

وزیر دادگستری با بیان این که زیاده خواهی و تجاوز از حدود از همان ابتدای خلقت در ظرفیت انسان مشهود بوده ،گفت: اگر تجاوز به محیط زیست از جانب انسان با تعاملات ماشین هماهنگ شود تجاوز انسان به جان گسیخته شده و قابل تحمل نیست.

وی با اشاره قطع میلیون‌ها درخت برای قاچاق سوخت در جنوب شرقی آسیا و قرارگیری ماشین در خدمت انسان برای تحکیم محیط زیست اشاره کرده و افزود: افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای، گرمتر شدن چند درجه‌ای زمین، بیابان زایی، کمبود منابع آبی و آلودگی آن‌ها، آب شدن یخ‌های قطبی، افزایش سطح آب‌ دریاها و کاهش وسعت ساحل‌ها موضوعات نگران کننده‌ای است که بشر با حرکت جمعی و ابزار ماشین و قدرت فزآینده  به جنگ با محیط زیست رفته است.

وزیر دادگستری تصریح کرد: با این اقدامات بشر اصل بقا، حیات و مشکل محیط زیست برای نسل فعلی مطرح شده و جایی برای نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند، همانطوری که آلودگی و  وارونگی دما در کلانشهرها به شهرهای صنعتی بسیار مشکل آفرین شده است.

حجت و الاسلام و المسلمین پورمحمدی گفت: فعل انسان‌ها طبق آیه ظهرالفساد فی البر در خود زمین آسیب ایجاد کرده و دریا و نظامش را بر هم می‌زند و اکنون خراب کاری انسانی به جایی رسیده که محیط زیست را مورد تخریب قرار داده‌ایم و فوق العاده باید به این موضوع بپردازیم.

وی تاکید کرد: دستگاه حفاظت محیط زیست به عنوان مهم‌ترین دستگاه نظارتی کشور مطرح است، چرا که با اصل حیات و بقا، ارتباط دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار