همدان؛

تولید ۱۹۴ کیلوگرم زعفران امسال در استان همدان

معاون سازمان جهاد کشاورزی از برداشت ۱۹۴ کیلوگرم زعفران در این استان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت محصولات کشاورزی به هیچ وجه افزایش پیدا نمی‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شهرام پرورش گفت: در استان همدان 142 هزار و 800 بهره‌بردار کشاورزی فعالی دارند که سالانه پنج میلیون انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 30 درصد اشتغال و 28 درصد ارزش‌افزوده استان همدان در بخش کشاورزی حاصل می‌شود، گفت: بخش کشاورزی همدان 4.5 درصد تولید و 3.4 درصد ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص داده است.

پرورش تصریح کرد: در حال حاضر در استان همدان 641 هزار هکتار اراضی زراعی، 70 هزار هکتار اراضی باغی، 822 هزار هکتار مراتع، 274 هزار و 700 هکتار اراضی آیش و 141 هزار هکتار سایر اراضی وجود دارد.

وی درباره کشت کلزا در استان همدان نیز گفت: کلزا گیاه روغنی است که در پاییزه و بهاره کشت می‌شود ولی چون همدان جز مناطق سردسیر است این محصول بیشتر به صورت پاییزه کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد: از سال 89 تا 94 تقریبا نوساناتی در سطح و تولید محصول کلزا داریم که به سبب برخی مسائل و مشکلات بوده ولی در دو سال اخیر سعی شده مشکلات را حل کرده و پایداری در تولید را در کشور و استان همدان رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد روغن کشور وارداتی است، عنوان کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح با به‌نژادی و به‌زراعی، تناوب گندم از طریق کشت کلزا، دستیابی به خوداتکایی در تولید روغن و تغییر الگوی کشت برای کاهش مصرف آب از مهمترین اهداف در توسعه کشت کلزا است.

پرورش تصریح کرد: با توجه به وجود 200 هزار هکتار اراضی آبی در استان همدان می‌توان زنجیره قبل کشت تا بعد از برداشت را برای محصول کلزا تعریف کرده و از ظرفیت کارخانه روغن‌کشی نهاوند نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه در تمام شهرستان‌های همدان حدود هزار و 50 هکتار از سطح اراضی زیر کشت کلزا رفته است، عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا سال آینده این میزان به سه برابر افزایش یابد که با توجه به قیمت‌گذاری تضمینی 2520 تومانی برای محصول کلزا امیدواریم میزان سطح زیرکشت و تولید افزایش داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد: تولید سه تن کلزا در هر هکتار هشت میلیون تومان ارزش دارد و این در حالی است که قیمت گندم با این میزان تولید پنج میلیون تومان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشت دانه‌های روغنی تنها به کلزا خلاصه نمی‌شود، گفت: در حال حاضر هزار تا هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی همدان زیر کشت آفتاب‌گردان و 400 هکتار نیز زیرکشت گلرنگ قرار دارد.

پرورش با تاکید بر اینکه توسعه سطح زیرکشت هیچ محصول کشاورزی در برنامه سازمان جهاد کشاورزی نیست بلکه به دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح هستیم، عنوان کرد: سال گذشته 40 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان همدان اجرا شد که ضمن کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب را در پی داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گیاهان دارویی همدان چهار هزار و 500 هکتار با تولید سالانه 11 هزار و 400 تن است، گفت: همدان رتبه چهارم از نظر سطح و رتبه دوم از نظر تولید گیاهان دارویی را در کشور دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه 50 درصد گشنیز و 95 درصد رازیانه کشور در همدان تولید می‌شود، عنوان کرد: باید تلاش لازم صورت گیرد تا زیرساخت‌های لازم برای فرآوری این محصولات در همدان مهیا شده و از صادرات خام آنها جلوگیری شود.

وی با اعلام اینکه همدان در بین 28 استان تولیدکننده زعفران کشور رتبه دهم را دارد، گفت: سطح زیرکشت زعفران از 38 هکتار سال 90 به 64 هکتار در سال 94 رسیده و پیش‌بینی می‌شود امسال 194 کیلوگرم زعفران در همدان تولید شود.

پرورش با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت زعفران در ملایر با 25 هکتار و کمترین در اسدآباد با نیم هکتار است، بیان کرد: برنامه‌ توسعه سالانه 30 هکتار سطح زیرکشت زعفران در استان همدان تدوین شده تا در پنج سال آینده به 150 هکتار افزایش یابد.

انتهای پیام/س

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.