جلوداریان: شعر انقلاب قفس نیست كه دست و پای شاعر را ببندد

شعرهای عاشقانه و شعرهای اعتراض اگر نجیب باشند شعر انقلابِ انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سارا جلوداریان، شاعر، درباره تعیین مولفه‌های دقیق برای شعر انقلاب اسلامی گفت: در حیطه هنر مرزبندی‌های دقیق هیچ‌گاه جواب نداده است، اما با این حال وقتی از یك جریان هنری حرف می‌زنیم به این معنا است كه این جریان قطعا تفاوت‌هایی با دیگر جریانات هنری داشته و دارد؛ بنابراین وجود برخی مولفه‌ها و شاخص‌ها برای هر یك از جریانات هنری ضروری است كه شعر انقلاب اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: اما برای تعیین مولفه برای شعر انقلاب باید بدانیم كه قرار نیست شعر انقلاب اسلامی برای شاعر قفسی شود و دست و پای او را ببندد و نگذارد او حرف‌های خود را بزند. جریان شعر انقلاب یك جریان نجیب است و اصلا قرار نیست بر كسی تحمیل شود.

این شاعر نجابت را یكی از شاخصه‌های اصلی شعر انقلابی خواند و گفت: اگر شاعری می‌خواهد شعر عاشقانه بگوید، اگر شعر عاشقانه نجیب بگوید این شعر در عین اینكه عاشقانه است، انقلابی هم هست. بر همین منوال شعر اجتماعی اگر نجیب باشد، شعر انقلاب هم هست، شعر بیدارگر اگر نجیب باشد، شعر انقلاب است و ... .

به گفته جلوداریان، شعر اعتراض هم صرفا اگر نجیب باشد شعر انقلاب است؛ شعر اعتراض اگر قرار باشد سیاه‌نمایی كند و هدفش ساختن نباشد از دایره شعر انقلاب بیرون می‌آید. زیرا شاعر انقلاب در شعر اعتراضش خاكستری می‌بیند نه سیاه و نه سفید.

وی اظهار كرد: برای رسیدن به این شعر نجیب باید بین اصل اسلام و انقلاب گفتمانی مشترك ایجاد شود و شاعران خود را به آن گفتمان كه یك گفتمان انسانی و الهی است متلزم كنند؛ در این صورت شعر انقلاب در تاریخ خودش، بلورینه می‌شود، صیقل می‌خورد و خودش را پیدا خواهد كرد. نتیجه چنین گفتمانی، یك شعر قابل دفاع و ارزشمند است و این شعر را به هر كسی عرضه كنید هم مورد پسند واقع می‌شود و هم از آن دفاع صورت می‌گیرد.

این شاعر جوان با بیان اینكه برای تعیین مولفه و شاخصه برای شعر انقلاب اسلامی تجمیع همه نظرها تقریبا غیرممكن است، افزود: در عرصه هنر همواره تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد، اما برای این نحله شعری باید تلاش كنیم گفتمان مشتركی بین اصل اسلام و اصل انقلاب اسلامی ایجاد شود و شاعران با درك و دریافت این گفتمان به شاعری بپردازند.  



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار