جشنواره‌ای که مردم بانی برگزاری آن است

مهمترین ویژگی این جشنواره مردمی بودن آن است، نکته‌ای که شاید بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی از آن بهره مند نیستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشنواره مردمی فیلم عمار برای نخستین بار در سال 1389 با محوریت فیلمسازی (مستند و داستانی) در حوزه ارزشهای انقلاب اسلامی و موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مسائل و موقعیت خاورمیانه و.... برگزار شد.
 
نکته حائز اهمیت و برجسته شکل‌گیری و برگزاری این جشنواره، مردمی بودن آن و استقبال مردم شهرستان‌های دور نزدیک، در روستاها و شهرها و حتی نقاطی که رسانه‌ها در آن نفوذ نکرده‌اند، است و جوانان انقلابی کشور که نیاز کشور را به انعکاس واقعیت‌ها احساس می‌کردند. طی یک اقدام خودجوش و بدون حمایت خاص از نهادهای دولتی یک جشنواره مستقل سینمایی تشکیل داذند که پشتوانه و حامی بدون منت آن مردم بودند.
 
برای اولین بار در ایران جشنواره‌ای برگزار می‌شود که بدون عناوین  دهان پر کن و کارگردان‌های مطرح و نامی، موفقیت کسب کرده و مردم سراسر ایران برای برگزاری آن یکپارچه تلاش می‌کنند.
 
مهمترین ویژگی این جشنواره که همه متفق القول بر آن تاکید دارند مردمی بودن آن است. نکته‌ای که شاید بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی از آن بهره مند نیستند و نظر و مشارکت مردم در آن تاثبری ندارد.

مردم سراسر کشور بدون داشتن منفعت مالی داوطلبانه برای اکران فیلم‌ها ثبت نام می‌کنند و فیلم فیلمسازان مستعد و دغدغه مند عماری را حتی در منزل شخصی خودشان نمایش می‌دهند.

جشنواره‌ای که در اولین دوره‌های برگزاری مورد بی‌اعتنایی و بایکوت رسانه‌ای قرار می‌گرفت در حال حاضر به درجه‌ای از پذیرش اجتماعی زسیده است که هم فیلمسازان جوان و انقلابی برای حضور در آن، هم مردم برای اکران آثار آن و هم رسانه‌ها برای انعکاس اخبار و گزارش‌های آن رقابت می‌کنند.

عماری‌ها که در پیدا کردن سوژه‌های بکر و ناب اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی تبحر خاصی پیدا کرده‌اند و دست روی نقاط دردمند و زخمی جامعه می‌گذارند از بسیاری از فیلمسازان سینمای حرفه‌ای جلو افتاده‌اند و به وادی‌هایی ورود پیدا می‌کنند که هر فیلمسازی حرأت کار کردن روی آن را ندارد و با در نظر گرفتن الزامات و رعایت این و آن و هراس از دست دادن موقعیت فعلی خود به طرف این گونه سوژه‌ها نمی رود.

اکران مردمی فیلم‌های جشنواره عمار با موضوعات جذاب و به روز سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منطقه در مساجد، ستادهای نماز جمعه، مدارس،پادگان‌ها، بیمارستان‌ها و حتی در منزل شخصی مردم علاقمند، هر سال پرشورتر، پویاتر و گسترده‌تر از سال‌های قبل انجام می‌شود.
 
جشنواره فیلم عمار، سینمایی است که مردم سینماداران آن هستند و دسته جمعی و با لذت و اشتیاق فراوان به تماشای مستندهایی می‌پردازند که در آنها دغدغه شان، حرف فیلمساز است و به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
 
فیلم‌های عمار در مناطقی اکران دارد که حتی یک سالن سینمایی ندارد و مردم از تماشای فیلم‌های سینمای ایران محروم هستند اما استقبال از عمار سالن سینما و پردیس سینمایی و تجهیزات نمی‌شناسد.
 
مردم شهرهای دور و نزدیک بدون اینکه سالن سینمایی داشته باشند با سینما آشتی کرده و نشان داده‌اند اگر فیلمساز سینمای ایران حرفی برای گفتن داشته باشد با تمام وجود گوش شنوا خواهند شد.
 
اولین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در 30 شهرستان و با تعداد محدودی فیلم برگزار شد و به پایان رسید. عمار در دوره دوم با وجود بی‌اعتنایی برخی از رسانه‌ها با استقبال بیشتری نسبت به دوره اول برگزار شد و تعداد نقاط نمایش دهنده آثار عمار با افزایش ده برابری از 30 به سیصد رسید. در این دوره 320 اثر به دبیر خانه  جشنواره رسید.
 
سومین دوره برگزاری جشنواره عمار با 900 اثر رسیده به دبیرخانه و 900 نقطه اکران کننده همراه بود. سرعت بالای افزایش آثار ارسالی و اکران کننده‌ها حیرت همگان را برانگیخت. سال 92 چهارمین جشنواره با توجه به استقبال بی‌نظیر در دوره قبل پا گرفت و در دو بخش ملی و بین الملل جمعا 2 هزار و 200 اثر شرکت کردند. در این دوره نیز مردمی بودن این جشنواره مشخص شد و اکران کننده‌ها به بیش از 2هزار و 500 نقطه رسید.
 
استقبال بی‌نظیر مردم و اکران کننده‌ها مورد توجه رهبر انقلاب هم قرار گرفت تا با هماهنگی دفتر مقام معظم رهبری، عوامل جشنواره عمار دیدار با رهبر محقق شود. در این دیدار رهبر انقلاب با تشویق و ترغیب فیلمسازان و عوامل برگزاری جشنواره، رهنمودهایی برای آینده این جشنواره ارائه فرمودند. با برگزاری دوره پنجم جشنواره در دی ماه سال 93، این رویداد مردمی که دیگر جای خود را در سیر فرهنگی مردم ایران پیدا کرده بود اکران کننده‌های متنوعی به دست آورد و مساجد، هیئت‌ها، حسینه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس، حوزه‌های علمیه تهران، شهرستان‌ها و روستاهای دور و نزدیک، سالن اکران مستندهای عمار شدند.
 
جشنواره مردمی فیلم عمار در دوره ششم (دوره کنونی) 2 هزار و 155 اثر را در بخش‌های مختلف انیمیشن (140 اثر)، داستانی (300 اثر) فیلمنامه (1400 اثر) و 600 اثر مستند را پذیرفته است.
 
اتفاق بدیع این جشنواره این است که هر کسی به هر شکلی و با هر استطاعتی که دارد در این رویداد سراسری مردمی شرکت می کند مانند عصمت بانویی که زمان هشت سال دفاع مقدس برای رزمندهای جان بر کف ایرانی دستکش می‌بافت طی یک اقدام خدا جوش، بانوان را تشویق به بافتن دستکش، کلاه و البسه بافتنی برای مجاهدان مدافع حرم کرده و حالا این اقدام انسانی همه گیر و سراسری شده است.


گزارش از شیما شفیعی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.