مهدویان در نشست خبری «ایستاده درغبار»:

نظر دادن به جای مردم مد شده/بازیگران «ایستاده در غبار» نابازیگر نبودند

به تازگی مد شده است کسی که یک نظری را دارد و 4 نفر را با خودش همراه می‌بیند و از طرف همه مردم صحبت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سومین نشست خبری روز چهارم جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حسین مهدویان نویسنده و کارگردان، هادی حجازی‌فر بازیگر، هادی بهروز، امیر بنان جانشین تهیه کننده، سجاد پهلوان‌زاده تدوین گر، محمدرضا شجاعی طراح صحنه، ابراهیم امینی انتخاب بازیگر و بازیگردان، حبیب خزایی‌فر آهنگساز و با اجرای علی علایی و پوریا ذوالفقاری به عنوان منتقد فیلم برگزار شد.  
 
در این نشست خبری یکی از خبرنگاران از نحوه ورود این فیلم به بخش سودای سیمرغ از کارگردان اثر پرسید که واکنش محمدحسین مهدویان کارگردان کار را به همراه داشت و در این رابطه گفت:  فیلمی که هیچ معیاری برای جذب مخاطب ندارد در سینماهای مردمی صدر جدول آرای مردمی را کسب کرده است. به تازگی مد شده است کسی که یک نظری را دارد و 4 نفر را با خودش همراه می‌بیند و از طرف همه مردم صحبت می‌کند. ما معنی مردم را نفهمیدیم ما فیلم را به هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر دادیم و هر 7 نفر هیئت انتخاب این فیلم را پسندیدند و در بخش نگاه نو و سیمرغ پذیرفتند. من هیچ دخالت و اصراری برای حضور از سودای سیمرغ نداشتم و خوشحالم که هیئت انتخاب مثل شما فکر نمی‌کنند آدم‌هایی که در هیئت انتخاب مشغول بودند فشارپذیر نیستند و ضمن  اینکه ژست گرفتن و ادای نماینده افکار عمومی را درآوردن کار درستی نیست.
 
وی در ادامه افزود: از آقای رزاق کریمی مدیر بخش مستند بپرسید که آیا فیلم «ایستاده در غبار»  مستند است یا داستانی؟ چون این فیلم حتی یک فریم عکس مستند ندارد.
 
ذوالفقاری منتقد فیلم با تحسین این فیلم در پرداخت جدید به موضوع جنگ گفت: مهدویان در سینمای جنگ راه جدیدی ساخته که اساسا با ادبیات سینمایی جنگ ما متفاوت است. نقطه ضعف فیلم‌های جنگ ما این است که سینما نیستند اما در چند مرحله از این فیلم استفاده از تکنیک‌های سینمایی را دیدیم و این نشان میداد که برای ساختن سینما جنگ باید آن را بلد باشیم. اینکه کسی بگوید چون من بوی باروت می دهم فیلم جنگی بسازم دلیل کافی نیست. «ایستاده بر غبار»  یکی از چند اتفاق مهم جشنواره امسال است.
 
محمدرضا شجاعی طراح صحنه بیان کرد: «ایستاده در غبار» دومین تجربه همکاری من و مهدویان است. من کارهای جنگی زیادی با فیلمسازان انجام دادم اما ایشان آنقدر در این حوزه مهارت دارد و پژوهش کرده است میتوانم بگویم یک مجتهد است. ما در ساخت فیلم متکی به اطلاعات کارگردان بودیم و خیلی از تخیل استفاده نکردیم این کار برایم مهم بود چون شخصیت‌ها وجه تحلیلی داشتند و پروسه فیلمبرداری در 50 جلسه انجام شد.
 
مهدویان در خصوص پاسخ به سؤالات این خبرنگار مبنی بر شخصیت پردازی جاویدالاثر احمد متوسلیان  و برگشت سرمایه این فیلم و نابازیگر بودن بازیگران این فیلم اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که بازیگران «ایستاده در غبار» نابازیگر نبودند و در تئاتر فعالیت دارند. درباره برگشت سرمایه باید بگویم که پس از نوشتن فیلنامه خودم را آماده کرده بودم که فیلمنامه برای ساخت تأیید نشود اما جالب اینجاست که تهیه‌کنندگان فیلمنامه را پسندیدن و انگار منتظر شنیدن این بودند که حرف تازه ای از جنگ بزند ما با صداقت تهیه‌کنندگان مواجه شدیم و بدین صورت وارد پیش تولید شدیم.  
 
وی بیان کرد: تهیه کنندگان برای ساخت این گونه آثار تحت فشار زیادی بوده و خواهند بود چون کار متفاوت فشار هم دارد اما آقایان علیزاده و بنان همه تلاش خود را کردند و سپر بلای فیلم بودند ضمن اینکه هنوز فیلم به خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان نشان داده نشده است.
 
مهدویان در ادامه اظهار داشت: اینکه فیلمی دیده نشود غیرطبیعی نیست چون در سینمای ما 30 فیلم ساخته می شود و  شاید 4 تای آن دیده شو.د بگذارید این فیلم هم جزو فیلمهایی باشد که دیده نمی‌شود.
 
وی در خصوص نقد پرچم جمهوری اسلامی که در فیلم نشان داده شده بود، گفت: در مقطعی که پرچم ایران نشان داده می شود فیلم در سال 59 است نه سال 58  که طرح پرچم تغییر نکرده بود.
 
تدوین گر فیلم نیز بیان کرد: ای کاش فیلم تاریخی ساخته شود و ایرادش فقط پرچم باشد فیلم هایی تاریخی ساخته می شود که اشتباهات فاجعه بار دارند.
 
هادی حجازی فر بازیگر این فیلم در پایان بیان کرد: به هیچ وجه فکر نمی کردم کار «ایستاده در غبار» تا این حد سخت باشد هر روز سه ساعت و نیم گریم داشتیم و یک ساعت و نیم مشغول پاک کردن آن  می‌شدیم. ما در طول ساخت فیلم جهتی یک سطح صاف برای عبور نداشتیم و بدن من هم کاملا آماده شرایط نبود. زمانی که به مریوان رفتیم در آنجا آنقدر با گریم احمد متوسلیان خسته شده بودم که بچه‌های آنجا چندبار به کارگردان کات دادند تا برای  من آب بیاورند ولی وقتی گریم پاک می‌شد دیگر من را حساب نمی کردند. «ایستاده در غبار» کار بسیار سختی بود که لذت اعظم بازیگری من در آن خلاصه می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار