سرمایه در گردش حوزه سلامت بیش از نفت و گاز است/نیاز به سرمایه‌گذاری در تجهیزات دیالیز

وزیر بهداشت با اشاره به کمپانی‌های موفق دنیا که در طول ۲۰ سال گذشته به سراغ حوزه سلامت آمده‌اند، گفت: سرمایه در گردش در این حوزه بیش از نفت و گاز است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه سلامت در هتل بین‌المللی پارسیان آزادی ضمن تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسگری (ع) گفت: امیدوارم در راستای اهداف شهدای انقلاب اسلامی همه ما آنطور که شایسته است، بتوانیم انجام وظیفه کنیم . متاسفانه در بخش سلامت به دلایل مختلف عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که ناشی از عدم تعریف صحیح برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. 

وی افزود: سالها در حوزه برق ، نفت و مخابرات، رنج می بردیم چون می‌خواستیم همه کارها را دولت انجام دهد . از زمانی که بخش خصوصی ورود کرد، شرایط برای مردم بسیار آسان شد، در بخش نیرو حضور سرمایه گذاران قدرتمند داخلی در انتقال دانش و فناوری و همچنین ایجاد بازار بین المللی بسیار موثر بود؛ اما متاسفانه در وزارت بهداشت یک جزمیت در طول تاریخ وجود داشته که باعث شده است در این حوزه که صاحبان سرمایه مرتبط با این حرفه سرمایه گذاری کردند یعنی اگر سرمایه گذاری صورت گرفته توسط پزشکان و یا در مواردی دولت انجام شد. 

وی در ادامه گفت: ما هنوز در متقاعد کردن افرادی که سرمایه گذاری در حوزه سلامت را حاکمیتی و بر عهده دولت می‌دانند، مشکل داریم. این نگاه ،‌ نگاه سوسیالیستی به خدمات است. 

هاشمی خاطر نشان کرد: کشوری را در دنیا نمی‌شناسم که به این منوال خدمات را به مردم ارائه دهد و موفق هم باشد. وزارت بهداشت از شروع کار  کمک‌های بسیاری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بخشهای خصوصی دریافت کرده است و برون سپاری آغاز شده است.امروز با توجه به توفیقاتی که در رفع تحریم‌ها با زحمات رئیس جمهور و تیم هسته‌ای داشته‌ایم، عرصه‌ جدیدی آغاز می‌شود. 

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز به ایجاد اطمینان از سودآوری این حوزه برای آنها است، گفت: بخش خصوصی در حوزه‌های سیاسی مشارکت دارند بنابراین برای اینکه بخش خصوصی در حوزه سلامت سرمایه گذاری کند، باید اطمینان آنها را از سودآور بودن آن جلب کنیم.اگر ما کمپانی‌های موفق دنیا نگاه کنیم، همه در 20 سال گذشته به سمت سرمایه گذاری در حوزه سلامت رفته‌اند. زیرا سرمایه در گردش این حوزه بیش از دو برابر گردش سرمایه در حوزه نفت و گاز است. باید در حوزه‌هایی که فرصت سرمایه گذاری وجود دارد مثل حوزه دارو سرمایه گذاری خصوصی صورت گیرد چرا که صنعت دارو نیاز به نوسازی دارد و اگر بخواهیم کیفیت دارو را ارتقا دهیم و در حوزه بین‌المللی رقابت کنیم قطعا باید بخش خصوصی در این حوزه ورود داشته باشد. 

وی در خصوص نیاز به سرمایه گذاری خصوصی در حوزه ساخت بیمارستان‌ها و تامین خدمات و تجهیزات پزشکی عنوان کرد: شاید پولی که در بخش پزشکی از جمله بیمارستان‌ها و فراهم نمودن تجهیزات پزشکی هزینه می‌شود، چندان به صرفه نباشد چرا که افراد وام‌هایی با سود 30 تا 40 درصدی برای ساخت بیمارستان می‌گیرند و بخش عمده‌ای از آن را به عنوان حق‌العمل بر می‌دارند. سالهاست که این مدل در اداره بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، درحالی که این مدل در تمام دنیا برچیده شده است.

وی افزود: مجموع درآمد بیمارستان از هتلینگ همان برگشت سرمایه است که اگر در این قالب بیمارستان‌ها را هدایت کنیم، سرمایه گذاری در این حوزه بسیار سود آور و کارآمد خواهد بود. 

هاشمی در خصوص  سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی بیان کرد: به دلیل عدم پشتیبانی در حوزه تجهیزات و نگهداری و سوء تدبیر بین بخش خصوصی و دولتی سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی چندان کارآمد نبوده است. مثلا در حوزه بیماری دیالیز تا 10 سال آینده تعداد بیماران دو برابر می‌شود که چیزی بالغ بر 50 تا 60 هزار نفر می‌شود، پس در حوزه تجهیزات دیالیز نیاز به سرمایه گذاری جدی وجود دارد. 

وزیر بهداشت در خصوص خصوصی شدن سازمان اورژانس کشور گفت: چرا نباید اورژانس کشور به بخش خصوصی واگذار شود، واگذاری اورژانس کشور به بخش خصوصی علاوه بر اینکه نظارت‌ها را آسان می‌کند، موجب کاهش مشکلاتی از قبیل هزینه انتقال بیماران می‌شود. ریسک پذیری سرمایه گذاری در حوزه سلامت بسیار کم است، پروژه‌ها به زبان سرمایه گذاران تعریف شده است و توجیه اقتصادی دارد . سرمایه گذاران در حوزه اقتصادی توجه کافی دارند، در حوزه اجتماعی نیز سرمایه گذاری از مسئولیت‌های آنها است. 

وی گفت: از مشارکت بانکها و موسسات مختلف از جمله بانک پاسارگاد با فراهم نمودن 6 هزار تخت ، موسسه عسگریه ، قرار گاه خاتم‌الانبیا  و شرکت مبنا تشکر می‌کنم. 

وزیر بهداشت در ادامه گفت: همه چیز در بخش اقتصادی خلاصه و قراردادها در این بخش بسته می‌شود، این واقعیت است بنابراین می‌توان اطمینان دهم پروژه‌هایی که اعلام شد، همه‌ی کار آن در هیئت‌ امنا خلاصه می‌شود، به نظر می‌رسد تجربه‌های کنونی چندان رضایت‌بخش نبوده است، اگر همه نمی‌توانند با هم جمع شوند لااقل استانی سرمایه‌گذاری صورت گیرد. مثلاً برای یک دانشگاه علوم پزشکی در استان فارس سرمایه‌گذاری شود.

هاشمی با بیان این که نباید سرمایه‌گذار وابستگی مالی و اداری به بیمارستان‌ها داشته باشد، گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته‌ باشیم که تخت ICU را بخش خصوصی تأمین کند، فقط در صورتی این امکان دارد که تضمینی برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد. من با این مدل سرمایه‌گذاری موافق نیستم.

وی در خصوص کلی نگری و کار گروهی در بحث مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت عنوان کرد: باید مقررات خود را تغییر دهیم. نگاه‌ها و توان‌ها تطبیق ندارد. باید کلی نگر باشیم، در حوزه دارو بیشتر شرکت‌ها در کشور کپی برداری می‌کنند، اگر در تراز بین‌المللی کار کنیم شرایط بسیار متفاوت می‌شود. اگر می‌خواهیم کپی کنیم بهتر است از کشورهای موفق تقلید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست هیئت امنا جای بخش خصوصی را بگیرد، اما با کمک به بخش خصوصی باید در مواردی که حضور ناقص بخش خصوصی به مردم آسیب می‌رساند. ورود یابد.

وزیر بهداشت با بیان این که رابطه وزارت بهداشت با شرکت‌ها خرید اطلاعات است، گفت: قرار نیست وزارت بهداشت توسعه یابد، شاخص‌های بهداشتی کشور روزانه و سالانه رصد و به ازای آن مبلغی پرداخت می‌شود.

وی در خصوص واگذاری داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی به بخش خصوصی اذعان کرد: موضوع واگذاری داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی باید جمع شود و در قالب مدیریت دانشگاهی سر و سامان داده شود. باید با آزمایشگاه‌های استان‌ها قرارداد ببندیم و از آنها آزمایش را بخواهیم.

وزیر بهداشت در خصوص پرداخت از جیب مردم در حوزه دندان‌پزشکی گفت: در حوزه دندان‌پزشکی تقریباً‌50 درصد هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود. بنابراین اگر سرمایه‌گذاری علاقه‌مند است، می‌توان بیمه دندان‌پزشکی را تحت عنوان بیمه تکمیلی ایجاد کنیم که این اقدام بزرگی است و می‌توان 50 درصد هزینه‌های مردم را در این حوزه کاهش دهیم.

وزیر بهداشت ضمن بیان این که در گام اول سرمایه‌گذاری 25 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، گفت: سؤال‌هایی که مطرح شد. همه در فضای تحریم بود. اما در شرایط کنونی با رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاران ایرانی رقبای جدی پیدا می‌کنند. پس باید فکر اساسی کنند. وزارت بهداشت به عنوان خریدار اصلی در حوزه سلامت اولویت‌ها را به تولید داخل می‌دهند. در مورد خرید دارو و تجهیزات صرف نظر داخلی یا خارجی بودن آن بهترین نوع آن را خریداری می‌کنیم. باید فکر کنیم که این دارو و تجهیزات را برای فرزند خود تهیه می‌کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: در طول شش ماه اخیر از کمپانی‌های مختلف به بازار ایران برای سرمایه‌گذاری هجوم آورده‌اند که فرصت برای مذاکره با آنها را نداشته‌ایم، باید ریسک‌ها محاسبه شود و بعد تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در مشهد است. همچنین سرمایه‌گذاران زیادی در کیش حاضر به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هستند.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار