نیویورک تایمز: انتخابات ایالت آیووا آزمونی برای نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

نخستین دور انتخابات ایالتی آمریکا، فردا از ایالت آیووا آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرده است نوشت: در پایان هفته، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با چرخشی به سوی آبشار خروشان رفت؛ یعنی رای دادنی که از ژرفای راستین میل آمریکایی ها برای کنار گذاشتن سیاستمداران سنتی و استقبال آنها از تازه آمدگانی که خواسته های آنان را پاس می دارند، حکایت خواهد داشت. 

پس از یک سال نظرسنجی های بی شمار و بیشتر متناقض، بیش از 250 هزار نفر از مردمان ایالت آیووا در نیمه شب دوشنبه در یک انتخابات ایالتی شرکت خواهند کرد و درباره نامزدهایی که می خواهند جلوی آمدن مسلمانان به کشور را بگیرند (دونالد ترامپ)، مخالف دادن امتیاز به دموکرات ها هستند (سناتور تد کروز از تگزاس) و مالیات های کلان و دولت فراگیر را پیگیری می کنند (سناتور برنی سندرز از ورمونت) داوری خواهند کرد. این رای دهندگان در موقعیتی هستند که نظم را به انتخابات باز گردانند یا سیاست را دوباره سامان بخشند؛ به گونه ای که در هیچ یک از انتخابات سال های گذشته سابقه نداشته است. 

در ادامه این گزارش آمده است: پول و تجربه و پشتیبانی، مزیت هایی که نامزدهایی همچون هیلاری کلینتون و جب بوش را نامزدهایی دوست داشتنی می کنند، در برابر پیام های نیرومند رقیبانی که وعده دگرگونی های بنیادین را می دهند آزموده خواهند شد. 

اگر گروه هایی از مردم که به مدد رسانه های اجتماعی سازماندهی می شوند کمک کنند نامزدهایی مانند سندرز به پیروزی باورنکردنی دست یابند، اهمیت آگهی های بازرگانی برای پیکارهای انتخاباتی و گردآوری سرمایه در این راه که روی هم تاکنون بیش از 100 میلیون دلار هزینه در بر داشته زیر سوال خواهد رفت. دیدگاه مردم درباره قدرت – وال استریت و نهادهای سیاسی و واشینگتن – کمابیش  بی گمان در نتایج رقابت بر سر اعلام نامزدها بازتاب خواهد داشت.

در نزد جمهوریخواهان، ترامپ که شنبه در شرق آیووا سخنان شگفتی بر زبان راند اعتمادی را که پیرامون کارزار انتخابی او پدید آمده از میان برد. در نظرسنجی که روز شنبه منتشر شد آشکار شد که 28 درصد شرکت کنندگانِ جمهوریخواه انتخابات ایالتی طرفدار ترامپ هستند؛ در حالی که 23 درصد از کروز و 15 درصد از سناتور مارکو روبیو از فلوریدا پشتیبانی می کنند. 

ترامپ روز جمعه در گفتگویی اظهار داشت چشم به راه رقابت انتخاباتی همگانی در برابر کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، است. او گفت: «محبوبیت ما آن قدر هست که در ماه نوامبر ایالتهایی که معمولا جمهوریخواهان در آن برنده نیستند، ایالتهایی همچون میشیگان و پنسیلوانیا و ویرجینیا و فلوریدا و اوهایو، به جنب و جوش درآیند. من، راستش را بخواهید، از اینکه تاکنون عملکرد خوبی داشتم خودم در شگفتم. ولی پیامم چیزی است که مردم می خواهند بشنوند، فراتر از رقابت کردن با سیاستمداران همیشگی.»

ترامپ می گوید آیووا به زودی همه چیز را روشن خواهد کرد و پس از آن نوبت ایالت نیوهمپشایر خواهد شد، ایالتی که در نظرسنجی ها ترامپ در آنجا پیشتاز است. ولی همچنین این را هم گفت که هنگام ورود به رقابت ها در ماه ژوئن، انتظار نداشت که با احتمال نیرو بخشیدن به سیاست کشوری، خود را به انتخابات ایالتی برساند. 

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار