این مجموعه‌ها را از دست ندهید/ گردشی از جنس رنگ و هنر

گالری‌ها و نگارخانه‌ها در این هفته نیز بهانه‌ای برای هنرگردی علاقه‌مندان به هنر را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با آمدن روزهای تازه هفته دوم بهمن ماه مراکز فرهنگی و هنری، گالری‌ها و نگارخانه‌ها نیز با نمایشگاه‌های جدیدی به استقبال این تازگی می‌روند.

از جمله؛ نگارخانه سیحون

این مجموعه از جمعه 9 بهمن آثار هنرمندی را به نمایش می‌گذارد.

کلودیا بلاسی هنرمندی است که نقاشی‌های خود را با عنوان نقش‌های بی نهایت به این نگارخانه می‌آورد.

در متنی به قلم دکتر باربارا آست-وگموند، مورخ هنر در خصوص این مجموعه نوشته شده است:  

زمانی که رنگ‌های طبیعت و اشکال پولاک، از طریق پندارهای درونی پالایش می‌گشتند، کلودیا بلاسی، انتزاع هایی خیره کننده و منظوم- سورئالی را می‌آفریند. آنانی که به دنبال آثاری هنری با رنگ هایی تصادفی و در عین حال، فکورانه می‌باشند، نمی‌توانند مجموعه اخیر آثار کلودیا بلاسی، که به طور خاص برای نمایشگاهی انفرادی در تهران خلق گشته‌اند را نادیده انگارند.

پس چیست آن؛ چه چیزی آثار کلودیا بلاسی را بدین اندازه منحصر به فرد و خارق العاده می سازد؟ بدون تردید، پاسخ این سوال، زبانی پیوندگونه است که در آن، مدرنیته از طریق سفرهای درونی و برونی، با دنیای معاصر تلاقی کرده و پندارهای مرتعش را به واقعیت بدل می‌نماید. کلودیا بلاسی، با احساسی هیجان گونه و همچنین آمیخته با هارمونی و آزادی درونی، در طی فرآیند خلاقانه، مفاهیم زیبایی شناختی مجموعه آثار خود را شرح می دهد: «نقش های پنهان من، پیچ و خم ها، بلندی ها و اعماق، سکون و لحظات طوفانی زندگی را به نمایش می‌گذارند.

آنان، همانند یادداشت‌های روزانه هستند، کی آینه از روح من. بی نهایت به مثابه سمبلی جهانی است، بیانگر تمام مسیرهای بی‌انتهایی که در آن، تمامی نقاط کیسان اند، که نه شروعی در آن وجود دارد و نه پایانی. تماشاگر به ورود به فضایی دعوت شده است که در آن، مجموعه اخیر آثار کلودیا بلاسی را کاوش نماید.

گفتنی است؛ این  نمایشگاه تا 21 بهمن در گالری مذکور برقرار و پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.


در رنگ شو

«در رنگ شو» عنوان نمایشگاهی است که از جمعه در گالری گالری شیرین برپا می‌شود.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی خط از بابک رشوند به نمایش گذاشته می‌شود که برای بازدید از آنها می‌توانید تا 21 بهمن به این گالری به نشانی خيابان کريمخان زند، خيابان سنايی، کوچه سيزدهم، پلاک 5 مراجعه کنید.


گریز از دایره خاکستری

نمایشگاهی در قالب نقاشی از یک هنرمند با عنوان «گریز از دایره خاکستری» در گالری هنرامروز به نمایش گذاشته می‌شود.

این مجموعه با آثاری از مجتبی بدرلو تا 20 بهمن پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است.


گالری 26

پانته آ سیروس هنرمندی است که آثار خود را از 9 بهمن به گالری 26 می آورد.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از این هنرمند تا 14 بهمن در معرض دید عموم قرار دارد.

سیروس در توضیح این نمایشگاه گفته است: نقاشى مي‌تواند خيلى ساده وراحت، خيالِ لحظه را ثبت کند و بگذرد؛ بى دغدغه ى پيام‌هاى جدىِ سنگين ومهم، و بى آن که بخواهد درجا جهان را تغيير بدهد. اما همين کار رامى تواند نرم نرم و با نشاط و با نوازش و با ارتقاء بخشيدن به سليقه و معناى مخاطبانش، در زمانى درازتر به ثمر برساند و بى تحميل وزن سنگين «ماندگارى»، ماندگار شود. اين نقاشى‌ها فوران حس غريزى و خوشرنگى اند که با بلافاصلگى و سهل نمايى در چشم و ذهن بيننده جارى مي‌شوند وشادمانى و خوشى واميد را بازگو و منتشر مى کنند و بى پرواى «تزئينى» ناميده شدن، فضا را با لطف و رنگ ومهربانى مى آرايند و با ضربه هاى حساب شده ى قلمو، تعادلى دلپذير را ميان نظم و محاسبه از سويى، و طيف هاى غيرعمدى و تصادفى و روان و رها شده رنگ هاى درخشان، از سوى ديگر، برقرار مى کنند و لطف تماشايشان تا مدت ها و مدت ها ممتد مى ماند...


نگارخانه الهه

گالری الهه نیز از جمعه نمایشگاهی را از آثار نازنین زادمهر برگزار می کند.

قالب این نمایشگاه نقاشی است و کارها در آن با عنوان «نه آنست که هست !! نه آنست نه که نیست؟»  به نمایش گذاشته می شوند.


موزه اشیای مسروقه

این عنوان نمایشگاهی است که در گالری سایه برپا می شود.

در معرفی این نمایشگاه اینطور نوشته شده است: 

توضیـــــــــــــــــــــــــــح:

«اگر بتوانیم تاریخ هنر را همچون جزیره ای در دل اقیانوس تصور کنیم، آن وقت بی شک جایگاه خود - زن و مرد هنرمند شرقی و خاورمیانه ای- را می توانیم جایی در محیط شرجی و در بیشترین فاصله از مرکز خوش آب و هوا با مراتع حاصلخیز جزیره در نظر آوریم. چشم اندازی بی نقص و حرمی مقدس که می بایست از آن در برابر نگاه و تماس نامحرمان به دقت محافظت شود ! کارنمای گروهی "موزه ی اشیای مسروقه" فراخوانی است برای از حاشیه به مرکز آمدن در هنگامه ی خلسه و خلوت . آن وقت که اهالی مرکز در حال قیلوله ی نیمروزند! اعضای این گروه پاورچین پاورچین درمرتع قدم خواهند زد؛ ولی نه برای تفرج و نظاره و نه حتی برای ستایش و تبرک. بلکه برای یافتن شکافها و حفره های این مرتع والا -اشاره به جاهای خالی آثار مسروقه در تاریخ هنر- برای کاشتن بذری که در جیب اگر دارند. بذری که میوه ی آن، طعم اقیانوس، بوی آسمان و رنگی از جنون را درهم خواهد آمیخت.»

بهمــــــــــــــن 94


با همدســـــــــتی:

فاطمه آهــــنکار، بابـــک اســـماعیلی، پونـــه اوشیــــدری، میثــــم بـــرزا، ابـراهیم برفــــرازی، ناصرتیــمورپــور، محســـــن جلیلی، هما حســـــینیان، هیلدا خیرآبادی،سمیه دادرس، مریم زمردیان، سارا سـامری، ســهند سـرحدی، ســالومه ســوزنچی، ســـپهر سهامی فرد، ســحرسیدنژاد، سیما شـــاهمرادی، الهام شـیروی، جعفر صـادقی، زهــرا طباطبایی ، آیدا عباسی، نرگس فداکـار، ســارا قاضی اسداللهی، سـمیرا قمـری منظر، کاوه کاووســی، مـهرداد کریمی، پـگاه لاری، نیلوفر لهراسبی، مرجان مدنی رزاقی، مهشید مدنی، احمد مرادی، احیا مرادی، ندا مرادی، فربد مرشد زاده، محمد مستان دهی، جلال الدین مشمولی، مهدی میر بــاقری، وحید میربیگی، سولمـاز نباتی، وانا نبــــی پور، هانی نجم.

این نمایشگاه تا 26 بهمن در گالری نامبرده شده برقرار است.


کافه گالری ویونا

این مجموعه نمایشگاهی با عنوان «تاپ تن» را برگزار می کند.

در این نمایشگاه سمیرا البرزکوه پرتره هایی را به نمایش می گذارد که برای بازدید از آن ها می توانید تا 20 بهمن به گالری ویونا مراجعه کنید.


گالری اردیبهشت

الهام فاطمی آثار خود را در قالب نقاشی به گالری اردیبهشت می آورد.

نمایشگاه نقاشی های این هنرمند تا 27 بهمن برقرار است، همچنین لیلا ویسمه در متن کوتاهی راجع به این نمایشگاه نوشته  است: 

اجرای نمایشنامه ای شخصی...
تمام دسته گل هایی که برایت فرستاده ام را دوست بدار
پچ پچ روح سرگردانی که همه را به سکوت و انتظار دعوت می کند. انتظاری آگاهانه در پس یک نیت قدرتمند و اصیل ورای المانهای معاصرنمایی که هر روزه شاهدش هستیم.


گالری 7 ثمر

نمایشگاه گروهی از 7 هنرمند در قالب نقاشی، مجسمه، حجم و ویدئو در گالری 7 ثمر به نمایش گذاشته می شود.

در این نمایشگاه هنرمندانی چون المیرا میرمیران، فربیا شهسوارانی، آزاده یاوری، مریم ثمری، مریم خزایی و چند هنرمند دیگر حضور دارند.


پرندگان باغشاه

صالح تسبیحی آثار خود را با عنوان پرندگان باغ شاه به گالری پروژه های آران می آورد.

در توضیح این نمایشگاه نوشته شده : ماجرای مشروطه انبانِ نشانه هاست. انگار در این تکه از تاریخ هر کس وظیفه‌ تعریف شده‌ خود را تا انتها به سرانجام رسانده. روزنامه نگار در خوشخوانی و سخنور در هیبت دادن به کلمات، شاه در استبداد و حتا مکان‌ها در پذیرفتنِ انسان‌ها دقیق؛‌.‌. همان کارکردی را داشته‌اند که از نام و نشانشان انتظار می‌رود. از این روست که «باغشاه» باید مسلخ آزادیخواهان باشد و نه باغ‌اش تداعی صفا و طراوت کند نه شاه‌اش دادگستر. باغشاه، باغ ودربار وسیعی بود که محمدعلی شاه قاجار در روز به توپ بستن مجلس آنجا نشست و بسیاری از آزادیخواهان را در حضور او شکنجه کردند و چندی را کشتند. تصویرِ آشنا، نمادی از محلِ همیشه برپا برای قلع و قمع آزادی. محلی تاریک درهوای ابریِ وطن ما که بی‌قرارانِ بلندپرواز بر هوای آن می‌جهند و به دام می‌افتند. گویی بدنهای صف به صفِ کشتگان و مطرودانِ باغشاه مجسمه‌های بی‌سرِ میدانگاهی باشند که هوای حق و عدالت در آن سودایی گذرنده است. و از فرط تکرار، شرح مستقیم واقعه بی‌فایده. نقشی مکرر؛ خالکوبی شده بر تن ما.

مجموعه‌ «پرندگان باغشاه» بر این بخش از تاریخ دقیق شده است. در این مجموعه شخصیت هایی  نیز که مشخصاً در به توپ بستن مجلس (یا به قول تاریخ نگاران مشروطه؛ یوم التوپ) آسیب ندیده و کمی بعد یا قبل از آن در کار بوده اما سرنوشت غمبارِ مشابهی با کشتگان باغشاه داشته‌اند به مجموعه افزوده‌ام. دوازده نفر، بر اساس عدد آشنای بین النهرین باستانی تعریف شده. دوازده صورت فلکی آسمان، دوازده حواری مسیح، دوازده امام شیعه، و هر دوازده نمادین دیگری که می‌تواند یادآور گروه برگزیدگان باشد. بدنهای سربلندان تاریخ همچون پرندگانِ منقاربریده و عکس به عنوانِ برشی متصل به واقعیت، به کار گرفته شده‌اند تا موقعیت انسانیِ آن‌ها میان بال و پر پرندگان گم نشود.

بر ای بازدید از این نمایشگاه می توانید تا 30 بهمن به گالری مذکور مراجعه کنید.


نگارخانه لاله

این گالری نمایشگاه گروهی را از 14 هنرمند برگزار می کند.

در این نمایشگاه با عنوان «بی مرزی» هنرمندان آثار خود را در قالب تجربیات آگاهانه تصویری به نمایش می گذارند.

این نمایشگاه تا 21 بهمن پذیرای هنردوستان و مراجعه کنندگان است.


گالری ساربان

گالری ساربان در نمایشگاهی گروهی آثاری از هنرمندانی که در حراج‌ها، نمایشگاه ‍‌ها و آرت‌فرها موفق بودند را به نمایش خواهد گذاشت.

به گزارش گالری ساربان، نمایشگاه «نگاهی به آثار هنرمندان جوان» جمعه 9 بهمن ماه 94 از ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود. در این نمایشگاه آثار جوانانی که آثارشان در حراج‌ها به فروش رسیده و یا در نمایشگاه‌های خود موفق بوده‌اند به نمایش در می آید.

کیوریتور این نمایشگاه مجید احمدی است که نمایشگاه  را در دو بخش تعریف میکند.

در بخش اول آثار افرادی چون افشین پیرهاشمی، عادل یونسی، حامد صدرارحامی، سیامک عزمی، فرهاد گاوزن، مهرداد خطایی، داریوش قره‌زاد، دانا نهداران، هادی روشن‌ضمیر و محمد بزرگی به نمایش در خواهد آمد. این افراد در حراج‌هایی که در ایران یا خارج از ایران همچون حراج تهران و یا کریستی و یا سایر حراج‌ها بسیار موفق بوده و آثارشان با چندین برابر قیمت به فروش رسیده است.

در بخش دوم نمایشگاه آثار فرناز قرائی، فریبا میرسعیدی، سپیده نژادستاری و نشاط فروتن به نمایش درخواهد آمد که پیش از این همگی در فروش‌های سالیانه‌ای چون هفت‌نگاه و یا حراج‌های آنلاین و یا در آرت‌فرهای خارجی حضوری درخشان داشته و نمایشگاه‌های موفقی نیز در داخل و یا خارج ایران برپا نموده‌اند.

نمایشگاه «نگاهی به آثار هنرمندان جوان» در گالری ساربان، جمعه 9 بهمن ماه ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود و تا 19 بهمن ماه همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 ادامه دارد.


نگارخانه سهراب 

این گالری آثار نامی پتگر را با عنوان «نقاشی هایی برای اندیشیدن» به نمایش می گذارد.

نمایشگاه این هنرمند از 9 بهمن در گالری مذکور افتتاح می شود و تا 20 بهمن برقرار است.


پاره های زمین

گالری آرته نمایشگاهی در قالب عکس را با عنوان «پاره های زمین» برپا می کند.

در این مجموعه آثار محمد زرقی تا 18 بهمن در معرض نمایش قرار دارد.


شبح هراسی 

گالری شنگرف نمایشگاهی از آثار صبا نجفی را از 9 تا 15 بهمن به نمایش می گذارد و آیدین آغداشلو در خصوص کارهای این هنرمند این طور نوشته است:

نقاشی های صبا صالحی جهان جدی و وهمناکی را تصویر می کنند که در آن مخلوقاتی تهدیدکننده و ترسناک – که خود نیز علیل و عاجز و ناقص و ناتوان اند- با اندام ها و جامه هایی بازمانده از یک دوران تاریخیِ به کلی سپری شده، اجزاء یک کابوس گریزناپذیر را تشکیل می‌دهند.

اینان بیش از آن که تهدیدی واقعی را شکل دهند و تصویر کنند، نماینده تحمیل حضوری مضحک و فراموش شده اند که در یک بازی عبث، بیشتر از آن که بترسانند، خود می ترسند و از بیم بی دفاع ماندن، در گروه هایی محدودگر می آیند و حلقه می زنند و دستانشان را که در جاهایی به تخته هایی ناکار آمد و مزاحم تغییر شکل داده اند؛ بی تهدیدی و یا تفاخری - به ما عرضه می کنند. این نقاشی ها از  وهمی تاریخی می آیند که بیشتر غم انگیز اند تا ترساننده و نقاش می تواند به سادگی و به آنکه با غلو و طول و تفصیل نالازم کارش را انباشته کند، پیامش را اشاره کند و بگذرد و ما را با وهم عمیق خود شریک کند.

نگارخانه‌های نقش جهان، گل نرگس، بنفشه، مژده و چندین گالری دیگر نیز برنامه ها و نمایشگاه‌های تازه ای را در این هفته برگزار می‌کنند.



گزارش از : فاطمه شهدوست


انتهای پیام/


    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار