نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی با راه اندازی سامانه واحد

به منظور نظارت مستمر و رسیدگی بر کنترل سموم شیمیایی و ایجاد تغییرات ژنتیکی در محصولات خوراکی بر ایجاد سامانه دریافت شکایات مردمی در حوزه بهداشت و درمان و استاندارد تاکید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اهمیت و تامین غذای سالم و امنیت روش‌های تولید مواد غذایی امری ضروری است زیرا ایجاد احساس امنیت در مورد سالم بودن محصولات مصرفی و غذای مردم نقش مهمی در سلامت جامعه خواهد داشت.

عدم رعایت استاندارد لازم در تولید کالاهای مختلف به ویژه مواد غذایی، تاثیر زیادی بر اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد داشت.

کودکان، سالمندان و زنان باردار از جمله افراد آسیب پذیر جامعه محسوب می‌شوند که باید در مصرف مواد غذایی استاندارد و غیر استاندارد دقت کافی انجام دهند زیرا ترویج فرهنگ استاندارد و‌ آشنایی اقشار جامعه با انواع دارو و مواد غذایی استاندارد امری ضروری و مهم قلمداد خواهد شد زیرا سازگاری فناوری‌های مختلف بهداشتی و درمان در سراسر دنیا، بر مبنای استانداردهای بین المللی صورت می‌گیرد.

سلامت مواد غذایی و مصرفی مردم از جمله الزاماتی است که نظارت مستمر و برنامه ریزی اصولی را در این عرصه می‌طلبد.

سید حسین هاشمی استاندار تهران در این باره می‌گوید: سلامت محصولات کشاوری، سبزیجات و میوه جات براساس استانداردها مورد تایید است.

* نقش تغذیه مناسب بر سلامت جامعه

براساس آمار موجود بسیاری از علل بیماری‌های رایج از تعذیه نامناسب و مواد ناسالم نشات می‌گیرد، مواد غذایی که از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده باشند عاری از هر گونه مواد زیان بخش و مضر خواهند بود که برای سلامت مصرف کنندگان نیز بسیار مفید هستند.

غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین راه دستیابی به سلامت جسم است که همچنین در ارتقای سلامت روان تاثیر بسیار موثری خواهد داشت که در نهایت سلامت روحی و آرامش را در پی داشته زیرا افرادی که سلامت روحی نداشته باشند در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی قرار می‌گیرند و به استرس، ضعف حافظه، خستگی و افسردگی دچار می‌شوند.

تغذیه به عنوان یک عامل اصلی در حفظ سلامت افراد، تنها هدفش تامین نیازهای بدن و در نتیجه سلامتی اندام‌هاست که همین امر حفظ سلامتی روان و جسمی را در پی خواهد داشت.

گسترش شهرنشینی، تغییرات در سبک زندگی، آلودگی محیط زیست و آلودگی‌ هوا از جمله مواردی است که بر سلامت جسم افراد تاثیر بسزایی می‌گذراند که در این همین رابطه وجود محصولات خوراکی شیمیایی از جمله آبمیوه‌های غیر طبیعی و همچنین سموم شیمیایی و کودهایی که در میوه جات و سبزیجات استفاده می شوند باید مورد نظارت و رسیدگی بیشتری قرار گیرند.

حسین هاشمی استاندار تهران در این باره می‌گوید: سلامت محصولات کشاورزی ایران از نظر سموم بیشتر از سایر کشورها است.

به همین منظور در نشست کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات استان به لزوم نظارت مستمر  و رسیدگی بر کنترل سموم شیمیایی و ایجاد تغییرات ژنتیکی در محصولات خوراکی تاکید و همچنین به لزوم ایجاد سامانه دریافت شکایات مردمی در حوزه بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و سایر دستگاه‌های مسئول تاکید بسزایی شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار