ادعای پالیتیکس: آمریکا تحت هدایت اوباما جنگ با کره شمالی و ایران را از دست داد

به ادعای پایگاه اینترنتی پالیتیکس، در نتیجه عملکرد اوباما، ایران و کره شمالی به دو تهدید هسته‌ای علیه آمریکا تبدیل شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «پالیتیکس» در گزارشی نوشت: بنابر اعلام یک مقام آمریکایی،  در حالی کره شمالی تولید اورانیوم و پلوتونیوم خود را افزایش می‌دهد که ایران توانایی‌های هسته‌ای‌اش را حفظ می‌کند. سال 2007 زمانی که باراک اوباما به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره برنامه‌های سیاست خارجی خود وعده می‌داد، به ایران و کره شمالی به یک چشم می‌نگریست.

او در همان سال در مقاله‌ای در مجله «سیاست خارجی» ادعا کرد: باید یک ائتلاف پرقدرت بین‌المللی برای منع ایران از دست‌یابی به سلاح اتمی و همچنین نابودی برنامه ساخت سلاح اتمی کره شمالی تشکیل دهیم؛ زیرا اقدامات این دو کشور باعث به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد. آن‌ها خاورمیانه و شرق آسیا را ناآرام می‌کنند.

او درباره چگونگی انجام این اقدام در ادامه نوشت: نخستین قدم باید باثبات، مستقیم و با بکارگیری دیپلماسی تهاجمی باشد؛ روشی که دولت بوش در اجرای آن ناتوان و البته بی‌میل بود.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: امروز کره شمالی می‌کوشد به توانایی ساخت بمب هیدروژنی دست یابد. از طرف دیگر آمریکا به ایران به طور رسمی فرصت داده است توانایی ساخت سلاح اتمی را به صورت دائم و سریع حفظ کند.

اوباما 7 سال برای رسیدگی به مسئله‌ای که زمانی آن را یکی از بایدهای سیاست خارجی خود می‌خواند فرصت داشته است. اما اکنون در سال 2016 «جیمز کلپر،» مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در برابر کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا اعلام کرد کره شمالی سایت هسته‌ای «یونگ‌بیونگ» را برای غنی‌سازی اورانیوم گسترش داده است. این کشور همچنین رآکتور تولید پلوتونیوم را که در سال 2007 تعطیل شده بود، بازگشایی کرده است. این رآکتور می‌تواند سوخت سلاح‌های هسته‌ای را در چند هفته یا ماه تولید کند. به علاوه این که پیونگ‌یانگ در حال ساخت موشک قاره‌پیمای «آی‌سی‌بی‌ام» است که می‌تواند آن را به سمت آمریکا پرتاب کند.

نگارنده در ادامه این سؤالات را مطرح می‌کند: در این میان چه بر سر وعده‌های اوباما آمده است؟ آیا باید آن‌ها را فراموش کنیم؟ کره شمالی 6 ژانویه (16 دی) یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرد؛ اما اوباما در سخنرانی ماه گذشته خود در کنگره طوری تظاهر کرد که گویی اتفاق خاصی رخ نداده است. «بن رودز،» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز با این توضیح که «احساس نمی‌کنیم نیازی باشد توجه خاصی به رفتار «کیم جونگ اون،» رهبر کره شمالی، داشته باشیم،» از این مسئله گذر کرد.

اگر به سایت کاخ سفید سری بزنید و عبارت کره شمالی را جستجو کنید، نخستین مطلبی که با آن مواجه می‌شوید واکنش اوباما در سال 2009 به آزمایش بمب هسته‌ای بوسیله پیونگ‌یانگ است. او در آن سال گفته بود: با کمک متحدان و دوستان در مقابل کره شمالی می‌ایستیم.

به ادعای این گزارش، آمریکا تحت هدایت اوباما در این سال‌ها دو جنگ را از دست داده است. جنگی با کره شمالی که تحت نفوذ شدید چین قرار دارد؛ زیرا پکن مایحتاج اساسی این کشور مانند مواد غذایی و سوخت را تأمین می‌کند. جنگ دیگر با ایران بود که اوباما ترجیح داد به جای آن با این کشور مذاکره کند.

در پایان ادعاهای مطرح شده آمده است: آیا اوباما تصور می‌کند کیم جونگ اون بیش از حد متعصب است؟ نباید فراموش کنیم که او ژنرال «جانگ سونگ تاک،» شوهر عمه خود، را اعدام کرد. اما شرایط درباره ایران از این نیز بدتر است. با این وجود، اوباما ماه‌ها با این کشور برای دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای مذاکره کرد. در نهایت نیز با مسئله ساخت سلاح اتمی بوسیله تهران کنار آمد. رئیس‌جمهوری که در سال 2007 وعده داده بود توانایی‌های دیپلماتیکش کره شمالی و ایران را خلع سلاح خواهد کرد، در نهایت این دو قدرت تروریست را به تهدیدی هسته‌ای علیه آمریکا بدل کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار