زنجان-گزارش مکتوب

ارتقا شاخص های سلامت باطرح تحول سلامت

طرح تحول سلامت به انقلابی در حوزه درمان و بهداشت کشور و بهبود امید زندگی منجر شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با روی کار آمدن دولت یازدهم،وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ، طرح تحول سلامت را به دنبال "محافظت مالی" مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی تدوین کرد تا سبب کاهش مشکلات نظام سلامت کشوروافزایش رضایتمندی مردم و بخش های مختلف نظام سلامت شود.

طرح تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در بیمارستان های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمد. گرچه اجرای طرح، زمینه ی افزایش رضایتمندی مردم و گروهی از بازیگران حوزه ی سلامت را فراهم آورد ولی تداوم اجرای طرح بدون چالش نیست .

طبق تحقیق و بررسی های صورت گرفته طرح تحول سلامت بی نظمی در تعرفه های پزشکی را رفع کرده است همانگونه که دبیر ستاد کشوری برنامه طرح تحول نظام سلامت در نشستی که با اعضای هیئت رئیسه ورؤسای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی استان یزد داشت به این موضوع اشاره کرد و گفت:با اجرای طرح تحول نظام سلامت مشکل بی نظمی در تعرفه های پزشکی مرتفع شد.

محمد آقاجانی در ادامه با اشاره به دستاورد های اجرای این طرح افزود : تغییرات در این طرح باید به فرهنگ تبدیل شود زیرا یکی از اشکالات این است که تغییرات را نمی توانیم به فرهنگ تبدیل کنیم و می بایست باورود واجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت این فرهنگ نهادینه شود که بیمار تمام خدمات خود را از بیمارستان بگیرد.

بدون شک زایمان یکی از حساسترین و مهمترین خدمات نظام بهداشتی درمانی تمام جوامع است و چون هر خدمتی باید به شکل مناسب،کم هزینه و همراه با حداقل عوارض جسمی روانی صورت گیرد، سزارین نیز به عنوان یکی از روشهای زایمان از این قاعده مستثنی نیست. حداکثرمیزان قابل قبول زایمان سزارین برای اینکه بهترین نتایج را برای مادر و فرزندش داشته باشد بین 15-5درصد تخمین زده شده است افزايش قابل توجه ميزان سزا رين در سراسر جهان اين مسئله را به عنوان يكي از معضلات سيستم بهداشتي در آورده است که در این راستا وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی طرح تحول نظام سلامت را با تاکید بر برنامه ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان هاى دولتى تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکى و خدمات بهداشتى درمانى کشوراجرا یی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رابطه با زایمان های استان اینگونه بیان کرد : خوشبختانه از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان زایمان های طبیعی افزایش پیدا کرده است و به گونه ای که تا کنون 5هزار و 639مورد زایمان طبیعی صورت گرفته است

علیرضا بیگلری افزود: سعی می شود تعرفه زایمان طبیعی رایگان پرداخت شود و این امر باعث گرایش به زایمان طبیعی باشد و تشویقی برای پزشکان را به دنبال دارد اما در این بازه زمانی دو هزارو ۹۹۵ مورد زایمان سزارین نیز در استان صورت گرفته است.

همچنین امروزه بخش سلامت از مهمترین بخش های خدماتی بوده و تلاش برای ارزیابی و بهبود عملکرد نظام سلامت توسط سیاست گذاران و تصمیصم گیران، در راستای دستیابی به اهداف این نظام، ضروری است و اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در راستای کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان ها است .

در این میان جمعیت ساکن حاشیه­ شهرها و سکونت­ گاه­ های غیررسمی همواره با نگرانی­ ها، چالش­ ها و مخاطرات فراوانی دست به گریبان هستند؛ مطالعات کشوری نشان می­ دهد عمده مشکلات مربوط به سلامت حاشیه‌نشینان، بیماری‌های غیرواگیری همچون دیابت، اضافه وزن و چاقی، فشار خون، سوءتغذیه و عارضه ­های قلبی و تنفسی است.

علاوه بر این در برخی نقاط مشکلاتی مانند دفع غیربهداشتی زباله، آب شرب ناسالم، تجمع غیرمنطقی جمعیت در سکونتگاه‌ها و از این قبیل مسایل وجود داشته که احتمال افزایش بیماری­ های واگیر را افزایش می دهد. در این راستا، بسته­ های خدمتی ویژه­ ای برای کنترل و پیشگیری بیماری­ های واگیر تعریف شده و قرار است از طریق مراکز جامع خدمات سلامت پیگیری و اجرا شوند.

آخرین نگرانی، افزایش آسیب­ های اجتماعی است که ۲ تا ۳ درصد جمعیت حاشیه­ نشینان را تهدید می­ کند؛ مسایلی نظیر اعتیاد و بزه‌های اجتماعی در صدر این آسیب ­ها قرار دارند واز این­رو می­ بایست توجه مسئولان و تصمیم­ گیران کشور به اتخاذ سیاست­ های مناسب و بازدارنده معطوف شود و از این جهت سلامت حاشیه نشینان ، اولویت طرح تحول نظام سلامت است.

سکونت­گاه غیررسمی و معضلات بهداشتی

مطالعات بین­ المللی نشان می ­دهد، در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در حاشیه شهرها سکونت دارند و تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ از مرز ۷۰درصد عبور کند. طبیعی است در چنین شرایطی معضلات مرتبط با زیست شهری انسان ­ها دست خوش تغییرات شده و از همه مهم تر، سلامت و رفاه آنان به خطر می­ افتد.

برآوردهای کنونی حکایت از آن دارد که نیمی از شهرنشینان جهان به سکونت­گاه مناسب، آب آشامیدنی سالم و محیط زندگی مطلوب دسترسی ندارند.اما در ایران راه­ اندازی همزمان ۲۸۷۵ مرکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور، مهم ترین اقدام دولت در راستای ارتقای سلامت ساکنان حاشیه شهرها و سکونت­ گاه ­های غیررسمی است. این برنامه که ا در ۱۷ استان کشور کلید خورده است، اتفاق بزرگی برای نظام سلامت کشور محسوب می­ شود که جمعیت قابل توجهی از حاشیه­ نشینان را از بسته ­های خدمتی طرح تحول بهره­ مند می­ سازد.

لزوم توجه سلامتی وبهداشتی به حاشیه نشینان کشور

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان زنجان گفت: در حال حاضر 10 میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کشور داریم.

سجاد رضوی بر آن است : با مهاجرت روستاییان به شهر و به دلیل عدم تحمل فشارهای اقتصادی توسط مهاجرین شاهد افزایش جمعیت حاشیه‌نشین شدیم که طی دو سال گذشته توجه ویژه‌ای از سوی دولت تدبیر و امید به این جامعه شد.

مشاور وزیر بهداشت افزود: عدالت درمانی باید در حاشیه شهرها فراهم شود و در همین راستا مراکز بهداشتی درمانی در حاشیه شهرها ایجادشده است. تا طبق الگوی سازمان بهداشت و درمان مسائل بهداشتی آن‌ها برطرف شود.

رضوی تأکید کرد:سطح عملکرد دانشگاه علوم پزشکی زنجان به گونه ای بوده است که تعدادمراجعات زنجانی ها به مراکز در مانی تهران کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه همزمان در حاشیه شهرهای ۱۷ استان کشور ۲ هزار ۸۵۷ مرکز و پایگاه سلامت جامعه دایر شده است گفت: سلامت نعمت بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم و در این میان دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول سلامت بر ارتقای سلامت مردم تأکید دارد.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت اظهار کرد: استان زنجان در حوزه سلامت نسبت به استان‌های دیگر عملکرد خوبی دارد و بر اساس بررسی‌هایی که انجام‌شده مراجعات مردم به مراکز درمانی تهران کاهش‌یافته و این نشان می‌دهد که سطح ارائه خدمات در دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزایش‌یافته است.

رضوی افزود: زنجان به‌عنوان قطب سلامت جایگاه خود را پیدا می‌کند چراکه این استان مراجعات بسیاری از استان‌های دیگر در مراکز درمانی خود دارد.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت ابراز کرد: می‌بایست در حوزه سلامت صبر و مانیتور کردن در اولویت قراربگیرد و هیچ گونه عجله‌ای نباید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید در یک محیط سرشار از محبت فعالیت کرد و خانواده‌ها شاداب باشند خاطرنشان کرد: با حوصله‌ای که مردم در این حوزه به خرج می‌دهند شاهد کاهش هزینه‌ها و افزایش امید به زندگی هستیم.

رضوی افزود: ۳۰ درصد مردم ما با مشکلات روحی مواجه هستند که برای رفع این موضوع نیاز به روان‌شناس است و پایگاه‌های سلامت این خدمات را ارائه خواهند داد.

ایران مبدأ مراجعه بیماران از سایر کشور های همسایه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبر نگاران جوان زنجان گفت:اکنون کشورمان با افزایش کیفیت درمان و سلامت پذیرای بیماران از سایر کشور های منطقه است .

علیرضا بیگلری برآن است : کشوری که زمانی نیازمند اعزام بیمار و تهیه ی تجهیزات و دارو بود اکنون با افزایش کیفیت درمان و سلامت به کشوری تبدیل شده است که کادر حوزه ی درمان را خودش تعیین می کند و محل مراجعه بیماران از سایر کشور های منطقه است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به یکی از مهمترین گام ها در حوزه ی سلامت که افتتاح 8مرکز جامع سلامت در استان زنجان بود گفت:با افتتاح این مراکز 615هزار نفر از جمعیت شهری تحت پوشش خدمات بهداشتی ودرمانی هستند.

بیگلری در ادامه افزود :امیدواریم که با پیگیری و مراقبت شاهد کنترل و پیشگیری ا ز بیماری باشیم تا مردمی سالم و جامعه ای بانشاط را داشته باشیم .

وی از اهداف طرح تحول سلامت خبر داد و گفت :از جمله اهداف این طرح ارتقای شاخص سلامت،افزایش رضایتمندی مردم در حوزه ی بهداشت و سلامت ،برقراری عدالت در سلامت از نظر دسترسی مردم به سلامت و بهبود کیفیت و کنترل قیمت و هزینه ها است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد :طرح تحول سلامت درقالب 10پروژه پشتیبانی و 15برنامه ملی تحول بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ شد .

بیگلری ادامه داد:در حوزه ی سلامت و در سال 57امید به زندگی 47سال بود که امروز به 72سال رسیده است همچنین مرگ و میر کودکان زیر یک سال 110نفر از هزار نفر بود که خوشبختانه این رقم به 11.6در هزار رسیده است یعنی چیزی حدود ده برابر کمتر که این نشاندهنده ی انقلابی بزرگ در حوزه سلامت است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه هزینه پرداخت مردم ازجیب در سال 50،92درصد بوده است ابراز کرد :هدف اولیه خدمات این است که هزینه ها به حداقل برسد که در حال حاضر هزینه ها به 3درصد جمعیت روستایی و6درصد جمعیت شهری رسیده است.

صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان همچنین با اشاره به اینکه وضعیت جمعیتی استان به لحاظ سلامت نسبت به سنوات گذشته تغییر کرده است گفت:به ازای هر 14هزار نفر یک مرکز جامع سلامت خواهیم داشت.

با توجه به اینکه مدتی است طرح تحول نظام سلامت به عنوان مهمترین برنامه ی بهداشتی دولت در حال اجراست. این طرح با همه ی فواید و مزایایی که پیش روی دست اندرکاران حوزه ی سلامت قرار داده خلاءهایی نیز دارد. برخی از این ایرادات در چهارچوب های نظری و آیین نامه ایی و برخی نیز در حوزه ی اجرا قرار دارند.اما با توجه به حرکت رو به رشد شاخصهای سلامت میتوان ادعا کرد که این طرح موفقیتهایی را دارد و میبایست مشکلات پیش روی آنرا نیز حل کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.