تئاتر فجر34؛

پیام معاون هنری به جشنواره تئاتر فجر/ آغاز داوری توسط 5 هنرمند

پیام مرادخانی معاون هنری ارشاد، داوری بخش مسابقه تئاتر ایران و برگزاری کارگاه تخصصی از آخرین اخبار جشنواره تئاتر فجر است.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین جشنوراه بین المللی تئاتر فجر، با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره تئاتر فجر پیام مرادخانی معاون هنری ارشاد، داوری بخش مسابقه تئاتر ایران و برگزاری کارگاه تخصصی از آخرین اخبار جشنواره تئاتر فجر است.

پنج  هنرمند آثار بخش «مسابقه تئاتر ایران» سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  را داوری می کنند
ناصر آقایی، محمدرضا خاکی، قطب الدین صادقی، گلاب آدینه و شهرام زرگر، سی و چهار اثر حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را ارزیابی و داوری می کنند. بر همین اساس نمایش های:

1- "آش با طعم زهر" نوشته مجید کاظم زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از رشت
2- "آنتولوژی صبح فرحناک یک چاقو" نوشته و کار رضا گشتاسب از یاسوج
3- "آهو اگر نهال" نوشته و کار علیرضا داوری از بندر عباس
4- "اروند خون "نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی کوروش زارعی از تهران
5- " ادامه مطلب " نوشته و کار مهدی شایان از رشت
6- "تاریکی " نوشته علی حاتمی نژاد و رئوف دشتی و کارگردانی عبداله برجسته از مشهد
7- " تب سرد روی پیشانی داغ” نوشته علی حاتمی نژاد و کارگردانی مهدی ضیا چمنی از مشهد
8- " ترور " نوشته و کار حمید رضا نعیمی از تهران
9- " تعبیر خواب " نوشته و کار صمد آذرخش از قم
10- " جان گز " نوشته هاله مشتاقی نیا و کارگردانی نیما دهقان از تهران
11- "چر " نوشته ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی از خرم آباد
12- "چشم بر هم زدن" نوشته محمد زارعی و کارگردانی محمد زیگساری از تهران
13- "خانم نوشته و کار امیر حسین طاهری از سیرجان
14- "داستانهای میان رودان " نوشته و کار علی شمس از تهران
15- "درخواب دیگران " نوشته و کار نادر برهانی مرند از تهران
16- " دوروی روایت نادری" نوشته خیر اله تقیانی پور و کارگردانی جواد نوری از تهران
17- "راه مهر راز سپهر " نوشته و کار شکرخدا گودرزی از تهران
18- " رعنا " نوشته و کار علیرضا کوشک جلالی از لنگرود
19- " روزهای بی باران " نوشته و کار امین بهروزی از تهران
20- "زبان اصلی " نوشته و کار رسول کاهانی از تهران
21- "ساده با توبا یک ترانه " نوشته و کار ندا قربانیان از البرز
22- "سرگیجه " نوشته و کار پویا صادقی و ایمان صیاد از تهران
23- "سند چشم انداز " نوشته رضا شاهبداغی و کارگردانی مهدی محمدی از تهران
24- "شرم و دغدغه " نوشته و کار سید جواد اشکذری از مشهد
25- " طپانچه خانم " نوشته محمد امیر یار احمدی و کارگردانی شهاب الدین حسین پور از تهران
26- "عاشقانه عامدانه قاتلانه " نوشته و کار ساناز بیان از تهران
27- " غرامت " نوشته اصغر گروسی و کارگردانی محمد رضا درند و سعید زندی از کرمانشاه
28- " قرار " نوشته و کار مهرداد کوروش نیا از البرز
29- " کات " نوشته فاطمه مکاری و کارگردانی صاحب آهنگر از ساری
30 " مرگ کسب و کار من است " نوشته صحرا رمضانیان و کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان
31- " نسل آخر " نوشته فرزانه سهیلی و کارگردانی سمانه زندی نژاد و فرزانه سهیلی از تهران
32- " هتلی ها " نوشته سا ناز بیان و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ از تهران
33- " هیچکس نبود بیدارمان کند " نوشته محمد امیر یار احمدی و کارگردانی پیام دهکردی
34- " یک زندگی بهتر" نوشته مسعود هاشمی نژاد و کارگردانی محمدرضا مرتضوی از کرج
مورد ارزیابی و قضاوت گروه پنج نفره داوران بخش مسابقه تئاتر ایران قرار می گیرد.
 
گزارش کارگاه تخصصی طراحی ویدئو، کنش و اجرا جشنواره تئاتر فجر
در ابتدای این کارگاه که با استقبال دانشجویان و علاقه مندان به هنر ویدئو دیزاین در تئاتر برگزار شد. افشین خورشید باختری مدیر بخش کارگاههای تخصصی جشنواره در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از استقبال حاضران از این کارگاه با اشاره به اهمیت و نقش  ویدئو دیزاین در تئاتر امروز و جهان که از ویژگی های مهم تئاتر محسوب می شود.ابراز امیدواری کرد تا برگزاری چنین کارگاههایی به شکل مستمر بتواند در تحول کیفی و کمی هنر نمایش مفید واقع شود.وی با اشاره به سوابق علمی و تجربی ارزشمند رودریک بیرستکر به شرکت کنندگان کارگاه پیشنهاد کرد تا با توجه به فرصت بوجود آمده توسط دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استفاده کامل را از این کارگاه به عمل آورند.

بر پایه این گزارش : روز اول این کارگاه سه ساعته که به مدت دو روز برگزار می شود به پیشنهاد رودریک بیرستکر مدرس کارگاه  طراحی ویدیو، کنش، به صورت تئوریک هنرجویان حاضر در کارگاه را با ابزارهای مختلف هنر ویدیو دیزاین آشنا کرد.

بیرستکردر زمینه استفاده از ویدیو دیزاین گفت : بنظر من حتما نیازی نیست که در تئاتر از ویدیو دیزاین استفاده بشود بستگی به مفهوم اثر و کارگردان دارد. به طور مثال وقتی سوزان کندی از این تکنولوژی استفاده می کند به این دلیل است که در پروژه وی بسیار از رنگ ها و لایه های مختلف استفاده شده است. معمولا کارگردان و طراح ویدیو دیزاین درباره چگونگی استفاده از این هنر با یکدیگر تبادل نظر می کنند. 

وی افزود: همیشه در تمرین ها حضور دارم و بعد از اجرای اول گروه را ترک می کنم و دستیارم را به نمایش اضافه می کنم. من همیشه با رنگ ها زیاد کار می کنم یادم می آید در یکی از فستیوال ها که در جنگل برگزار میشد از لامپ های زیاد ال ای دی استفاده کردم.

این مدرس گفت: وسایلی که من از آنها بیشترین بهره  را میبرم عبارتند از دوربین های مداربسته به خاطر اینکه خیلی زوم خوبی دارد و میتوانم از سقف آنها را آویزان کنم و از راه دور  کنم. دومین وسیله  دوربین های کوچک هستند که می شود به راحتی به وسایل صحنه اضافه کرد. 

بر پایه این گزارش همچنین در پایان این کارگاه کسری شاهینی مدیر تماشاخانه دا با حضور در جمع حاضران شرکت کننده در این کارگاه تخصصی با ابراز خرسندی از برگزاری این رخداد در تماشاخانه دا با اشاره به این نکته که که کارگاه های تخصصی  جشنواره  تئاتر فجر برای نخستین بار در یک خانه نمایش خصوصی برگزار می شود یکی از دلایل جذاب بودن این کارگاه را،زیبایی وصف ناپذیر اجرای ویدیو در بافت قدیمی و دست نخورده خانه نمایش دا ذکر کرد.

وی افزود: رویکرد خانه نمایش دا در جشنواره امسال حمایت از اجراهای تراز اول تجربی و اینتراکتیو با مایه هایی از علم مولتی مدیا بوده که برگزاری این کارگاه نیز در همین جهت صورت گرفته است.
 
پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت جشنواره بین المللی تئاتر فجر

بی گمان تئاتر عرصه بی بدیلی برای اقناع ریشه های تشنه اجتماعی و فرهنگی ملتها ست
 متن پیام علی مرادخانی به این شرح است:
به نام خداوند بی همتا
بی گمان تئاتر عرصه بی بدیلی برای اقناع ریشه های تشنه اجتماعی و فرهنگی ملتهاست. این هنر غنی راهی است برای تلطیف عصیانگریهای امیال انسانی و صیقل روح خمود و خسته انسان از آلام زندگی پرتلاطم روزمره.
این هنر گرانمایه از کهن دیرباز تا حال حاضر همواره راهی برای رهایی از یکسونگری و شاهراهی برای رسیدن به تکامل و عمق معنای انسانیت و کمال گرایی بوده است. تمنای روح و میل همیشگی زیست آدمی برای رسیدن به این کمال خلق اثری ماندگار با توجه به وجوه اضلاع هرم زندگی در ذات درونی بشر، مبین این است که می توان با غلیان احساس و تلفیق آن با کمال گرایی و بهره از حسن جمال صنع پروردگار در آینه طبیعت به راز ماندگاری احساس و تبدیل آن به قاب عکسی بر روی دیوار زندگی پی برد.
امروز عرصه این هنر شریف با تمام اشراف و سیطره خود بر روحیات پر هیاهوی جامعه سراسیمه، شتابزده و سرگردان در احوالات زمینی، توانسته با توانمندی خلاقانه فضایی متفاوت و به دور از این هیاهوها ایجاد نماید و با تلنگری کوچک به بودن هایی که می بایست باشند پرداخته و از نبودن هایی که می بایست نباشند اجتناب می کند.
باشد که در آخر دیگر سؤال از بودن و نبودن تنها به بودن ها سو بگیرد و مسئله آن باشد که دیگر مسئله این نیست که باشیم یا نباشیم بلکه مسئله آن است که چگونه باشیم.
در سالی که مزین است به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت ما نیز بر آن شدیم تا فارغ از هرگونه چگونگی این بودن و نبودن ها همراه تر و همزبان تر با شما هنرمندان بر سر دایره بازی تماشاگر باشیم و نظاره گر هنرمندی شما فرهیخته گان گرانقدر. شما که با تمام سختی های پیش رو طنازانه قلم بر این تابلوی فاخر می زنید و این خودِ زندگی است.
حضور گسترده شما عزیزان هنرمند از نسل های مختلف، نشانگر پویایی این هنر مردمی است و دریچه ای بر فردای امیدبخش تئاتر ایران. ان شاالله.
علی مرادخانی




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار