علیپور: رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در ترویج شعر انقلاب دارند

امروزه با گسترش شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوظهور و همچنین تعدد جشنواره‌ها، رسانه‌ها نقش مؤثرتری را در پیشبرد اهداف شعر انقلاب ایفا می‌كنند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مصطفی علیپور، داور پنجمین جشنواره شعر انقلاب یكی از نكاتی كه شاعر انقلاب در سرودن شعر باید به آن توجه كند را توجه به ارزش‌ها و استعدادهای نهفته در این اتفاق تاریخی عنوان كرد و گفت: شاعران باید قبل از هر چیز اندكی نسبت به شكل گیری این اتفاق تاریخی مطالعه كنند و در نظر داشته باشندكه این انقلاب تنها بر پایه ارزش‌های دینی شكل نگرفت بلكه موضوعات و ارزش‌هایی اجتماعی، اخلاقی و... هم راستا با وقایع انقلاب رنگ و بویی جدید گرفته است و باید جزو اولویت‌های شاعران قرار گیرد. 

وی ادامه داد: در این زمینه بخش قابل توجهی از آثار شاعران دهه ۶۰ به ارزش‌های اجتماعی توجه داشته است و بزرگانی چون سیدحسن حسینی، قصیر امین‌پور، سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملكیان و... و همچنین بسیاری از شاعران جوان‌تر در دوره فعلی با پرداختن به آزادی، عدالت اجتماعی و واقعیت‌های جامعه سعی كردند تا نمود عینی انقلاب را در مسائل معاصر بازگو كنند. 

علیپور تقسیم بندی كردن شاعران انقلاب را به دو محدوده زمانی قبل و بعد از انقلاب امری اشتباه خواند و بیان كرد: اینكه بعضی از شاعران سعی دارند تا با تفكیك كردن شاعرانی كه در محدوده زمانی انقلاب به فعالیت می‌پرداختند با شاعرانی كه بعد از انقلاب به این سو اقدام به سرودن اشعار انقلابی می‌كنند، امری اشتباه است بلك باید ملاك انقلابی بودن یا نبودن یك شاعر را فعالیت‌های ا در نظر گرفت. 

وی خاطر نشان كرد: البته می‌توان گفت شاعرانی كه دغدغه آن‌ها ارزش‌های دینی است با شاعرانی كه نگاه عام تری به این موضوعات دارند فرق است ولی اینكه بخواهیم درنامگذاری آن‌ها تمایز قائل شویم امری اشتباه است. 

شاعر مجموعه شعر «ازگلوی كوچك رود» نقش رسانه‌ها را درترویج شعر انقلاب و افزایش مخاطبان این گونه اشعار، غیر قابل وصف خواند و اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثرتری دردامن زدن به این موضوعات داشته باشند و به عنوان یكی از ابزارهای معرفی شعر انقلاب، ایفاگر نقش باشند و امروزه نیز با گسترش شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوظهور و همچنین تعدد جشنواره‌ها بر خلاف گذشته كه رسانه‌ها فقط در كتاب‌ها و رسانه‌های سنتی خلاصه می‌شد می‌توان نقش مؤثرتری را برای آن‌ها متصور بود. 

وی با ذكر توصیه‌ای به مدیران ادبی حوزه هنری در خصوص توجه هر چه بیشتر به هنرمندان جوان این طور گفت: مسئولان بایدمتوجه باشند كه دركنار برگزاری جشنواره‌ها باید به فكر كشف استعداد‌ها نیز باشند و ارتباط فرهنگی و تجربی خود را با شهرستان‌ها قطع نكنند و با اهدای كتاب و تشكیل كارگاه‌های اموزشی با حضور اساتید ممتاز ادبی سعی كنند تا باعث ایجاد انگیزش مضاعف در هنرمندان شهرستانی شود. 

داور جشنواره شعر انقلاب با اشاره به تنوع موضوعی آثاراین دوره این طور بیان داشت: با وجود اینكه در دوره‌های گذشته نیز داور بودم باید گفت در بعضی آثار این دوره شاعران در پرداختن به موضوعات روزكشور و منطقه و همچنین جریان‌های تكفیری و مهاجرت آوارگان سوری به اروپا خیلی خوب ظاهر شدند و همچنین رشد اثار بخش پژوهش این جشنواره نیز برای اولین بار است در این چند سال اخیر درمیان جشنواره‌های ادبی مشاهده می‌كنم كه این نیز افتخاری برای جشنواره شعر انقلاب محسوب می‌شود.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار