لایحه‌ای به اسم خصوصی سازی آموزش و پرورش در کار نیست/اهمیت مدیریت منابع آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش ضمن اینکه مدیریت منابع آموزش و پرورش برای جلوگیری از مشکلات مختلف آن بسیار مهم است، گفت: لایحه‌ای به عنوان خصوصی سازی آموزش و پرورش وجود ندارد و این مسئله اشتباها بر سر زبان‌ها افتاده است.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسمی که به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت به فرجام رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه گفت: به لحاظ مطالعات و بررسی‌ها، خود آموزش و پرورش مهمترین دستگاه هر کشور است و ما در آموزش و پرورش زیر ساخت منابع انسانی را که سرمایه اصلی هر کشور است را تشکیل می دهیم و نسلی را تربیت می‌کنیم که در آینده عهده دار امور کشور هستند و لذا از این منظر آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
وی ادامه داد: آموزش و پرورش با حدود 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون همکار فرهنگی در 105 هزار مدرسه در کشور و به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور در طول تاریخ همیشه با مشکلات مالی، اعتباری و بودجه‌ای و امکاناتی روبرو بوده است. امسال بودجه آموزش و پرورش 24 هزار میلیارد تومان بوده است که هر ماه بیش از 2 هزار میلیارد تومان آن صرف حقوق می‌شود. بنابراین برای سایر فعالیت‌ها اعتبار نداریم، از این رو همیشه با کسری مواجه می‌شویم، به همین دلیل است که مدیریت بر منابع آموزش و پرورش در مدیریت کلان این وزارتخانه بزرگ مساله مهمی است .

دکتر فانی بیان کرد: آموزش و پرورش توسعه مشارکت را دنبال می‌کند و بحث خصوصی سازی آن اصلا مطرح نیست، ما از امکانات دولت،‌دستگا‌ه‌ها و مردم استفاده می‌کنیم تا بتوانیم اصل 30 قانون اساسی را به نحو احسنت اجرا کنیم. لایحه‌ای که در کمیسیون مجلس طی می‌شود و بعد در صحن علنی به نتیجه می‌رسد، لایحه دائمی کردن قانون مدارس غیر دولتی است نه لایحه خصوصی سازی آموزش و پرورش ،‌این اشتباهی است که مطرح شده است. 

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اعلام شده توسعه مشارکت است، از همین رو بیش از 25 دستگاه دولتی و غیر دولتی تفاهم نامه همکاری امضا کردیم و منابع فراوانی جذب آموزش و پرورش شده‌اند.این تفاهم نامه‌ها گامی موثر در تحقق توسعه مشارکت داشته‌اند و اثرات مفیدی را بر جای گذاشته‌اند. 

وی در خصوص بحث شوراها عنوان کرد: تقویت شوراها بسیار مهم است و از سال 72 تا امروز که 22 سال است از این قانون مترقی می‌گذرد اما هنوز ما به تمامی ابعاد آن ورود نکردیم. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:از پیامهای قانون شوراها جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و توسعه تمرکززدایی در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش یک سازمان متمرکز است که اصطلاحا گفته می‌شود از رسمیت بالایی برخوردار است. این رسمیت بدان معناست که تعداد بخشنامه‌ها و قوانینش فراوان است اما قانون شوراها می‌توانند این رسمیت را کاهش دهد. توسعه شوراها در استان‌ها قریب به 700 شورا در استان ها انجام وظیفه می‌کنند ما از وزارت کشور سپاسگزاریم که در این در دولت یازدهم در شوراها و پشتوانه بالا برای آنها بسیار کمک نموده است طبق گزارشات ماهی یکبار و حتی در برخی از استان‌ها بیش از ماهی یکبار شوراها تشکیل شدند. 

دکتر فانی افزود: بیش از 90 درصد مصوبات در شوراها اجرا شده که این نشان دهنده عزمی است که در استان‌ها و مناطق و شهرستان ها وجود دارد و یقین دارم اگر به ابعاد مغفول شوراها پرداخته شود آموزش و پرورش می‌تواند از بالندگی و اثر بخشی بالاتر در ارائه خدمات به مردم بهره‌مند شود.

 
وی در پایان خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه که در سال 95 تا 99 می‌باشد در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین زیر بنای برنامه‌های این وزارتخانه است و برای این سند که مصوب شورای انقلاب فرهنگی است و تصویب آن 10 سال زمان برده، در سال 93 نقشه راهی را مشخص کردیم که در سال 94 و 95 تا 99 چه اقداماتی را با چه زمینه‌هایی باید انجام دهیم تا یک اجرای موفق را به دنبال داشته باشد.در چند جای این سند امر شوراها و توجه به آن برای راهکارها و اهداف پیش‌بینی شده است و موید تقویت شوراهای آموزش و پرورش است، امیدواریم شوراها در سراسر کشور به سند تحول کمک کند تا این سند به عنوان یک سند بالادستی در آموزش و پرورش عملیاتی شود. 


انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار