دغدغه‌ها و آرزوهای «عمار»ی در ششمین سال تولد «عمار»

فیلمسازان «عمار»ی دغدغه بیان کردن درد مردم جامعه و کشورهای اسلامی را دارند و آرزویشان جهانی‌شدن «عمار» است. اتفاقاتی که افتاده در کشورهایی مثل یمن سوریه عراق فلسطین و غیره سوژه مستند سازها شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلمسازان جوان، پویا و با انگیزه فعال در جشنواره «عمار» در طول برگزاری شش دوره از این جشنواره مردمی، همیشه در صحنه بوده‌اند و با ساختن فیلم‌هایی که سوژه‌های بکر و نو داشته، دین خود را به سینمای انقلاب ادا کرده‌اند.

فیلمسازان بی‌ادعایی که هیچکدام امکانات و بودجه سالن نمایش حرفه‌ای را نداشتند و با ورود به موضوعات و اتفاقاتی که دغدغه مردم جامعه و کشورهای اسلامی است، جسارت و شجاعت خود را اثبات کرده‌اند.

در جریان برگزاری ششمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» با سه تن از این فیلمسازان عماری به گفتگو نشستیم.


نهادهای ارزشی کشور جزیره‌های جدا از هم شده‌اند

هادی محمدی‌نسب فیلمسازی که برای اولین‌بار در جشنواره مردمی فیلم «عمار» شرکت کرده است، با 9 اثر جزو پرکارترین فیلمسازان در اولین قدم است.

وی 5 اثر داستانی، 3 اثر مستند و یک کلیپ ویدئویی به عمار ارسال کرده است.

دغدغه‌ها و آرزوهای «عمار»ی در ششمین سال تولد «عمار»

محمدی‌نسب در خصوص ساخت آثار داستانی خود به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مجموعه «بازار محبت» از 5 اثر داستانی تشکیل شده و محوریت آن سبک زندگی و آداب و رسوم‌های کمرنگ شده جامعه است.

در قدیم بین بازار و مذهب پیوند محکمی برقرار بود و بازارهای قدیمی و علمای دینی دو بال محکم جامعه و به هم نزدیک بودند. اما متاسفانه در جامعه کنونی این نزدیکی و پیوند بسیار کمرنگ شده است.

محمدی‌نسب در ادامه گفت: بازار‌ی‌ها معتمد جامعه و علما بودند. ما 5 ماه زمان برای پژوهش و تحقیق صرف کردیم تا به مصادیق بازار اسلامی برسیم و آن را در قالب داستان ریختیم که حاصل آن این اثر پنج‌گانه شد که در رسانه‌ ملی هم از آن استقلال خوبی شد و این اثر بارها پخش شده است.

محمدی‌نسب در خصوص مستندهایی که به جشنواره‌ «عمار» ارائه کرده است، توضیح داد: سه مستند با محوریت نگاه نو به فعالیت ماموران نیروی انتظامی (پلیس پیشگیری، راهنمایی و رانندگی و ماموران آگاهی) به نام‌های «این کلانتر»، «راه نما» و «مرثیه میثم» به دبیرخانه جشنواره تحویل داده‌ام. این مستندها بر خلاف تفکر و نظر مردم راجع به این ماموران زحمتکش است که فکر می‌کنند ماموران پلیس باید مثل ماشین کار کنند و احساس خستگی و ... نداشته باشند.

هر ماه ماموران نیروی انتظامی شهید می‌دهند و آثار این اقدامات همین نظم و امنیت کشور است. امنیت مثل هوایی که نفس می‌کشیم دیده نمی‌شود، اما برای جامعه ضروری است.

وی با تمجید ماموران شجاع و هوشیار آگاهی ادامه داد: آن‌ها امروز به این قدرت و توان رسیده‌اند که برای نظم و امنیت کشور با سرعت کار کنند و در این راه هم چنان شهید بدهند و با توجه به بی‌ثباتی و بحران منطقه، کشور ما در امنیت و آرامش به سر می‌برد.

وی در پایان با آرزوی همبستگی نهادهای ارزشی کشور و عمار گفت: نهادهای ارزشی کشور جزیزه‌های از هم جدا هستند. امیدوارم جشنواره عمار بتوانند مرکز ثقلی برای این نهادها شود و با وحدت و همبستگی به تمام حوزه‌هایی که باید در آن‌ها کار شود، رسیدگی کنند. عمار این پتانسیل را دارد که این اتفاق در آن بیفتد.


«فراموشی» پیشنهاد یک راه برای مذاکره عزتمندانه است 

محمد طه امیری یکی دیگر از فیملسازان ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار که با یک فیلم کوتاهی در این رویداد فرهنگی حضور دارد.

وی در خصوص فیلم کوتاه «فراموشی» اظهار داشت: «فراموشی» یک اثر است که در بحبوحه مذاکرات ساخته شده و یک راه و یک پیشنهاد برای مذاکره با دشمن خونی و دیرینه جمهوری اسلامی و عزتمندانه است.

امیری با بیان این مطلب گفت: «فراموشی» با توجه به آرمان‌ها و خطوط قرمز نظام راهی را برای مذاکره با کسی ارائه می‌دهد که ما را به تروریسم، داشتن موشک و انرژی هسته‌ای متهم می‌کند. در حالی که فراموش کرده که کجاست و چه اقداماتی را در حمایت از تروریست انجام داده است.

دغدغه‌ها و آرزوهای «عمار»ی در ششمین سال تولد «عمار»

وی با اشاره به پیشرفت جشنواره مردمی فیلم عمار در هر دوره برگزاری، بیان کرد: آینده «عمار» با این پیشرفت و رشد هر ساله، مسلما خوب خواهد بود. همان طور که در حال حاضر هم فیلمسازان «عمار» در کشورهای دیگر با آثارشان حضور دارند و موفق هستند.

امیری اظهار داشت: دغدغه فیلمسازان «عمار» پر رنگ کردن دغدغه مردم است. جنس دغدغه عماری‌ها فراتر از فیلمسازان دیگر و فقط به کشور خود نگاه نمی‌کنند و یک جور نگار جهان‌وطنی دارند. اتفاقاتی که افتاده (در کشورهایی مثل یمن، سوریه، عراق، فلسطین و غیره) سوژه مستندسازها شده است. این نشان دهنده حرکت ما در مسیر و حلقه بیداری اسلامی است.

وی در پایان تصریح کرد: «عمار» از همان ابتدا و در ادامه در مسیر اصلی قدم برداشت و در آینده فعالان اجتماعی و دغدغه‌مند تمام کشورهای اسلامی و دنیا را به خود جذب می‌کند.


عمار موجب روشنگری در جهان اسلام است

میثم کریمی فیلمسازی است که برای اولین بار ساخت اثر را برای حضور در جشنواره مردمی عمار تجربه کرده است؛ اما در طول این سال‌ها در برگزاری و مراحل فنی جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت داشته است.

کریمی که چهار اثر در بخش مستند و نماهنگ در جشنواره عمار دارد، با اشاره به استقبال گسترده از این جشنواره گفت: با تیپ‌های مختلف و از اقشار گوناگون حتی افراد متمول جامعه را دیده‌ام که از تماشای فیلم‌های این جشنواره استقبال کرده‌اند با این پیشرفتی که در جشنواره عمار می‌بینم، انشاء‌الله در سال‌های بعد ترم‌های بزرگتری در راه انقلاب برمی‌داریم.

دغدغه‌ها و آرزوهای «عمار»ی در ششمین سال تولد «عمار»

وی با اشاره به ظرفیت‌ این جشنواره برای جهانی‌شدن گفت: تعداد آثار نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل‌تر بسیار بیشتر شده است. جوانانی که در جشنواره «عمار» فعالیت می‌کنند، چیزی جذبشان می‌کند که هر سال به آن مجذوب می‌شوند. این جشنواره موجب روشنگری در جهان اسلام می‌شود و با اینکه قدم‌‌های اولیه را می‌پیماییم، آینده‌ای بسیار روشن را برای «عمار» می‌بینیم.

کریمی اظهار داشت: جشنواره عمار از فیلمسازان حمایت می‌کند و به گونه‌ای به جوانان فیلمساز انگیزه می‌دهد که آن‌ها ترغیب می‌شوند تا فیلم‌هایشان را در سراسر کشور اکران کنند و به امید روزی که فیلم‌هایشان در تمام کشور اکران شود. چیزی که در جشنواره‌های دیگر امکان آن نیست، اکران سراسری فیلم در تمام کشور است که با اکران‌های مردمی عمار ممکن می‌شود. مردم هر سال بیشتر و گسترده‌تر از سال‌های قبل برای اکران فیلم‌ها داوطلب می‌شوند.

این فیلمساز در پایان عنوان کرد: آرزو می‌کنم روزی برسد که اکثر فیلمسازان مطرح کشور، برای پیشرفت و رسیدن به نقطه اوج سینمای کشور به این راه قدم بگذارند تا حرفمان را به گوش دنیا برسانیم. من برای سال آینده هم تصمیم به ساخت مستند دارم که امیدوارم حرفم به گوش مخاطبان آن برسد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار