شب های فوتبالی نهم بهمن؛

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید + فیلم و تصاویر

برنامه امشب "شب های فوتبالی" علل ناکامی مجدد تیم ملی امید در رسیدن به المپیک و راه های پیش روی این تیم را بررسی می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین برنامه شب های فوتبالی پس از شروع مجدد لیگ برتر، به طور مفصل به مشکلات موجود در تیم امید و چگونگی برون رفت از این وضعیت می پردازد.

 بررسی چهار بازی نخست هفته هجدهم لیگ برتر هم در دستور کار این برنامه قرار دارد.

در برنامه امشب، شاهد مناظره ای مفصل برای یافتن راهکار مناسب به منظور موفقیت تیم امید در آینده هستیم.

سوال مسابقه پیامکی این برنامه درباره تیم امید به شرح زیر است:

برای راهیابی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو کدام عامل نقش مهم تری دارد؟
۱) حاکمیت مدیریت علمی بر فوتبال
۲) داشتن زیرساخت ها و برنامه ریزی مناسب
۳) استعدادیابی کاربردی در فوتبال پایه ای
۴) آوردن مربیان طراز اول و متخصص برای فوتبال پایه

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید

در ابتدای این برنامه، خلاصه بازی و کنفرانس پس از مسابقه تیم های استقلال اهواز و ملوان پخش شد.

نارضایتی هواداران استقلال اهواز از بی توجهی مسئولان استانی و سهام داران این باشگاه نکته حاشیه ای مهم این بازی بود.

در ادامه بازی تیم های راه آهن و تراکتورسازی به نمایش گذاشته شد.

بازیکنان هر دو تیم از روند صعودی تیم های خود در نیم فصل دوم راضی بودند. البته اتفاق نظر همه بازیکنان در نامناسب بودن شرایط زمین ورزشگاه شهر قدس در نوع خود جالب بود.

یعقوب وطنی، پیشکسوت پیکان و پاس، در ارتباط تلفنی درباره این بازی گفت: حضور تماشاگران تبریزی از عوامل مثبت بازی بود.

با تعویض اجباری فرزاد حاتمی در تراکتور، سیستم بازی این تیم تغییر کرد ولی تارتار در تمام دقایق بازی سیستم تیم خود را حفظ کرد.

هر دو تیم نیاز به آمادگی بیشتری دارند و مشخص بود به دلیل وقفه طولانی لیگ، شرایط ایده آلی نداشتند. 

تارتار برای دقایق پایانی بازی برنامه داشت و به نظر میرسد به آنچه میخواست، دست پیدا کرد.

دروازه بان های دو تیم هم روز موفقی را پشت سر گذاشتند. 

کنفرانس خبری پس از بازی:

قلعه نویی: چند موقعیت داشتیم اما در حد تراکتور نبودیم. در کل بازی خوبی نبود. ما اگر اردو می رفتیم و چند بازی دوستانه میکردیم، الان تیم دیگری بودیم. از هواداران ممنونم و از این به بعد مسئولیت تمام نتایج با شخص بنده است.

تارتار: خوب و منسجم بودیم، در دفاع خیلی خوب اما در حمله ضعیف بودیم. در مجموع از شاگردانم راضی هستم.

دربی اهواز بین تیمهای فولاد و استقلال خوزستان پخش شد.

بهروز مکوندی سرمربی سابق نفت مسجد سلیمان درباره این بازی گفت: دربی خوبی را شاهد بودیم و هر دو تیم به دنبال پیروزی بودند.
استقلال خوزستان پس از باخت به پرسپولیس به دنبال بازگشت به روند خوب خود بود و چند موقعیت خوب ایجاد کرد، اما در نهایت فولاد با فشارهایی که آورد، موفق به خروج از روزهای بحرانی شد.

تعویض های هر دو تیم نیز هجومی و در جهت رسیدن به پیروزی بود.

تیم ویسی در این دیدار از نقطه ای ضربه خورد که ۱۷ هفته مایه موفقیت آنها شده بود. فرناندو ده خسوس، دروازه بان استقلال خوزستان، امروز یکی از عوامل اصلی برد فولاد بود.

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید

در ادامه علی خسروی، برای تحلیل مسائل مربوط به داوری مسابقات این هفته در استودیو حاضر شد.

در ابتدا خسروی درباره شرایط یدالله جهانبازی توضیحاتی داد.

وی گفت: بحث سرمایه سوزی در داوری کشور ما، در مورد جهانبازی، خوشخوان و داوود کریمی تکرار شد. در سال ۸۳ ما به داوران ارفاق کردیم تا به حدنصاب ها برسند و حالا اینطور سختگیری می شود! شما به جهانبازی ۷ بازی سرخابی دادید، و یکباره چند هفته بیکار ماند!
چرا در انگلیس تا ۵۰ سالگی بازی های مهم را قضاوت می کنند؟ یادمان نرود که ما التماس میکردیم به امثال جهانبازی برای قضاوت بازی های پرسپولیس و استقلال، حالا نباید سرمایه کشورمان را به راحتی از دست بدهیم.

صحنه های مهم داوری:

برخلاف نظر حمید استیلی، برخورد توپ با دست مدافع استقلال اهواز پنالتی تشخیص داده نشد.

در دیدار راه آهن-تراکتورسازی و همچنین دربی امروز اهواز، برخی تصمیمات داوران در میانه زمین با ایراداتی همراه بود.

علی رغم اینکه دیدار تیم های نفت و سیاه جامگان در ورزشگاه تختی تهران، پخش مستقیم نداشت، تصاویر این بازی توسط فیلمبردار اختصاصی شبهای فوتبالی ثبت شده بود.

خسروی هم صحت هر ۲ پنالتی اعلام شده در این بازی را تایید کرد.

کنفرانس خبری پس از بازی:

فرهاد کاظمی: در شروع بازی ها خوب ظاهر شدیم و تیم گردن کلفتی را شکست دادیم. از داوری کاملا راضی هستیم. از تماشاگران خونگرم تیممان هم تشکر می کنم.

منصوریان:از عملکرد تیم راضی هستم ولی از موقعیت ها خوب استفاده نکردیم. همیشه مالک اکثر دقایق بازی برنده نمی شود و ما این درس را امروز گرفتیم. روی حادثه ۳ امتیاز بازی را از دست دادیم.

از نمایش ارسلان مطهری کاملا خشنودم، چراکه روزهای فوق العاده ای برایمان رقم زده است و امروز تنها اسیر یک اتفاق شد.
توهین به بازیکن ما در روی سکوها اصلا کار قشنگی نبود به خصوص در شرایطی که خانواده آن بازیکن در بین تماشاگران حضور داشت.
به نظر من از ورود چنین افرادی به ورزشگاه ها باید جلوگیری شود.

تصاویر غم انگیزی از دوران حیات مرحوم همایون بهزادی و همچنین مصاحبه هایی از حاشیه مراسم ختم وی پخش شد.
تاسف همگان از درگذشت اسطوره فنی و اخلاقی فوتبال کشور و ناراحتی از بی نوجهی مسئولان به پیشکسوتان، نکته خاص این مراسم بود.

بخش ویژه برنامه برای بررسی شرایط تیم امید با حضور حبیب کاشانی(مدیر تیم امید)، هادی طباطبایی (دستیار محمد خاکپور)، فیروز کریمی و امیررضا واعظ آشتیانی آغاز شد.

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید

همانطور که گفته شد،هدف از این گردهمایی بررسی علل ناکامی امیدهای ایران و یافتن راه چاره مناسب برای این تیم خواهد بود.

حبیب کاشانی در ابتدا با عذرخواهی از مردم ایران، مسئولیت این ناکامی را بر عهده گرفت.

واعظ آشتیانی هم صحبت های خود را با کنایه ای به علیرضا اسدی، دبیر فدراسیون فوتبال، آغاز کرد.

واعظ آشتیانی: خوشحالم که هم سرمربی و مدیر تیم امید از مردم عذرخواهی می کنند اما در سایر کشورها، این پوزش ها با استعفا همراه است. اشاره آقای کاشانی از لحاظ اخلاقی قابل احترام است، اما من به ناچار باید در عالم حرفه ای گری از دوست چند ساله ام انتقاد کنم.

فیروز کریمی: جای اسدی در این برنامه خالیست. از فدراسیون باید افرادی را دعوت می کردید چون در این ۴۰ سال افراد مختلفی در تیم های امید حضور داشتند اما بی نقص ترین فرد در این بین آقای کاشانی بود. فدراسیون با سپردن کارها به آقای کاشانی، تیم امید را از سر خود باز کرد. این دومین دوره ای است که تیم امید تحت نظارت این فدراسیون از رسیدن به المپیک باز می ماند.

طباطبایی: من هم از مردم کشورم عذرخواهی می کنم. برخی مسائل باید روشن شود، برای مثال وقتی آقای خاکپور همه چیز را به گردن می گیرد، مردم بعضا فکر کردند ایشان واقعا مربی بی دانشی است اما این بخاطر خصلت آقای خاکپور است که می خواهد مسئولیت همه اشکالات را به عهده بگیرد.

قبل از رفتن به مسابقات گفته شد که فضا المپیکی نیست و واقعا هم نبود، ولی آقای خاکپور باز هم همه چیز را به عهده گرفت.

کاشانی: من از کفاشیان خواستم مرا عزل کند، چرا که شرمنده مردم بودم. استعفا برای من بی معنی بود چون زمان خدمت من تمام شده بود. مدرک آقای خاکپور مثل آقایان قطبی و محصص است که در کمیته جوانان مشغول به کار هستند. اما از ۲۰۱۳ اعلام شد که A آمریکا معادل B آسیا است و این مدرک برای نشستن روی نیمکت تیم های امید قابل قبول است.

فیروز کریمی: خاکپور توانایی لازم برای موفقیت با تبم امید را داشت. عدم گذراندن کلاسهای afc دلیل ناکامی تیم ما نیست.

کاشانی: در جلسه با کمیته جوانان به ۷ گزینه مربیگری رسیدیم. ۶ ایرانی به همراه آقای کرانچار. آن هم چون در ایران سابقه داشت. کارنامه کرانچار خوب و قابل دفاع بود. پیشنهاد ۳۶۰ هزار دلاری ما را پذیرفت و قرار بر سرپرستی خاکپور شد. فرکی منصوریان گل محمدی و افاضلی هم جزو گزینه های اخلی ما بودند و هیچ اسمی از خاکپور نبود.با مشکلاتی که برای کرانچار پیش آمد، وی را از دست دادیم.

با فرکی هم جلساتی داشتم، گله هایی از فدراسیون داشت. هیج مربی داخلی حاضر به کار با ۱۸۰ میلیون تومان نمی شد. پس از اربعین ۹۳، رییس فدراسیون با آقای خاکپور به توافق رسید. وی گفت خاکپور گفته که باید کاشانی هم حضور داشته باشد، بنده پذیرفتم و بدین شکل کار ما با ایشان آغاز شد.

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید

واعظ آشتیانی: وقتی متری برای انتخاب مدیر نیست، برای مربی هم نخواهد بود. کرانچار به خاطر مسائلی که تحت نظارت وزارت ورزش گزارش شد، از ایران رفت.

سوال اصلی اینجاست که کمیته تصمیم گیری، از کرانچار به خاکپور می رسد؟ معیار انتخاب چه بوده است؟ اصلا معیار انتخاب آقای کاشانی که دوست بنده هم هست، چه بود؟

در احترامی که برای خاکپور قائل هستم شک نکنید، اما معیارها مهم است. وزارت ورزش به جای خود، الان کمیته ملی المپیک کجا مخفی شده است؟ چرا آقای کاشانی برای هزینه تیم امید، از افراد پول گرفتند؟ مگر این پولها نباید به حساب فدراسیون واریز شود؟

کاشانی: بیایید ابهامات مردم را برطرف کنیم و لطفا سوالاتی را که از آقای کفاشیان و دیگران دارید اینجا مطرح نکنید. وزارت ورزش قطعا حق نظارت دارد ولی آیا فقط برای مربی تیم فوتبال امید؟ درباره کمک های مالی، همه پولها به حساب فدراسیون ریخته شد اما برخی افراد نسبت به فدراسیون بی اعتماد بودند.

ما مبلغ کمک شده توسط شهرداری را پس از چند ماه از فدراسیون گرفتیم. حساب و کتاب همه این پولها موجود و مشخص است و هیچکدام از اینها غیر قانونی نیست. ما از شبکه یک سیما هم این شماره حساب ها را اعلام کرده بودیم.

طباطبایی: وقتی تیم را تحویل گرفتیم، در اردو بود و حس کردیم بضاعت فوتبال ما بیشتر است. با ۲ اردو اطلاعات همه بازیکنان رده سنی امید را پیدا کردیم و ظرفیت فوتبال کشور را در این رده شناختیم. ما مربیان هیچ دغدغه سخت افزاری نداشتیم و به همین سبب از آقای کاشانی تقدیر می کنیم. ما توانایی بازیکنان را میشناختیم. اگر در حد ایده آلی بودیم، قطعا اینقدر دست به ترکیب نمی زدیم. می دانستیم که بچه ها از لحاظ جسمی کم می آورند.

فیروز کریمی: با همین زمانی که کادر فنی داشت، برخی نقاط ضعف را می توانستند پوشش دهند. در بازی قطر، در ساختار دفاعی مشکل داشتیم حتی اگر نفرات تغییر میکردند باز هم این مشکل پابرجا بود. سیستم بازی با قطر، اگر پرسینگ از نیمه حریف بود، باید عرض دفاع را رعایت می کردیم.  هر چقدر خط حمله عقب می آمد، عرض دفاع ما کم می شد و با پاس های عمقی تعداد زیادی از مدافعان جا می ماندند.

ما در نیمه دوم چند موقعیت به قطری ها دادیم.  در این بازی به خاطر کم تجربگی کادر فنی ضربه خوردیم. در نهایت به خاطر سرگروهی انتحاری بازی کردیم ولی توفیقی حاصل نشد. فدراسیون و کمیته ملی المپیک خیلی خودشان را کنار کشیدند.

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید

طباطبایی: نیاز به چند تورنمنت بین المللی داشتیم. بچه ها تحت شرایط بازی به مشکل میخوردند.

کریمی: تجربه یعنی انجام بازی های حساس! مثلا اخباری که یکی از خوب ها بود، به خاطر استرس و بی تجربگی، به یکی از یاران ضعیف ما تبدیل شد. مشکلات را کادر فنی بهتر از هر کسی می داند. از بیرون نباید اعتراض کرد.

طباطبایی: متاسفانه بازی با چین در همین مسابقات، نخستین بازی تیم ما با یک تیم از شرق آسیا بود و قبل از آن با وجود پیش بینی های ما، هیچ وقت چنین فرصتی نداشتیم. رسانه ها پس از بازی با قطر، کم لطفی کردند و موج ناامیدی را در کشور به راه انداختند.
کاری کردند که ما ۳روز  پس از این بازی، مشغول ریکاوری ذهنی بودیم.  بازیکنان ما در بازی چین به شدت استرس داشتند، ولی شما به تیتر هایی که بعد از این بازی زده شد هم دقت کنید.

واعظ آشتیانی: نماینده کمیته المپیک باید گزارش همه جانبه ای از وضعیت تیم بدهد. بعضا انتخاب های رفاقتی برای این نماینده ها صورت می گیرد. به عنوان یک ایرانی، تشکر میکنم از آقای کاشانی به خاطر همدلی بچه های تیم امید در زمان هایی مثل سرود ملی. از طباطبایی میخواهم مثل برخی مدیران از شرایط قبلی تیم انتقاد نکنید. یا مسئولیت را قبول نکنید، یا اینکه پای همه نقایص آن بایستید.

کاشانی: علل موفقیت ژاپن را هم در کنار ناکامی ایران بررسی کنید. انتخاب من و خاکپور توسط فدراسیوت انجام شد.
از نیروهای مسلح ممنونم که مشکلات سربازهای ما را حل کردند. آقای افاضلی میگفت نصف مشکل ما بخاطر لباس و خروج است. حالا ما نصف مشکلات را در این دوره ۱۴ ماهه حل کردیم.  با تیمی که ۹۳ روز در اختیار ما بود، چنین نتیجه ای بدست آوردیم. لطفا همه چیز را صفر و صد نگاه نکنید.  ۵ ماه مکاتبه کردم با فدراسیون که یک تیم از آسیای شرقی پیدا کنید تا ما بازی کنیم. همه هزینه ها را هم قبول میکنیم، ولی متاسفانه نشد. ما پیش بینی همه چیز را کرده بودیم، ولی با ما همکاری نشد.

طباطبایی: همه اردوهای ما ناقص برگزار شد. دقیقا در زمانی که همه تیمها در کشورهای حوزه خلیج فارس اردو داشتند و بازی دوستانه میکردند، ما حتی بازیکنانمان را کامل در اختیار نداشتیم. چشمی ۲۵ بار برای ما در دفاع وسط بازی کرد، چرا اعتراض نمیکردید، او یکی از ستون های دفاعی ما بود. مشکلات درون تیم ما را کسی غیر از ما نمی بیند.

نظرات برخی سردبیران و مدیران مسئول روزنامه ها و سایت های ورزشی درباره تیم ملی امید نمایش داده شد.

واعظ آشتیانی: در ۲۰۱۰ هر چهار سهمیه ژاپن از لیگ قهرمانان حذف شد، آنها بررسی کردند و برنامه ای ریختند تا در سال۲۰۵۰ قهرمان جهان شوند. حالا ما باید نگران باشیم و در کنار آن سیاست گذاری کلان تعریف کنیم و فدراسیون هم تابع باشد. 

پاسخ من به سوال پیامکی شما، گزینه «۱» است. چون سرمنشا همه گزینه های دیگر است.

کریمی: نقش وزارت ورزش از این به بعد حیاتی است. الان کادر فنی با متانت پاسخگو و عذرخواه هستند ولی مقصران اصلی پنهان شده اند.

من به همه گزینه ها رای می دهم.

طباطبایی: یک برنامه هم بگذارید و اگر نقطه قوتی داشتیم، به آن هم رسیدگی کنید.

کاشانی: مجددا عذرخواهی میکنم و از خانواده همه کادر تیم ملی امید تشکر فراوان دارم.

تصاویری از پشت صحنه این برنامه: 

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید

مناظره ای مفصل برای یافتن نوشداروی تیم امید

در پایان گزینه ۲ از سوی بینندگان، بهترین راهکار برای موفقیت در المپیک بعدی انتخاب شد.

** برای دیدن فیلم مناظره جالب واعظ آشتیانی و کاشانی اینجا کلیک کنید.

** برای دیدن فیلم شیوه انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال امید اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار