آخر هفته و پیشنهادهایی هنرمندانه برای گذران آن

برنامه‌های این هفته نگارخانه‌ها و مراکز فرهنگی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالری‌ها، نگارخانه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری طبق یک سنت دیرینه هر هفته با آثار و نمایشگاه‌های تازه‌ای به استقبال هنردوستان می‌روند.

این هفته هم از این قاعده مستثنی نیست و هنرمندان جدیدی با کارهای خود به مراکز ذکر شده می‌آیند.

خانه هنرمندان که همچنان میزبان «10 روز با عکاسان» است، در حال برگزاری نمایشگاه‌هایی در نگارخانه‌های خود در قالب‌های مختلف عکاسی مانند عکاسی مطبوعاتی، تئاتر، سینما، انقلاب و دفاع مقدس، میراث فرهنگی و ...  است.

این نمایشگاه‌ها تا 27 دی‌ماه برقرار هستند.

در کنار این‌ها همچنین نشست‌هایی در روزهایی که هرکدام متعلق به یکی از انجمن‌های عکاسی هستند، با موضوعات گوناگونی حول محور عکاسی برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها خالی از لطف نیست.


نگارخانه شهریور

این گالری از جمعه 25 دی کارهای هنرمند پیشکسوت، مسعود عربشاهی را به نمایش می‌گذارد.

این نقاش پرکار معاصر  متولد 1314 در تهران است. وی همراه با تحصیلات دانشگاهی در رشته نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موفق شد به شیوه‌ای خاص، با درهم‌آمیختگی سمبل‌های اساطیری در کتیبه‌ها، خطوط و نقش‌های اسرارآمیز، بیانگر یگانگی و القای جهتی باشد که با شناخت در مسیری ماهرانه دنبال شده‌ است.

او با داشتن بیش از ۳۱ سال تجربه کار در زمینه نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمان‌ها، همراه با تکنیک منحصر به‌فرد خود در اجرای سالن‌های کنفرانس که شهرت جهانی دارد، تاکنون در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام داده‌ است.

عربشاهی در مجله هنر فردا در خصوص کارهایش این طور نوشته: باز مى‌گردم به سکوت، به فضا، به دشت‌هاى خالى از خاک و سبزه، ناخودآگاه به درونم باز مى‌گردم و آنجاست که زمان رنج‌هایم فرا مى‌رسد. ساعت‌ها دستانم را بر صورتم مى‌گذارم و گاه از هر آهنگ غمگینى، به فرا رفتن می‌اندیشم، به رنج‌ها و مصیبت‌ها و دوران بحران، به حسرت‌ها و ناکامی‌ها. در آن زمان محدود، در بى انتهایی با خیالم به حجم کره‌ها و ستاره‌ها که در کهکشان رها شده‌اند و بارها آن‌ها را به وجود آورده‌ام، مى‌اندیشم. گویى به زیبایى چرخش درخشنده آن‌ها نزدیکتر شده‌ام، به روزهایى که با تیرگى درونم آن همه زیبایى را از دل خاک بیرون کشیده‌ام. لحظاتى شروع به خلق اثرى کرده‌ام که انگار پایانى ندارد.

سال‌هاست که با توهم خلاصی از واقعیت زندگى مى‌کنم. اندیشیدن به مرگ که هر لحظه مرا به تخریب‌ها نزدیکتر مى‌کند. وحشت درگیر شدن با او نگرانم مى‌کند. همه چیز سرد و یخ زده اتفاق خواهد افتاد. دوران انهدام و فنا سرعت بیشتری مى‌گیرد. شاید مرگ زمانى به سراغم آید که توانسته باشم زیبایى‌هاى زندگى و آنچه را که به آن عشق مى‌ورزیده‌ام در کنار خود داشته باشم. صداى پرنده‌ها عطر درختان، فضایى که دوست دارم و هر آنچه که بدان عادت کرده ام. برای رهایى از این برزخ تنها به هرز رفتگى و فرسایش درونم رجوع مى‌کنم. شب و روز در بند افکارى  موهوم هستم و ترس و هیجانى که به هیچ نقطه‌اى ختم نمى‌شود. ویرانى پیش رونده‌اى مرا به سوى خود مى کشد. مرگ در درونم دائماً در کار است. گاه تلخى معاشرت و هم صحبتى با او را مى‌چشم و مى‌دانم که پایان این گفتگو رفتن به سوى ابدیت است. او مدت‌ها در سکوت نظاره‌گر من است. به تدریج غبارى محو، همه جا را مى‌گیرد و زمان تجزیه شدن و تباهى فرا مى رسد. شاید معدود کسانى این انهدام را به یاد خواهند آورد. نمى‌خواهم جاودان بمانم، اما از این مسیر حسرت بار نفرت دارم. ظاهراً به غیر عادى بودن آن عادت کرده‌ام اما تو گویى که آگاهانه به قهقرا مى روم.

برای بازدید از این آثار می‌توانید تا 23 بهمن به گالری ذکر شده مراجعه کنید.


گالری شیرین

از جمعه 27 دی این نگارخانه میزبان نمایشگاهی با عنوان «تنهایی» می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از علی کوره چیان در قالب مجسمه به نمایش گذاشته می‌شود که موضوع تنهایی را به گونه‌ای با نگاه خود در مجسمه هایش به تصویر کشیده است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 7 بهمن برای بازدید از این مجموعه به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 مراجعه کنند.


بارداریِ ساکن

«بارداری ساکن» عنوان نمایشگاهی است که در گالری Ag  برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه عکس‌هایی از علی زنجانی به نمایش گذاشته می‌شود که در توضیح آن گفته شده: چند سالی است که پروژه‌هایی را با استفاده از تصاویر آرشیویِ سینما، تلویزیون و اخبار ارائه کرده‌ام و نگاهی در باب عکاسی و چرخه استفاده از تصاویر موجود را دنبال می‌کنم.

عکاسی پیش زمینه‌ای برای سینما و تلویزیون بوده. این پروژه‌ها٬ تصاویر بازیافتی است که از آرشیوهای دور ریخته شده شبکه‌های تلویزیونی جمع آوری شده و دوباره به چرخه عکس و عکاسی باز گشته.

تجربه‌ای که در نمایشگاه‌های اخیر داشتم نگاه‌های متفاوت مخاطبان از تصاویر «ثابت» بود. چرا که تصاویر متحرک (فیلم) ذهن مخاطب را به دنبال یک هدف و اتفاق می‌کشاند. ولی در تصاویر ثابت مانند عکس، مخاطب خود، مختار به برداشت آزاد از تصویر است.

علی زنجانی متولد ۱۳۶۵ در اصفهان و تحصیل کرده رشته طراحی فرش از دانشگاه هنر اردکان است. مجموعه «بارداریِ «ساکن»» شامل ۳۲ اثر در ابعاد مختلف است. بخشی از این مجموعه در نمایشگاه گروهی «ایران و ریو» در گالریِ لارگو داس آرتس (ریو دو ژانیرو، برزیل) در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار ارائه شد.

برای دیدن این آثار می‌توانید تا 14 بهمن به این گالری سر بزنید.


«سبیل»

گالری دنا نمایشگاه گروهی را با عنوان سبیل برگزار کرده است.

در این مجموعه که به همت محسن ثقفی جمع آوری شده 13 هنرمند حضور دارند.

اجرای پرفورمنس در 25 دی و اختتامیه در 30 دی از برنامه های این نمایشگاه است که در آن یه موضوع سبیل پرداخته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان این ماه به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، مراجعه کنند.


نگارخانه نقش جهان

گالری نقش جهان از جمعه میزبان آثار پگاه دربانی فر می‌شود.

این مجموعه آثار این هنرمند را در قالب دکوآرت که هنری کاربردی است و عناصر را به شکل هنرمندانه‌ای نشان می‌دهد، به نمایش می‌گذارد.

برای بازدید از این دکوآرت ها می توانید تا چهارشنبه 30 دی به این گالری واقع در خیابان نیاوران، میدان یاسر کوچه همایون فر ،کوچه حافظ،  خیابان آیت ا... محمودی مراجعه کنید.


لفظ خالی

این عنوان نمایشگاهی است که در  گالری 26 برپا می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از سید حسین شاه طاهری در قالب نقاشی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در خصوص این نمایشگاه  گفته است: 

مصائب امروز برایم، همچون ریشه های درهم تنیده‌ای می‌ماند که در طول زمان شکل گرفته و بر هم پیچیده‌اند و دیگر از  سر تکرار و عادت به سختی برایم قابل رویت‌اند، چیزهای وهم آلود، کدر اما آشنا.

مرده ریگی حقیر همچون میراثی گرانبها، روایت‌گر گذشته‌ای که نسل به نسل پیش  آمده و اکنون با زمانم خو گرفته. خویی به ظاهر آرام.

خالی همیشه میانه الفاظ رشد کرده است. در شرایطی که بدون تغییر مهیا است.سرشتی که بوده، هست و انگار همیشه اینچنین خواهد ماند.

نقاشی‌ها و عکس‌های گذشته  با ظاهری دور از امروز تصویرگر مردمان غریب و نادیدنی دیروزند. ولی پیوندی، درونی را میتوانم با آنان احساس کنم آنچنان که گویی خود من هستند. 

خواسته یا نا خواسته جوانه می‌زنم، بزرگ می‌شوم، و زیست می‌کنم در بستری از ناملایمات و نا همگونی‌ها.

برای بازدید از این کارها تا 7 بهمن فرصت دارید.


مروری بر آثار ایرینا زهوس

پلتفرم 28 که طبق اهدافش در هر نمایشگاهی آثاری از هنرمندان بنام را مرور و معرفی می‌کند، این هفته به سراغ طراحی‌های  ایرینا زهوس رفته است.

این مجموعه تا 9 بهمن به نشانی خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک28 پذیرای بازدیدکنندگان است.


خانه عکاسان جوان

این خانه از 25 دی آثار ماندانا رستمی را در قالب عکس و با عنوان «از نگاه تو» به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه شامل 21 اثر در سبک سورئالیسم است که با رویکردی شامل حال‌وهوای درونی یک زن و برداشت مختلف او از زندگی شکل گرفته است.

برای بازدید ازآن می توانید تا 7 بهمن به این مجموعه مراجعه کنید.



گزارش از: فاطمه شهدوست


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار