یو اس نیوز: چرا آیووا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهم است؟

انتخابات مقدماتی ایالت آیووا، به احتمال بسیار برخی از نامزدهای ریاست جمهوری را حذف خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روزنامه «یو اس نیوز،» در یکم فوریه (12 بهمن) جهان به تماشای ایالت آیووا خواهد نشست؛ چرا که این ایالت در برنامه اعلام نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشتاز است. کارزارها در این ایالت در گذشته برنده و بازنده هایی داشته است. برپایه داده ها، آیووا برای انتخابات 2016 اهمیت ناچیزی دارد. جمعیت این ایالت 3 میلیون نفر از 319 میلیون جمعیت سراسر آمریکاست؛ از این رو در کالج الکتورال رای چندانی ندارد. در میان نامزدهای ریاست جمهوری نیز جمهوریخواهان و دموکرات ها نزدیک 1 درصد منتخبان را در بر دارند که نامزدها را برمی گزینند. 

ولی این ایالت به خاطر این حقیقت ساده که مبارزه نخست از آنجا آغاز می شود، اهمیت بسیار دارد. هرچند نیاز نیست یک نامزد در آیووا برنده شود تا برنده نامزدی حزب خود به شمار رود، نتایج به دست آمده در آیووا در رسانه ها موشکافانه بررسی می شوند و نشانه ای از این به شمار می روند که سرتاسر کشور چه واکنشی به کاندیداها خواهد داشت. همچنین انتخابات مقدماتی و درون‌حزبی آیووا، زمینه را برای یک انتخابات ایالتی، هشت روز بعد، در نیوهمپشایر، آماده می کند. اگر یک نامزد در ایالت های آغازین در رده بالا قرار نگیرد، به تدریج از پشتیبانی و پول محروم خواهد شد. معنای این سخن آن است که آیووا در غربال کردن نامزدها کامیاب است. در پیکاری که نامزدهای بی شمار دارد، اینکه یک سیاستمدار در آیووا چه وجهه ای دارد می تواند تعیین کند که آیا در دیگر ایالتهای آمریکا نامش روی برگه های رای خواهد ماند یا خیر. 

در سال 1972 برحسب تصادف، این ایالت حق نامزدی اولیه ایالتی را به دست آورد و حتی در قوانین خود آن را گنجاند. در این قانون آمده که «دست کم هشت روز پیش از تاریخ تعیین شده برای هرگونه نشست یا نامزدی ایالتی که نخستین گام در فرایند اعلام نامزدی ریاست جمهوری در دیگر ایالتهاست، باید انتخابات محلی در این ایالت برگزارشود.»

این فرایندِ انتخاب اولیه نامزدها، به خاطر پولی که با خود به همراه دارد و نیز بیشتر به صورت تبلیغات و توجه رسانه ها خود را نمایان می کند، مورد حسادت بسیاری از ایالت های آمریکا قرار گرفته است. نامزدهای ریاست جمهوری تاکنون صدها سفر به آیووا داشته اند. 

یکی از بزرگترین انتقادها به انتخاب ایالتی نامزدها این است که این ایالت نباید نقش ویژه ای داشته باشد؛ چرا که نماینده سرتاسر آمریکا نیست. از نظر نژادی این نکته درست است. جمعیت سفیدپوستان این ایالت به طور میانگین بیشتر از کل کشور است. آمریکا 12 درصد سیاهپوست و 17 درصد هیسپانی (اهل آمریکای لاتین) دارد؛ ولی آیووا 3 درصد سیاهپوست و 6 درصد هیسپانی دارد. همچنین شمار مهاجران در آن به مراتب کمتر است. تی پارتی (شاخه تندروی جمهوری‌خواه) در این ایالت پرطرفدار است. مردم آیووا در انتخابات ایالتی جمهوریخواهان برای مسائل اجتماعی همچون سقط جنین و ازدواج همجنس گرایان اهمیت بیشتری قائل هستند و اینها زمینه هایی هستند که در سرتاسر کشور 60 درصد مخالف دارد. شاید این تفاوت، نامزدهای جمهوریخواه را برانگیزد تا در زمینه های اجتماعی موضع محافظه کارانه ای در پیش بگیرند. 

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار