آخر هفته زمستانی خود را با هنر گرم کنید

باران و هنر دست به دست هم داده اند تا سیاهی های شهر را به رنگ و نقش مبدل کنند.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق پیش بینی هواشناسی سامانه بارشی تازه ای وارد کشور شده و گویا با آمدنش قرار است تیرگی های این شهر را بشورد و ببرد؛ اما در کنار این سامانه یک پدیده دیگرنیز از این هفته سیلی از رنگ را در شهر راه می اندازد و آن چیزی نیست جز همان هنری که همیشه از آن می گوییم.

در این هفته بازهم گالری ها و نگارخانه ها با کلی اتفاق خوب و تازه منتظر غرق کردن شما در دنیایی دیدنی هستند.از جمله می توان به خانه هنر ایران یعنی "خانه هنرمندان" اشاره کرد.

این خانه از پنجشنبه و جمعه،10 و11 دی چهار نمایشگاه را برگزار می کند،از جمله نمایشگاه عکس هادی نوید با عنوان "فاصله"، نمایشگاه طراحی ساوالان جماعتی ثمرین با عنوان "دده قورقود"، عکس های محمد خداداداش با عنوان "گل های جاویدان"و نمایشگاه عکس سایت "وان پیکس که همراه با نمایشگاه گل های جاویدان از 11 دی میزبان علاقه مندان خواهد بود.

گالری گلستان
این نگارخانه که سال ها است با مدیریت لیلی گلستان نمایشگاه های زیادی را در خود برقرار کرده از جمعه 11 دی نمایشگاه نقاشی رابرگزار می کند.

در این مجموعه نقاشی های آریو فرضی به نمایش گذاشته می شود وعلاقه مندان می توانند برای دیدن از آن ها تا 16 دیماه به نشانی خيابان دروس، خيابان كماسايي، پلاک 34 مراجعه کنند.

یکی داره می بینه
این عنوان نمایشگاه یک بانوی هنرمند به نام ملیحه رستمی است که آثار خود را در قالب نقاشی به گالری شلمان می آورد.

وی در توضیح نمایشگاهش نوشته است: گاهی می ترسیم از اینکه کسی ببیند؛گاهی امیدواریم که کسی ببیند؛گاهی منتظریم که کسی ببیند؛گاهی خوشحالیم که کسی می ببیند؛گاهی آرزو داریم که کسی نبیند ؛غافل از اینکه همواره کسی هست که می بیند.

انسانِ پیچیده، مجموعه ایست از احساسات و توقعات که در قالب رفتارهای معقول و غیر معقول با محیط خود تعامل دارد. آن چه از محیط خود انتظار دارد و می طلبد به اندازه قدرتی است که در چشم ها، لب ها و دست ها و ... دارد و رفتارهایی بروز می دهد که ناشی از ساخته های ذهنی خودش می باشد. گاه با آنچه به آن معتقد است آرزوهایش را ترسیم می کند و گاه در بی اعتقادی، خودش را تشنه و محق احساس می کند. اما همواره تلاش می کند که با مثبت ها و منفی های مورد نظرش تایید شود و زمانی خوشحال و غنی می شود که با تراوش های ذهنی اش هم راستا باشد و در ذهن دیگران آن گونه شود که می اندیشد. انسان پیچیده، گاهی آنقدر ساده است که خودش را خوب نمی بیند و دغدغه درونی اش این است که دیده شود، چیزی را که خود نمی بیند و گاه بیم و آرزو دارد که دیده نشود، چیزی را که خود به وضوح می بیند.

عناصر تشکیل دهنده این مجموعه چشم، نگاه، لب، دهان، مغز و احساسات انسانی است که در برگیرنده نگرانی، استرس، خوشحالی، امید و رویا می باشد. سبک اصلی پیاده شده در تابلوها به صورت انتزاعی و آبستره می باشد و در نشان دادن برخی مفاهیم از کلاژ استفاده شده است.

این نمایشگاه از 11 تا 21 دی میزبان بازدیدکنندگان است.

عشق و دیگر هیچ
نگارخانه عقیلی میزبان عده ای از هنرمندان خوشنویس شده است.

در این نمایشگاه 8 هنرمند با آثار خود حضور دارند و دوستداران این هنر می توانند تا 17 دی به گالری مذکور به نشانی شهرک غرب، خیابان سیمای ایران، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک 199 سر بزنند.

در متنی راجع به نمایشگاه عشق و دیگر هیچ آمده است: نمایشگاه گروهی نسل اول کرشمه نویسان با عنوان عشق و دگر هیچ کرشمه آمد تا روایت خشک از هستی عشق را چون خیام که عزم شاد زیستی داشته همراه لطافت به معاصرانش وام دهد، چرا که در لقای عشق و شادی است که میتوان دنیای خویش را شناخت و با آن در صلح بود. این پیوند دیرینه میان ادبیات و هنر خوشنویسی از دیر باز مطرح بوده و کرشمه روایتی دیگر از ظرفیت های زیبایی شناسانه خوشنویسی است که تنها عشق میتواند چاشنی آن باشد عشقی توامان با شادی.

ازین رو نمایشگاه که به کوشش جمعی از هنرمندان خط کرشمه ایجاد شده است تلاشی است در راستای این همزیستی مسالمت آمیز بین شعر و خوشنویسی.

نگارخانه امکان
این نگارخانه از 11 تا 28 دی ماه نمایشگاهی از وحید حکیم را برگزار می کند.

در این نمایشگاه با عنوان "اصفهان،حوالی" طراحی هایی از این هنرمند به نمایش گذاشته شده که برای بازدید از آن می توانید به نشانی میدان هفت‌تیر ، کوچه آقامحمدی، پلاک 77 مراجعه کنید.

نگارخانه ویستا
در این گالری طراحی –نقاشی هایی از یک هنرمند که به روایت کلیله و دمنه پرداخته است برای بازدید به نمایش گذاشته شده است.

مهدی حسینی هنرمند این نمایشگاه با عنوان "این بدان آورده ام" است و علاقه مندان می توانند از 11 تا 25 دی به گالری ویستا واقع در خيابان مطهري ، خيابان ميرعماد ، کوچه دوازدهم ،پلاک11 مراجعه کنند.

بند صفر
سوده کریمی هنرمندی است که از پنجشنبه 10 دی با اثار خود به گالری نگاه می آید.

این هنرمند نقاشی های خود را با عنوان بند صفر تا تاریخ 22 دی در گالری نامبرده شده به نشانی  لواسان، بلوار اصلي(امام خميني)، خيابان شکوفه(عصطلک)، خيابان نگار، کوچه گلزار، انتهاي کوچه، پلاک32به نمایش می گذارد.

ایران به روایتی  دیگر
درنگارخانه والی به نشانی ميدان ونك، خيابان شهيد خدامي، پلاک 72  هنرمندی با کارهایش ایران را به گونه ای دیگر روایت کرده است.

مهران یوسف زاده این هنرمند است که با طراحی و نقاشی های خود این فرصت را فراهم آورده و علاقه مندان می توانند تا 29 دی به این گالری برای بازدید از آثار مراجعه کنند.

نگارخانه آتبین
در این مجموعه آثاری با عنوان "کماریکان" در قالب نقاشی به نمایش گذاشته می شود.

اسماعیل چش رخ خالق این آثار است که تا 22 دی ماه در گالری آتبین به نشانی خيابان ولي عصر قبل از چهارراه پارک وي کوچه خاکزاد پلاک 42 در معرض دید عموم قرار دارند.

گالری آران
مراسم رو نمایی از کتاب کامران دیبا یکی از هنرمندان زبده کشورمان بعد از ظهر روز جمعه 11 دی در گالری آران برگزار می شود.

در توضیح کامل این برنامه نوشه شده: 

گالری آران با همراهی نشر بن‌.گاه ،فرهنگ دوستان و هنرمندان را به مراسم رونمایی کتاب  «باغی میان دو خیابان» در روز جمعه 11 دی ماه 1394 در محل این گالری برگزار خواهد شد دعوت می کند. این کتاب راوی ۴۰۰۱ روز از زندگی کامران دیبا است و با یاری رضا دانشور، نویسنده و ادیب فقید ایرانی تکمیل و از سوی نشر بن‌.گاه به بازار کتاب عرضه شده است .

کامران دیبا در این گفت‌.وگوی دلنشین نه‌.تنها داستان زندگی خود، بلکه بخشی از تاریخ معاصر ایران را نیز روایت می‌.کند. باغی میان دو خیابان شامل ١٨ بخش یادداشت های رضا دانشور، و با مقدمه دکتر علیرضا سمیع آذر، به شرح پروژه های ساختمانی مهندس دیبا می پردازد و از آنجایی‌.که ایشان علاوه بر معماری به طراحی و نقاشی هم پرداخته اند، تصاویری از آثار نقاشی و همچنین ابنیه طراحی و ساخته شده توسط ایشان درقسمت  پایانی کتاب ضمیمه شده است

به همین مناسبت سیلک اسکرین مربوط به نمایشگاه تاریخی کامران دیبا که در سال 1346 در گالری سیحون با عنوان "آب باز زبردست" برگزار شده بود به تعداد 75 نسخه جاپ سیلک اسکرین و سه نسخه هنرمند به مناسبت بیش از پنجاه سال فعالیت هنری در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

نمایشگاه آب باز زبردست بدون شک رویداد بی سابقه و شگفت انگیزی در صحنه هنر معاصر ایران و منطقه محسوب میشود. این نمایشگاه مجموعه ای از چیدمان، صدا، نقاشی، اشیاء یافته شده و فضاسازی محیطی بود. نقاشی های این مجموعه پیکری شناور در آب را نشان میداد به همراه جملاتی چون "من آب باز زبردستی هستم"، و یا "من مرد زیرآبی هستم، زیرآب کجاست؟" با خط فرامرز پیل آرام و در ابعاد طبیعی. اضافه شدن خط به این تصاویر بخشی از مفهوم نمایشگاه بود و نه تنها به جهت نشان دادن فرم خطوط. هدف اصلی آن خوانده شدن متن بود. صدای پرویز تناولی و بانویی ناشناس از بلندگوها پخش میشد و حضور کارمندان سازمان آب، ابزارالات آب رسانی و صدای قطرات آب در شب افتتاح نمایشگاه بخش دیگری از این اولین نمایشگاه هنر چندرسانه ای در ایران بود؛کامران دیبا در دوران دوری اش از ایران نیز بطور مستمر به فعالیتهای معماری و هنری پرداخته است و کماکان حامی فرهنگ و هنر و هنرمندان ایرانی است.

ارائه کتاب و پوستر در گالری آران روز جمعه 11 دی ماه 1394 همراه با نمایش تعدادی از آثار نقاشی در محل گالری: خیابان خردمند شمالی کوچه دی پلاک 12 بین ساعات 4-8 صورت خواهد گرفت و نمایش آثار تا روز سه شنبه 15 دی ماه ادامه خواهد داشت.

ارزش گذاری مجدد ارزش ها
امین نورانی، هادی تقی زاده و حمید پوربهرامی سه هنرمندی هستند که آثار خود را در نگارخانه جانا به نمایش می گذارند.

آثار نقاشی این هنرمندان با عنوان ارزش گذاری مجدد ارزش ها از 11 تا 25 دیماه در این نگارخانه به نشانی خیابان مقدس اردبیلی، انتهای کوچه حیدری، سمت راست، کوچه ولی پورگودرزی، نبش شادیانه، پلاک 21 پذیرای بازدید کنندگان است.

چرا  کلاسیک ها را باید دید؟
این عنوان نمایشگاه گروهی هنرمندانی است که در گالری شهر کتاب فرشته گرد هم آمده اند و آثار خود را به نمایش گذاشته اند.
در این نمایشگاه کار هایی در قالب هنر گل و مرغی از تاریخ 11 تا 22 دی با عنوان چرا کلاسیک ها را باید دید در معرض دید عموم قرار داده شده اند.

نگارخانه نقش جهان
گروهی از هنرمندان نوجوان که تا کنون در کشور های مختلفی نمایشگاه نقاشی برگزار کرده اند این بار به نگارخانه نقش جهان آمده اند.
آثار این هنرمندان در قالب آبرنگ از 11 تا 16 دی در این گالری با عنوان دوست به نشانی نیاوران،از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، پلاک9 پذیرای بازدیدکنندگان است.

نابجایی
سودابه شایگان هنرمندی است که با آثار خود به گالری علیها آمده است.

عکس های این هنرمند با عنوان نابجایی از 11 تا 17 دی در این نگارخانه به نشانی  خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه ماهروزاده، کوچه رمضانیان، ابتدای کوچه احمدی مقدم (ایزد)، پلاک 31، طبقه اول پذیرای هنردوستان است.

وی راجع به این نمایشگاه گفته است: نابجایی دعوتی است به دوباره دیدن آن چیزهایی که سرجایشان نیستند اما دیدن هر روزه ی آنها  و کم دقتی ما در دیدنشان آنها را برایمان عادی جلوه داده است در اینجا میخواهیم لحظه ای مکث کنیم وغیر عادی بودن این صحنه های به نظر پیش پا افتاده را درک کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که اگر یک نقاش چنین تصاویری را آفریده بود آثار او رئال محسوب می شدند ؟؟؟

بدون عنوان
"بدون عنوان" عنوان نمایشگاه داور یوسفی است که از 11 تا 20 دی در نگارخانه صا برقرار است.

در این نمایشگاه آثار نقاشی از این هنرمند به نمایش گذاشته شده و دوستداران هنر نقاشی می توانندتا تاریخ ذکر شده برای بازدید از نمایشگاه به نشانی  پاسداران ، بوستان هشتم، پلاک 134مراجعه کنند.

سیری در صفویه و قاجار
نگارخانه بنفشه از جمعه میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی شده است که در آن طبق عنوان نمایشگاه به گونه ای سیری در صفویه و قاجار رخ داده است.

برای بازدید از این نمایشگاه نقاشی می توانید از 11تا 16 دی به نشانی خیابان شریعتی، خیابان موسیوند، خیابان سلیمانی غربی، شماره 90 مراجعه کنید.

نگارخانه احسان
نمایشگاهی با عنوان "از آن دریچه نهان" از جمعه تا 16 دی در نگارخانه احسان برگزار می شود.

محسن شفیقی هرمند این مجموعه است که در توضیح آن نوشته است:  مقدمه ای بر "زبان فرم": زبان فرم زبان طبیعت است ,زبان وجود گمشده اما اصیل انسانی است.

ظاهر غریب اثار خلق شده در نگاه اول با کمی تامل اشنایی گنگ خود را هویدا کرده و بیننده را به دنیایی که خود بی شک با آن مشترک با آن دارد میبرد چرا کهکهن الگوها و مشترکات انسان خفته در ناخوداگاه و لایه ی درونی بیدار خواهد شد ؛دوست من؛ به کمی سکوت ؛دیدن؛ کمی پیشداوری؛ دعوتت میکنم خوش آمدی.

گالری هور، سبحان، هما و چندین مرکز دیگر هم با برنامه های جدیدی میزبان شما در این هفته جدید هستند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار