تقویم روزانه فوتبال؛

معجزه برد 10 نفره در 10 دقیقه با 3 گل

تقویم امروز فوتبال به مهم ترین اتفاقات فوتبالی در تاریخ 13 بهمن (2 فوریه) اختصاص دارد.

معجزه برد 10 نفره در 10 دقیقه با 3 گلبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز فوتبال، مهم ترین اتفاقات دنیای فوتبال را در تاریخ 13 بهمن (2 فوریه) مرور می کنیم.
 
زلزله 10 دقیقه ای تیم 10 نفره
 
13 بهمن 1390، دربی شماره 74 برگزار شد و یکی از معروف ترین و به یاد ماندنی ترین بازی های 2 تیم استقلال و پرسپولیس شد، این مسابقه در حالی که تا دقیقه 81، دو بر صفر به سود استقلال دنبال می شد،‌ در پایان با نتیجه سه بر دو به سود پرسپولیس به پایان رسید.
 
بی گمان هیچ کدام از آن 60 هزار نفری که در این روز خود را در هوای سرد تهران به ورزشگاه آزادی رسانده بودند، تصورش را نمی‌کردند که این مسابقه یکی از خاطره انگیزترین دربی‌های 2 تیم باشد.
 
گل اول مسابقه را میلاد میداودی در دقیقه 32 با پاس در عمق فریدون زندی به ثمر رساند و توپ را از بالای سر حسین هوشیار، وارد دروازه پرسپولیس کرد، سپس نوبت فریدون زندی بود که اختلاف را دو برابر کند، او در دقیقه 50 با یک ضربه پای چپ دقیق، گل دوم استقلال را به ثمر رساند. سپس مسابقه آرام شد و استقلالی‌ها سعی در حفظ نتیجه داشتند.

مصطفی دنیزلی سرمربی پرسپولیس با آوردن مهدی مهدوی کیا و ایمون زائد به بازی سعی داشت تا روند مسابقه را عوض کند اما با اخراج مهرداد اولادی در دقیقه 68، اندک امید تماشاگران پرسپولیس برای تغییر نتیجه، ناامید شد و بعضی از تماشاگران پرسپولیس ورزشگاه را ترک کردند، استقلالی‌ها سر از پا نمی شناختند و پرویز مظلومی که در آستانه پنجمین پیروزی خود در دربی برابر پرسپولیس بود، جشن پیروزی را کنار زمین آغاز کرد اما در دقیقه 81 فرار ایمون زاید روی پاس بلند محمد نوری، او را با رحمتی تک به تک و زاید دروازه رحمتی را باز کرد.
 
امید در دل پرسپولیسی‌ها زنده شد و امیدوار به تغییر نتیجه شدند. 2 دقیقه بعد، سانتر استادانه مهدی مهدوی کیا از جناح راست،‌ درست روی سر زاید فرود آمد و این مهاجم با ضربه سر بازی را به تساوی کشاند، فضای ورزشگاه کاملا عوض می شود و طرفداران پرسپولیس سر از پا نمی‌شناسند و هواداران استقلال که مشغول کری خواندن و سر دادن شعار سوبله چوبله بودند، در شوک فرو می روند حال پرسپولیسی‌ها به فکر برد می افتند و از بازیکنان خود می خواهند یک گل دیگر هم بزند، مصطفی دنیزلی آخرین نقشه خود را در دقیقه 89 رو می کند و حسین بادامکی به جای نوری وارد زمین می شود، سه دقیقه بعد و در وقت های اضافه بادامکی با یک پاس عرضی از سمت چپ به زاید و چرخش 45 درجه ای مهاجم لیبیایی و ضربه ای هوشمندانه دروازه رحمتی برای بار سوم باز می شود.

هیچ کدام از هواداران آنچه را که می دیدند را باور نمی‌کردند، پرسپولیس 10 نفره بازی را برگرداند و پیروز شد.
ایمون زاید به دومین بازیکن تاریخ دربی تبدیل شد که هت‌تریک می کند،‌سوت پایان بازی زده شد و بهت و حیرت نیمکت و سکوهای استقلال را فرا گرفت و شور و هیجان در سمت پرسپولیسی‌ها بود.
 
همه چیز برای پرسپولیسی‌ها رویایی و برای استقلالی‌ها کابوس‌وار تمام شد، آن دسته از هواداران پرسپولیس که زودتر ورزشگاه را ترک کرده بودند شاید تا آخر عمر حسرت این تصمیمشان را می خورند و آن دسته دیگر که به معجزه باور داشتند ماندند و تاریخ را از نزدیک تماشا کردند.
 
تساوی سرخابی‌ها در دربی 56
 
13 بهمن 1382، دربی شماره 56 سرخابی ها با نتیجه یک بر یک به پایان رسید.
 
در این دیدار گل اول بازی توسط سیدعباسی در دقیقه 3 برای استقلال زده شد، اما در ادامه در دقیقه 20، حامد کاویانپور با شوتی دیدنی، گل تساوی با را به ثمر رساند. در این دیدار یک موقعیت عالی نصیب محمود فکری شد که افشین پیروانی با کمک تیر دروازه، توپ را از روی خط دروازه برگرداند.
 
کشته شدن یک پلیس در شورش بعد از دربی
 
2 فوریه 2007، یک پلیس ایتالیایی به نام فیلیپو راچیتی در شورش بعد از دربی سیسیل و درگیری با هواداران کشته شد. بعد از جریان کالچوپولی و تبانی در فوتبال ایتالیا که نتیجه آن تبعید یوونتوس به دسته پایین تر و کسر امتیاز از این تیم و چند تیم دیگر بود، شورش و چاقوکشی در فوتبال ایتالیا زیاد شد و یک عده از هواداران تندرو در بعضی از مسابقات سعی در ایجاد خشونت و درگیری با پلیس داشتند.
دیدار پالرمو و کاتانیا همیشه و در وضعیت عادی برای هواداران دو تیم، حساسیت فراوانی دارد، اما در فوریه 2007 که دو تیم با هم روبرو می شدند هر 2 تیم برای کسب سهمیه اروپا تلاش می کردند و این حساسیت مسابقه را بسیار بیشتر کرد.
 
بعد از اینکه پالرمو از کاتانیا پیش افتاد، هواداران با هم درگیر شدند و پلیس با گاز اشک آور آنها را آرام کرد و همین باعث شد تا در دقیقه 30 بازی متوقف شود. پس از به جریان افتادن دوباره مسابقه و زمانی که پالرمو گل دوم را به ثمر رساند.
هواداران تندرو و افراطی با آتش و اشیای فلزی به سمت پلیس حمله کردند و در جریان این درگیری ها، یک پلیس به اسم راچیتی که از بیماری کبد هم رنج می برد، صدمه دید و به بیمارستان انتقال یافت اما روز بعد درگذشت.
 
فدراسیون فوتبال ایتالیا، تمام مسابقات فوتبال در هفته بعد را بعد از این اتفاق لغو کرد و اصلاحاتی را برای مبارزه با خشونت به وجود آورد.
 
تولد پیکه
 
2 فوریه 1987،‌جرارد پیکه، مدافع تیم بارسلونا متولد شد، پیکه از 10 سالگی وارد آکادمی فوتبال بارسلونا شد اما در سال 2004 به منچستریونایتد پیوست، او در منچستر نتوانست خود را به الکس فرگوسن تحمیل کند و در طول چهار سالی که در منچستر بود فقط 23 بازی انجام داد.
 
وی در سال 2008 به بارسلونا بازگشت و تاکنون برای این تیم بازی می کند، وی تاکنون 336 بار برای بارسا به میدان رفته و 30 گل به ثمر رسانده است، او در بارسا 5 بار قهرمان لالیگا، 3بار قهرمان جام حذفی، 4 بار قهرمان سوپرکاپ اسپانیا، 3 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، 3 بار قهرمان سوپر کاپ اروپا و 3 بار قهرمان جام باشگاه های جهان شده است، او همراه با اسپانیا در جام جهانی 2010 قهرمان جهان شد.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
قیافه ششتقلالی ها دیدنی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
عالی بود خسته نباشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
یادش بخیر. مرسی از زنده کردن این خاطره به یادماندنی توسط شما بزرگواران. قرمزته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
وای چه بازی بود بازی دربی 10نفر 10 دقیقه 3گله من که هیچ وقت فراموشش نمی کنم به نظرمن بهترین بازی تاریخ دربی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
وای چه بازی بود بازی دربی 10نفر 10 دقیقه 3گله من که هیچ وقت فراموشش نمی کنم به نظرمن بهترین بازی تاریخ دربی بود
آخرین اخبار